دررفتگی شانه

مفصل شانه یکی از متحرک ترین مفصل های بدن است. به همین خاطر، بیشتر در معرض آسیب و دررفتگی قرار دارد.
دررفتگی مفصل شانه ، به این معناست که سر استخوان بازو (هومروس)، از قسمت سوکت خارج، و منجر به بروز درد در ناحیه شانه می شود.

دررفتگی-شانه

علائم دررفتگی شانه

• تغییر شکل
• تورم و التهاب
• بی حسی و کرخی
• ضعف
• کبودی
در برخی موارد، دررفتگی می تواند باعث پاره شدن رباط ها و تاندون ها و در نهایت آسیب های عصبی شود.
دررفتگی قدامی، یکی از شایع ترین نوع دررفتگی شانه است، که در آن، قسمت سر استخوان بازو به سمت جلو حرکت می کند.
گاهی در اثر دررفتگی، ماهیچه ها و عضلات دچار اسپاسم می شوند، که خود دلیل آسیب بیشتر خواهد بود. پزشک متخصص ارتوپدی ابتدا به بررسی و معاینه بالینی شانه می پردازد و سپس، عکس برداری را تجویز می کند. تشخیص علت دررفتگی، و یا درررفتگی قبلی بسیار مهم است.

علل دررفتگی شانه

زمین خوردن با کف دست و یا افتادن بر روی شانه، یکی از مهم ترین دلایل دررفتگی شانه می باشد. گاهی در حین انجام برخی از حرکات کششی و ورزشی، و فشار وارد بر این مفصل، تحلیل تاندون ها و رباط ها، از دیگر عوامل دررفتگی شانه هستند.

درمان دررفتگی مفصل شانه

در ابتدا پزشک، سر توپی شکل استخوان بازو را به قسمت سوکت مفصل بر می گرداند. با قرار گرفتن مفصل شانه در جای خود، درد به طور چشمگیری کاهش می یابد.

مراقبت های بعد از درمان دررفتگی شانه

• طی چند هفته اول، استفاده از شانه بند توصیه می شود.
  • کمپرس یخ، در 3-4 روز اول، تا حد زیادی از میزان درد و التهاب کم می کند.
  • بعد از کم شدن درد و التهاب، تمرینات کششی و فیزیوتراپی آغاز می شود، تا توانایی انجام حرکات مربوط به شانه و توان عضلانی این ناحیه، به حالت قبل برگردد، و از آسیب های بعدی نیز جلوگیری شود

در صورتی که استفاده از شانه بند و فیزیوتراپی کمکی به بهبودی بیمار نکند، جراحی انجام می شود تا پارگی و کشیدگی رباط ها جبران شود و مفصل در جای خود قرار بگیرد. جراحی، بیشتر در میان ورزشکاران جوان دیده می شود.

تکرار دررفتگی شانه می تواند باعث آسیب استخوان به هومروس و یا سوکت شود.
Source: https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/dislocated-shoulder/

برخی از خدمات دکتر قرنی زاده متخصص ارتوپدی خوب در تهران: