بیماری پرتس

در بیماری پرتس که نوعی اختلال مرتبط با مفصل ران می باشد،  خون رسانی به سر فمورال استخوان ران (فمور) قطع می شود وموجب سیاه شدن این ناحیه می شود. در افراد سالم، استخوان های بدن از جمله، سر استخوان ران، توسط خون غنی از اکسیژن، تغذیه رسانی می شوند. در مواردی که سیستم خون رسانی به سر استخوان فمور مختل می شود، استخوان می میرد.

در طول بیماری پرتس، سر استخوان ران نرم و بد شکل خواهد شد و در نهایت می تواند منجر به بروز درد و آرتروز مفصل ران شود.

حقایق بیماری پرتس

• نوع فعال این بیماری تنها در کودکان دیده می شود.
  • حدود ۷۵% کودکان مبتلا، پسر بچه ها هستند.
  • حدود ۹۵% کودکان، این مشکل را تنها در یک مفصل خود دارند.
  • میانگین سنی این بیماری، ۶ سال است.
  • این بیماری در آسیایی ها و افراد سفید پوست بیشتر شایع است.

بیماری پرتس

بیماری پرتس به ۴ مرحله زیر طبقه بندی می شود

• مرحله ۱٫ نکروز

در این مرحله، بخشی از سر استخوان ران مرده می شود، و منجر به تغییر شکل استخوان، درد، سفتی و التهاب خواهد شد. طول این مرحله می تواند تا یک سال باشد.

• مرحله ۲٫ تکه شدن

در این مرحله، سلول های مرده جذب بدن می شوند و جایگزین سلول های جدید و سالم خواهند شد. طول این مرحله از یک تا سه سال متغیر خواهد بود.

• مرحله ۳٫ تشکیل مجدد استخوان

در این مرحله، سر استخوان ران به رشد خود ادامه خواهد داد و سلول های استخوانی جدیدی تشکیل می شوند. این مرحله یک تا سه سال طول می کشد.

• مرحله ۴٫ بازسازی

در این مرحله، سلول های استخوانی جدید، به تدریج جایگزین سلول های مرده می شوند و این مرحله ادامی می یابد. این مرحله یک تا سه سال و یا حتی بیشتر ادامه می یابد.

علل بیماری پرتس

علت اصلی بیماری پرتس هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. اما این بیماری عمدتا به دلیل اختلالات مربوط به خون رسانی به سر استخوان ران اتفاق می افتد. با وجود پیشرفت های پزشکی، هنوز امکان پیشگیری از این بیماری وجود ندارد.

علائم و نشانه های بیماری پرتس

یکی از علائم این بیماری لنگیدن و یا احساس درد در ناحیه ران کودکان است که والدین متوجه می شوند. در برخی موارد، درد در نواحی دیگر بدن مانند زانو نیز احساس می شود. امکان محدود شدن برخی حرکات مفصل ران نیز وجود دارد. گاهی اوقات، بزرگسالان متوجه درد نخواهند شد.

تشخیص بیماری پرتس

هر گونه درد مداوم در مفصل ران، بایستی توسط جراح ارتوپد و متخصص ارتوپدی مورد بررسی قرار بگیرد. جراح نیز به بررسی سوابق پزشکی بیمار، معاینات فیزیکی و یا عکس برداری از مفصل ران می پردازد. MRI از مفصل ران نیز به تشخیص بیماری کمک می کند.

این بیماری بر اساس میزان درگیری استخوان، محل بیماری و شکل استخوان سر ران طبقه بندی می شود.  این طبقه بندی در تشخیص و درمان بیماری بسیار مهم است. در صورت بروز درد در ناحیه مفصل ران، حتما نزد جراح ارتوپد بروید.

درمان بیماری پرتس

در کودکان، هدف از درمان بیماری پرتس، رفع شرایطی از قبیل درد و یا کند ساختن روند پیشرفت بیماری است. اگر مرحله بازسازی استخوان به خوبی انجام نشود، احتمال بروز آرتروز در فرد بیشتر خواهد شد. نتیجه درمان، بستگی به زمان مراجعه فرد به متخصص ارتوپدی دارد. این بیماری در کودکان توسط جراح ارتوپد کودکان، کنترل خواهد شد.

برخی از راه های غیر جراحی برای درمان بیماری عبارت است از

• فیزیوتراپی، جهت تسهیل حرکات
  • استفاده از عصای زیر بغل، تا وزن و نیروی کمتری به مفصل ران وارد شود
  • استفاده از پشت بند

در برخی موارد، جراحی گزینه بسیار خوبی است.

Source: http://clohisyhipsurgeon.com

برخی از خدمات دکتر قرنی زاده متخصص ارتوپدی: