در رفتگی زانو

در رفتگی زانو به زمانی گفته می شود که استخوان های تشکیل دهنده مفصل زانو از جای خود در می روند و جابه جا می شوند. درمان نامناسب و یا تاخیر در درمان می تواند باعث از دست دادن پا شود. بنابراین در صورتی که احتمال در رفتگی زانو می دهید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. در ادامه مقاله با ما باشید تا به علت، علائم و گزینه های درمانی در رفتگی زانو اشاره کنیم.

در رفتگی زانو به طور خاص به زمانی گفته می شود که استخوان های ساق پا یا ران پا دچار انحراف یا چرخش ناگهانی می شوند. استخوان های دو طرف زانو توسط رباط ها و تاندون ها به یکدیگر محکم شده اند. هر کدام از رباط ها مسئولیت تثبیت بخشی از زانو را دارند. زمانی که در رفتگی زانو رخ می دهد این رباط ها پاره می شوند. در برخی موارد، کشکک زانو و رباط ها به طور همزمان تخریب می شوند.

در رفتگی زانو

علت در رفتگی زانو چیست

در رفتگی زانو معمولاً بعد از یک ضربه و آسیب اتفاق می افتد؛ برای مثال افتادن از بلندی، تصادف با ماشین یا آسیب های مشابه.

زمانی که زانو در می رود، تغییر شکل زانو واضح است. در این شرایط زانو متورم و دردناک می شود. حتی اگر زانو جا بیفتد معمولاً آسیب های شدیدی به رباط ها وارد می شود که باید برای درمان آن ها اقدام شود.

در رفتگی زانو چه علائمی دارد

در رفتگی زانو در همه موارد درد شدیدی را باعث می شود. اگر زانو جا بیفتد متورم می شود و حرکت دادن زانو بسیار دردناک می شود. یکی از خطرناک ترین عوارض در رفتگی زانو از دست دادن نبض در زیر زانو به دلیل آسیب شریان یا از دست دادن حس زیر زانو به دلیل آسیب عصبی است.

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل با بهره گیری از تکنیک های نوینی به درمان انواع بیماری های ارتوپدی و جراحی تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید یا اینستاگرام را دنبال کنید.

درمان در رفتگی زانو

در ابتدا با تصویربرداری های مختلفی مانند ایکس ری و ام آر ای شدت در رفتگی و آسیب هایی که به رباط ها و تاندون ها وارد شده است تشخیص داده می شودو در اکثر موارد بیمار باید بستری شود . سپس اقدام درمانی مناسب صورت می گیرد:

جا انداختن زانو – پزشک بخش پایینی پا را با حرکت درست به جای اصلی خود هدایت می کند و آن را جا می اندازد. این روش بسیار دردناک است بنابراین در ابتدا داروهای مسکن یا آرام بخش مصرف می شود. جا انداختن به موقع زانو جزو مهم ترین و اولین راه های درمانی برای در رفتگی زانو است. این اقدام توسط متخصص ارتوپدی و به صورت اوژانسی انجام می گیرد.

اگر آسیبی به رگ های اصلی رسیده باشد با انجام جراحی به صورت اورژانسی و ترمیم رگ آسیب دیده جریان خون را باز می گردانند.

عدم تحرک – برای جلوگیری از آسیب های بیشتر پس از جا انداختن زانو از اسپلینت و یا گچ گرفتن کمک گرفته می شود تا زانو ثابت نگاه داشته شود. این اقدام از خم شدن زانو جلوگیری می کند و بافت ها شروع به ترمیم می کنند.

معمولاً در رفتگی زانو باعث آسیب به رباط ها و شکستگی استخوان می شود. پس از بهبود تورم زانو از جراحی بازسازی برای بازگرداندن عملکرد زانو کمک گرفته می شود. متخصص بعد از جراحی بازسازی بیمار را معاینه می کند تا از روند بهبود بیمار اطمینان حاصل کند.
منبع : https://www.emedicinehealth.com/knee_dislocation/article_em.htm#what_exams_and_tests_diagnose_a_knee_dislocation