سندرم کوتاهی اندام تحتانی

کوتاهی  ، اختلالی است که در یک یا چند استخوان پا (فمور، تبیا) اتفاق می افتد و در چنین حالتی اندازه و طول هر دو پا، با هم یکسان نخواهد بود. ممکن است فردی از بدو تولد با کوتاهی پا به دنیا بیاید، و یا به مرور زمان و در پی آسیب هایی مانند ضربه، شکستگی استخوان، تصادف و جراحی، یکی از پاها نسبت به دیگری کوتاه تر شود.

هدف از درمان کوتاهی پا، تسکین درد و هم ترازی پاها می باشد..درمان این آسیب ها  به وسیله دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی انجام می شود . برای مشاوره برای انجام این جراحی با شماره های 09216682454 – 09390942494 تماس بگیرید.

علت سندرم کوتاهی اندام تحتانی

کوتاهی پا می تواند ناشی از تغییرات ساختاری و آناتومی باشد، به این معنا که استخوان ها (فمور و تبیا) در دو پا، به طور قرینه و به یک اندازه رشد نمی کنند. و یا ناشی از تغییرات عملکری باشد، که به دنبال ضعف و یا عدم توازن استخوان ها ایجاد می شود.

آیا کوتاهی پا، با درد همراه است؟

از آن جایی که قسمت های مختلف بدن با استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و عضلات به هم متصل می شوند، هر گونه عدم تقارن در این قسمت ها می تواند منجر به بروز ساییدگی و درد شود.

سندرم کوتاهی اندام تحتانی

علت کوتاهی پا

علل شایع بروز کوتاهی پا عبارت است از:

– مشکلات ژنتیکی، از جمله نحوه قرارگیری جنین در رحم مادر

– آسیب های حین زایمان

– آسیب های وارده به صفحه رشد در دوران کودکی

– شکستگی و یا دررفتگی پا

– عفونت استخوان

– آسیب های عصبی مفصل ران و لگن

– جراحی

علائم و نشانه های کوتاهی پا

– درد مفاصل ران و یا زانو

– محدود شدن دامنه حرکتی در ناحیه ران و زانو

– وارد شدن فشار بیشتر بر روی یک پا

– آسیب رباط های زانو به دلیل مشکل در راه رفتن

– زانو درد

– احساس درد در ناحیه کف و پاشنه پا

– عدم تعادل به هنگام راه رفتن و یا حتی هنگام ایستادن

درد، یکی از نشانه های بارز بروز مشکل در نواحی مختلف بدن می باشد. در صورتی که متوجه درد در ران و یا زانوهای خود شدید، و تشخیص پزشکی این درد ها مشکل بود، احتمال این را بدهید که به سندرم کوتاهی پا مبتلا شده اید.

آیا درمانی برای رفع کوتاهی پا وجود دارد؟

هدف از درمان کوتاهی پا، تسکین درد و هم ترازی پاها می باشد. برخی روش های درمانی عبارتند از:

– استفاده از ارتوتیک. ارتوتیک وسیله ای است که در داخل کفش قرار داده می شود، تا هر دو پا با هم تراز شوند. این وسیله چندین سال ماندگاری دارد، و از مزایای آن حساب می شود.

– استفاده از کفی طبی تا انگشتان پا و پاشنه پا در یک سطح قرار بگیرند، و این که ارتفاع کفش نیز افزایش می یابد و اختلاف قدی پاها برطرف می شود.

– مصرف مسکن و داروهای ضد التهابی در رفع درد بیمار موثر است.