زانوی ضربدری

زانوی ضربدری ( ژنو ولگوم ) همانند پای پرانتزی جزو انحرافات زانو می باشد. در این وضعیت در حالی که فرد در حالت ایستاده قرار دارد فاصله ای بین پاها قرار دارد، در حالی که زانو ها در کنار هم قرار گرفته و جفت هستند . بسیاری از کودکان به زانوی ضربدری یا knock knees مبتلا هستند. این عارضه در سن۳ تا ۴ سالگی نمایان تر می شود. این مورد در اکثر موارد تا سن ۶ الی ۷ سالگی به خودی خود و بدون درمان خاصی تنها با رشد کودک بهبود می یابد.

البته ممکن است نشانه هایی از زانوی ضربدری تا بزرگسالی وجود داشته باشد ولی نیازی به نگرانی نمی باشد مگر اینکه شدت آن بیشتر از ۵-۷ درجه نرمال باشد .گاهی زانوی ضربدری به دلیل یک بیماری خاص مانند نرمی استخوان می باشد که در این صورت نیاز به درمان عامل اصلی می باشد.

زانوی ضربدری

علائم زانوی ضربدری

فردی که به زانوی ضربدری مبتلا است در حالت ایستاده پاها حالتی ضربدری به خود می گیرند. قوزک پاها در این حالت از هم فاصله بیش از حدی دارند در حالی که زانو ها به هم چسبیده اند. وجود یک فاصله اندک بین قوزک پاها مشکلی ندارد ولی فاصله بیشتر از ۸ سانتی متر نیاز به بررسی بیشتر دارد.

معمولاً زانوی ضربدری مشکل خاصی به وجود نمی آورد و تنها در موارد شدید باعث لنگیدن، زانو درد و سختی در راه رفتن می شود. در صورت عدم درمان زانوی ضربدری به دلیل فشار بیش از حدی که به زانوها وارد می شود، احتمال ابتلا به آرتریت یا ورم مفاصل در آینده وجود دارد.

علت زانوی ضربدری

در صورتی که زانوی ضربدری در سنین بالاتر رخ دهد یا با رشد کودک بهبود نیابد احتمالاً ناشی از مشکلات زیر است:

– ریکتز یا نرمی استخوان – این عارضه در نتیجه کمبود ویتامین D و کلسیم رخ می دهد.
– ایجاد فشار بیش از حد به زانو ها در نتیجه چاقی بیش از حد و اضافه وزن یا شل شدن رباط های مفصل زانو
– آسیب یا عفونت زانو و دیگر استخوان های پا
– مسائل ژنتیکی

زانوی ضربدری در بزرگسالان می تواند در نتیجه آرتروز یا روماتوئید آرتریت باشد.

درمان زانوی ضربدری

در اکثر موارد نیازی به درمان زانوی ضربدری نمی باشد و این مورد به خودی خود بهبود می یابد. نیازی نیست تا کودک را از انجام فعالیت های فیزیکی منع کنید. همچنین نیازی به استفاده از کفش های مخصوص نمی باشد. فیزیوتراپی موثری هم برای این عارضه وجود ندارد. زانوی ضربدری خفیف در بزرگسالان نیازی به درمان ندارد مگر اینکه باعث زانو درد شود.

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل با بهره گیری از تکنیک های نوینی به درمان انواع بیماری های ارتوپدی و جراحی تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید یا اینستاگرام را دنبال کنید.

جراحی زانوی ضربدری

ندرتاً جراحی برای زانوی ضربدری ضرورت دارد. گرچه در موارد شدید و دائمی نیاز به جراحی می باشد. دو نوع جراحی برای این وضعیت وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

– رشد هدفمند – در این روش پلاک فلزی کوچکی در داخل زانو ها قرار می گیرند تا به اصلاح رشد پا در مدت زمان ۱۲ ماه منجر شود. پس از این تکمیل روند درمانی صفحه های فلزی برداشته می شوند.
– استئوتومی – در این روش بعد از برش استخوان اصلاح انجام شده و صفحه ها و پیچ هایی برای تثبیت استخوان ها در محل جدید به کار می روند.
منبع : https://www.nhs.uk/conditions/knock-knees/

هفده + نه =