آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو، شیوه جراحی است که امکان مشاهده زانو را بدون ایجاد برش هایی در پوست و سایر بافت های نرم برای جراح فراهم می کند.
در طول آرتروسکوپی زانو، جراح با استفاده از آرتروسکوپ و دوربین، به بررسی جزئیات این ناحیه می پردازد. این جراحی کاملا بدون درد بوده، دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و فرد به سرعت قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود می باشد.

آرتروسکوپی، روشی است که جهت تشخیص و درمان طیف وسیعی از مشکلات مربوط به زانو استفاده می شود..درمان این آسیب ها  به وسیله دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی انجام می شود . برای مشاوره برای انجام این جراحی با شماره های 09216682454 – 09390942494 تماس بگیرید.

چه زمانی آرتروسکوپی زانو توصیه می شود؟

۱- اسیبهای منیسک
۲- اسیبهای رباط مثل پارگی رباط صلیبی
۳-بعضی تومورهای زانو
۴- نمونه برداری از زانو‌
۵- ارتروز زانو: در صورتی که درد بیمار، بعد از انجام شیوه های غیر جراحی بهبود نیابد، آرتروسکوپی زانو ممکن است توصیه شود. روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی، مصرف دارو و تزریق به کاهش التهاب کمک می کنند.
این روش در تسکین دردهای ناشی از آسیب سطح غضروف و یا بافت های نرم اطراف بسیار موثر می باشد. برخی دیگر مزایای آرتروسکوپی زانو عبارتند از:
– رفع پارگی مینیسک زانو
– رفع التهاب مایع سینوویال
– درمان مشکلات مربوط به کاسه زانو
– درمان عفونت های زانو

آرتروسکوپی-زانواقدامات قبل از آرتروسکوپی زانو

قبل از آرتروسکوپی زانو، متخصص ارتوپدی ابتدا به بررسی سلامت جسمانی بیمار می پردازد. در صورتی که فرد شرایط خاص پزشکی داشته باشد، تست های بیشتری انجام خواهد شد. آزمایش خون و نوار قلب، از دیگر تست هایی است که قبل از جراحی توصیه می شوند.

روند آرتروسکوپی زانو

در ابتدا، برش های بسیار کوچکی در زانو ایجاد می شود. سپس جراح به بررسی جزئیات داخل زانو می پردازد. هدف از انجام این روش، تشخیص مشکلات زانو می باشد، به همین خاطر، آرتروسکوپ، تصاویر و جزئیات دقیقی را در اختیار جراح قرار می دهد.
در بیشتر موارد، این شیوه کمتر از یک ساعت طول می کشد. در انتهای جراحی، برش ها بخیه زده می شوند و بر روی زانو، پانسمان نرمی قرار می گیرد.

دوره نقاهت آرتروسکوپی زانو

• بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو، فرد بعد از چند ساعت می تواند از بیمارستان مرخص شود. دوران نقاهت این جراحی کمتر از جراحی های دیگر زانو می باشد. بیمار بایستی توصیه های گفته شده از سوی جراح را در این دوران کاملا رعایت کند.
  • بعد از جراحی، جهت کنترل و تسکین درد، داروهای مسکنی برای بیمار در نظر گرفته می شود. اما در نظر داشته باشید که درد، جزئی از جراحی است. داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی، و یا بی حس کننده های موضعی از جمله این مسکن ها هستند. میزان مصرف این قبیل داروها بایستی طبق تجویز پزشک باشد.
  • ممکن است بعد از جراحی، مقداری التهاب و تورم در ناحیه زانو مشاهده شود. قرار دادن کمپرس یخ بر روی زانو، از التهاب ناحیه درگیر می کاهد.
  • بعد از جراحی، پانسمان بر روی زانو قرار داده می شود، تا از بخیه ها محافظت شود و برش ها کاملا خشک باشند. زمان تعویض پانسمان، و استحمام را از جراح خود جویا شوید.
  • بهتر است بعد از جراحی، هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده شود، تا وزن کمتری به زانوی آسیب دیده وارد شود.
  • فیزیوتراپی و انجام حرکات و تمرینات سبک، چند هفته بعد از جراحی توصیه می شود. این کار به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی بیمار کمک می کند.
  • رانندگی، به مدت سه هفته بعد از جراحی ممنوع می باشد.
  • طول دوره نقاهت به نوع آسیب و شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.
    Source: https://orthoinfo.aaos.org