ساده ترین درمان آرتروز زانو: تزریق ژل

آرتروز زانو یکی از بیماری های شایع است. این عارضه به مرور پیش رفت می کند و دردی که به موجب این بیماری به وجود می آید به مرور زمان وخیم تر می شود. با اینکه هیچ درمان قطعی برای آرتروز زانو وجود ندارد ولی گزینه های درمانی مختلفی برای کمک به تحمل درد و فعال بودن بیمار وجود دارد.

درمان غیرجراحی آرتروز زانو

در مراحل اولیه بیماری آرتروز زانو با روش های غیر جراحی درمان می شود. گزینه های درمانی مختلفی در این مرحله وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می شود:

– تغییر در سطح فعالیت های روزانه

-کاهش وزن

– استفاده از مسکن ها مانند استامینوفن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و …

–  فیزیوتراپی

–   تزریق کورتون

عکس-تزریق-ژل-به-زانو

درمان آرتروز با روش ویسکوساپلمنتیشن یا تزریق ژل

گزینه درمانی دیگری با نام ویسکوساپلمنتیشن وجود دارد. در صورتی که بیمار تمامی گزینه های درمانی دیگر را امتحان کرده باشد و درد باز هم ادامه داشته باشد و فعالیت های روزمره را محدود کند، احتمالاً از این تکنیک استفاده می شود.

در این روش یک محلول ژل مانند به نام هیالورونیک اسید به مفصل زانو تزریق می شود. هیالورونیک اسید یه ماده است که به طور طبیعی در مایع سینوویال اطراف مفاصل وجود دارد. این نوع ژل به عنوان روان کننده عمل می کند و استخوان ها به راحتی حرکت می کنند و ضربه های وارده به مفاصل گرفته می شود.

افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند از غلظت هیالورونیک اسید کمتری در اطراف مفاصل خود برخوردارند. با تزریق هیالورونیک اسید به مفصل های مبتلا به آرتریت می توان از درد و ناراحتی کاست و حرکت کردن مفصل را روان تر کرد.

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل با بهره گیری از تکنیک های نوینی به درمان انواع بیماری های و جراحی های ارتوپدی می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید یا اینستاگرام را دنبال کنید.

روند تزریق ژل برای آرتروز زانو

بر اساس نوع ژلی که استفاده می شود این روند درمانی یک تا پنج بار نیاز به تزریق دارد. در طول این پروسه درمانی در صورتی که هرگونه تورمی در ناحیه زانو مشاهده شود، قبل از تزریق هیالورونیک اسید مایعات اضافی تخلیه می شوند.  معمولاً تخلیه مایعات اضافه و تزریق هیالورونیک اسید با یک سوزن انجام می گیرد و در برخی موارد شاید نیاز به استفاده از دو سرنگ باشد.

در ۴۸ ساعت اول بعد از تزریق باید از بلند کردن اجسام سنگین و ایستادن به مدت زمان طولانی و دویدن خودداری شود.

عوارض جانبی تزریق ژل به زانو

از جمله عوارض جانبی احتمالی این روش درمانی می توان به واکنش آلرژیک به ژل تزریقی اشاره کرد. این عارضه در موارد نادری اتفاق می افتد. از جمله عکس العمل های متداول بعد از تزریق ژل می توان به گرما، درد و تورم خفیفی در ناحیه زانو اشاره کرد. این علائم به طور کلی برای مدت طولانی وجود ندارند و با کمک گرفتن از کمپرس یخ می توان به بهبود علائم کمک نمود.

خونریزی و عفونت هم از جمله عوارض نادر این روش درمانی هستند.

نتیجه گیری

این روش درمانی برای برخی افراد می تواند نتیجه خوبی داشته باشد و برای برخی افراد تاثیر چندانی نداشته باشد. ولی در کل پزشک می تواند در صورتی که تمامی راه های درمانی را امتحان کرد از این روش هم بهره ببرد.

منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/treatment/viscosupplementation-treatment-for-knee-arthritis/

سه + 1 =