شکستگی مفصل ران

شکستگی مفصل ران ، در یک چهارم بالایی استخوان فمور ران اتفاق می افتد. میزان شکستگی به شدت نیروی وارده بستگی دارد. نوع جراحی در درمان شکستگی، به کیفیت استخوان و همچنین بافت های نرمی بستگی دارد که تحت تاثیر شکستگی قرار گرفته اند.

علت شکستگی مفصل ران

برخی از شرایط پزشکی مانند پوکی استخوان ، سرطان و یا آسیب های شدید، باعث ضعف استخوان، حساس شدن مفصل ران و در نهایت شکستگی این ناحیه می شود.

شکستگی-مفصل-ران

علائم  شکستگی مفصل ران

شکستگی مفصل ران با درد در ناحیه بالای ران همراه می باشد و فرد قادر به خم کردن و یا چرخاندن ران خود نخواهد بود. در صورتی که استخوان در پی بیماری، سرطان و یا آسیب های شدید، تضعیف شود، بیمار متوجه احساس تیر کشیدن در این ناحیه، حتی قبل از شکستگی می شود.
با شکستگی کامل استخوان، این احتمال وجود دارد که پا کمی از حالت طبیعی کوتاه تر شود.
تشخیص شکستگی مفصل ران ، از طریق عکس برداری با اشعه ایکس از مفصل ران و فمور امکان پذیر می باشد. در مواردی که بیمار از جایی افتاده و درد دارد، اما شکستگی ناقص بوده و در عکس برداری مشخص نشود ، در چنین مواردی، تشخیص با MRI و سی تی اسکن انجام می شود.

درمان شکستگی مفصل ران

– درمان غیر جراحی
این شیوه درمانی برای افرادی توصیه می شود که نمی توانند تحت جراحی و بیهوشی قرار بگیرند، افرادی که قبل از شکستگی قادر به راه رفتن نبوده اند و از ویلچر استفاده می کنند. در این افراد، مفصل بایستی در جای خود ثابت نگه داشته شود، و به دلیل کم تحرکی بیمار، مواردی همچون عفونت ریه ، زخم بستر و یا میزان انعقاد خون بایستی مرتبا کنترل شود.
– درمان جراحی
قبل از اقدام به جراحی، آزمایش خون، ادرار و الکتروکاردیوگرام از بیمار گرفته می شود، مواردی مانند عفونت مجاری ادراری می تواند زمینه ساز بروز عفونت بعد از جراحی باشد.
در صورتی که شکستگی تنها به سر استخوان فمور مربوط باشد، غضروف در سر استخوان جا انداخته می شود. البته از آن جایی در چنین حالتی، سوکت و استابولوم نیز دچار آسیب و شکستگی می شود، جراح به بررسی این نواحی نیز می پردازد. در این قبیل شکستگی ها، بخش جلویی و عقبی ران درگیر می شود. در این حالت، از پیچ های ظریف جهت ثابت کردن شکسگی استفاده میشود . در شکستگی گردن ران در سنین جوانتر اقدام به فیکس کردن و در سنین بالا یا پوکی شدید با تعویض مفصل  ران درمان میشوند.
با شکستگی، ممکن است گردش خون به سر استخوان فمور مختل شود، و در دراز مدت و علی رغم جراحی، منجر به بروز سیاه شدگی سر ران و آرتروز همراه با درد خواهد شد.

دوران نقاهت بعد زا جراحی شکستگی مفصل ران

احساس درد بعد از جراحی، کاملا طبیعی است، اما با این حال، داروهای مسکنی جهت کاهش درد به بیمار داده می شود.
بیمار بعد از جراحی و به کمک فردی، قادر به راه رفتن خواهد بود. میزان وزنی که پاها می توانند تحمل کنند، به میزان آسیب و همچنین نوع شکستگی بستگی دارد.
فیزیوتراپی بعد از کم شدن درد، به تقویت قوای عضلانی و توانایی فرد در راه رفتن کمک می کند.
در برخی موارد، داروهای رقیق کننده خون، به صورت تزریقی ویا خوراکی، به مدت 6 هفته، نیز به بیمار داده می شود، تا جلوی لخته شدن خون گرفته شود.
Source: https://orthoinfo.aaos.org

برخی از خدمات دکتر قرنی زاده متخصص ارتوپدی خوب در تهران: