تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو روشی برای جایگزین کردن سطح مصنوعی به جای مفصل از دست رفته در مفصل زانو می باشد. از علل از بین رفتن مفصل زانو می توان به سائیدگی مفصل در اثر آرتروز زانو، روماتیسم اشاره کرد.

اهداف جراحی تعویض مفصل زانو

1. تغییر شکل در زانو ( به علت آسیب ظاهر زانو معمولا کج و منحرف می شود.)
  2. به دست آمدن توانایی حرکت در زوایای مطلوب
  3. از بین بردن درد ناشی از آسیب زانو

سن جراحی تعویض مفصل زانو

یکی از موفق آمیزترین عمل ها ،جراحی تعویض مفصل زانو می باشد که مفصل مصنوعی در طولانی مدت عمر کرده بدون اینکه مشکلی برای فرد ایجاد کند. این جراحی در بین افراد مسن و میانسال بیشتر صورت می گرفت اما با پیشرفت روش ها و دستگاهها در این جراحی برای سنین نوجوانی و جوانی نیز می توان تعویض مفصل زانو را انجام داد. طبق تحقیقات انجام شده این جراحی در سنین پایین نتیجه مطلوب تری نسبت به سنین بالا دارد . در این سن علاوه بر اینکه از  درد زیاد ناشی از آسیب زانو کاهش می یابد از خشکی مفصل جلوگیری می شود. باید توجه داشت که احتمال عفونت و لق شدن مفصل مصنوعی بعد از جراحی در افراد چاق وجود دارد . برای انجام این جراحی پزشک با توجه به شدت درد بیمار تصمیم به جراحی می گیرد .

یکی از موفق آمیزترین عمل ها ،جراحی تعویض مفصل زانو می باشد که مفصل مصنوعی در طولانی مدت عمر کرده بدون اینکه مشکلی برای فرد ایجاد کند. این جراحی توسط دکتر قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل با کمترین تهاجم انجام می شود . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید . برای ارتباط با دکتر به کانال تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید.

چه زمانی می توان جراحی تعویض زانو انجام داد؟

1. در صورتی که درد ناشی از زانو فرد را از انجام کارهای روزمره مانند راه رفتن ، از پله بالا رفتن و سوار شدن و نشستن بازدارد به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.
  2. در صورتی که در هنگام استراحت یا خوابیدن درد به سراغ فرد بیاید.
  3. در صورتی که بدن بیمار در برابر مصرف دارو مقاومت کرده و تورم زانو از بین نرود.
  4. ایجاد تغییرات زیادی در شکل ظاهری زانو

بیماری های موثر در تخریب مفصل زانو

• آرتروز زانو و ساییدگی مفصل زانو (در سنین بالا شایع می باشد)
  • روماتیسم مفصلی
  • عدم جوش خوردن یا بد جوش خوردن شکستگی های داخل مفصلی که بعد از گذشت چند سال موجب ساییدگی در زانو می شود.

آمادگی برای جراحی تعویض مفصل زانو

در صورتی که خواهان انجام این جراحی هستید، متخصص ارتوپد چند هفته قبل از عمل به معاینه فیزیکی شما می پردازد تا از سلامت بدنی و همچنین روند بهبودی بعد عمل، اطمینان یابد. و در صورتی که فرد یکی از مشکلات پزشکی خاص مانند بیماری قلبی داشته باشد، حتما بایستی توسط متخصص مربوطه نیز معاینه شود.
آزمایش خون، آزمایش ادرار و نوار قلب نیز از بیمار گرفته خواهد شد.
مصرف برخی داروها قطع می شوند و ممکن است برخی دیگر داروها جایگزین شوند.

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

بعد از جراحی، فرد اغلب درد داد. به همین خاطر داروهای مسکن، داروهای ضد التهابی و یا بی حس کننده های موضعی به بیمار داده می شود تا از شدت درد کاسته شود و روند بهبودی تسریع یابد. در صورت تسکین درد، مصرف داروها باید قطع شود.
معمولا بعد از جراحی، احتمال لخته شدن خون در پاها وجود دارد، به همین خاطر پزشک داروهای رقیق کننده خون تجویز می کند و از بیمار می خواهد که ورزش های خاص ران ، ساق و مچ پا خود را انجام دهد ، تا خون بیشتری در پاها جریان یابد و از لخته شدن خون پیشگیری شود.
فیزیوتراپی یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی می باشد. فیزیوتراپی بعد از تسکین درد، به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند، و فرد سریع تر قادر به راه رفتن و انجام فعالیت های خود خواهد بود.
به منظور تسهیل حرکات زانوها، متخصص استفاده از زانوبند را نیز توصیه می کند، به خصوص شب ها هنگام استراحت.
مراقبت هایی که فرد باید بعد از جراحی در نظر داشته باشد:

– مراقبت از زخم ها و بخیه ها
بخیه ها دو تا سه هفته بعد از جراحی کشیده می شوند. مراقب باشید که بخیه ها خیس نشوند. پانسمان کردن زخم از بروز عفونت و یا تماس زخم با محیط بیرون پیشگیری می کند.
– رژیم غذایی
کم شدن اشتها بعد از جراحی، کاملا طبیعی می باشد. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، روند بهبودی را تسریع می بخشد و به تقویت عضلات نیز کمک می کند.
– فعالیت بدنی
ورزش و تمرین بدنی، به خصوص در هفته های اول بعد از جراحی بسیار مهم است. بیمار معمولا ۳ تا ۶ هفته بعد از جراحی، قادر به انجام فعالیت های روزانه خود می باشد. ممکن است فرد هنگام انجام این حرکات، درد داشته باشد.که به مرور کاهش می یابد

برخی از خدمات دکتر قرنی زاده:

نوزده + نه =