شکستگی زانو

شکستگی زانو انواع مختلفی دارد ولی شایع ترین نوع شکستگی زانو مربوط به کشکک زانو یا پاتلا می باشد. کشکک زانو یکی از سه استخوانی است که مفصل زانو را می سازند. زیر کشکک زانو با غضروف پوشانیده شده است و این بخش مسئولیت مهمی در حفظ قدرت مفصل زانو دارد.

ولی زمانی که شکستگی کشکک زانو اتفاق می افتد باید چه اقداماتی انجام داد؟ علل مختلف این نوع آسیب چیست؟ چه گزینه های درمانی برای درمان شکستگی زانو وجود دارد؟ در ادامه مقاله با ما باشید.

شکستگی زانو

علل شکستگی زانو

در اغلب موارد افتادن از ارتفاع به طور مستقیم بر روی زانو دلیل اصلی شکستگی کشکک زانو است. زمانی که این آسیب وارد می شود معمولاً به پوست جلوی زانو هم آسیب وارد می شود. به دلیل کمبود بافت های نرم در جلوی زانو، این نوع شکستگی به راحتی تبدیل به شکستگی باز می شود.

گاهی در حین صاف بودن پا و انقباض ماهیچه های چهار سر ران، شکستگی زانو اتفاق می افتد. زمانی که ماهیچه ها تحت فشار قرار می گیرند احتمال شکستگی زانو افزایش می یابد.

علائم شکستگی زانو

شکستگی زانو می تواند باعث درد و ایجاد مشکلاتی در راه رفتن شود. برخی از علائم دیگر شکستگی زانو به شرح زیر است:

– درد – شکستگی کشکک زانو درد شدیدی را موجب می شود. با قرار دادن زانو در حالت مستقیم می توان به کاهش درد کمک نمود. خم کردن زانو در این شرایط بسیار دردناک است.

– تورم – تورم و کبودی در اطراف زانو از علائم شایع این نوع شکستگی هستند. با گذر زمان تورم وسعت یافته و حتی به پاها می رسد.

– عدم توانایی در بلند کردن پاها – یکی از متداول ترین آزمایشات برای معاینه و تشخیص شکستگی زانو، آزمون بلند کردن زانو می باشد. در صورت شکستگی زانو فرد توانایی لازم را برای بلند کردن زانو ندارد.

– نقص قابل لمس – گاهی با معاینه فیزیکی و لمس پوست زانو می توان شکستگی ناحیه را تشخیص داد. این مورد بهتر است سریعاً پس از وقوع شکستگی بررسی شود. زیرا با تورم ناحیه با این روش نمی توان شکستگی را تشخیص داد.

درمان شکستگی زانو

شکستگی پاتلا باید سریعاً درمان شود. با ایکس ری نوع شکستگی پاتلا تشخیص داده می شود و میزان در رفتگی زانو در اثر شکستگی بررسی می گردد. پزشک با آزمون بلند کردن پا می تواند به میزان آسیب به عضلات چهارسر ران پی ببرد. تخریب تاندون های چهار سر ران، پاتلا و تاندون پاتلا می تواند باعث عدم توانایی در بلند کردن پا شود.

در این صورت در اکثر موارد نیاز به جراحی می باشد. ولی در صورتی که بیمار بتواند پاهای خود را بلند کند، می توان با روش های غیر جراحی به درمان بیمار کمک کرد. با گچ گیری پا و ثابت نگاه داشتن پاها می توان به درمان این نوع شکستگی کمک نمود.

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل با بهره گیری از تکنیک های نوینی به درمان انواع بیماری های ارتوپدی و جراحی تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید یا اینستاگرام را دنبال کنید.

جراحی شکستگی زانو

زمانی که نیاز قطعی به جراحی باشد می توان با ایجاد برشی در روی زانو، به مفصل زانو دسترسی پیدا نمود. انتهای شکسته شده استخوان در جهت مناسب قرار می گیرد و با استفاده از پیچ و مهره و سیم های مخصوص، مفصل را در موقعیت جدید تثبیت می کنند. در برخی موارد بخش کوچکی از استخوان پاتلا برداشته می شود.

منبع : https://www.verywellhealth.com/patella-fractures-2549287