عفونت بعد از تعویض مفصل لگن

خطر عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل لگن به مرور زمان کاهش می یابد. گاهی اوقات عفونت هیچ ارتباطی به مفصل لگن ندارد. برای مثال در دهان، لثه ها یا دندان بعد از اینکه یک جراحی یا پر کردن انجام می شود که خونریزی لثه را در پی دارد، یا از طریق ریه ها، مثانه و پوست ممکن است باکتری وارد بدن شود و وارد جریان خون گردد. این باکتری می توند منجر به عفونت شود یا مفصل تعویضی را دچار عفونت کند. در نتیجه باعث درد و تب فرد شود.

با عفونت پروتز لگن، جراح سعی می کند که ارگانیسم یا باکتری که عفونت را موجب شده است تشخیص دهد. در این موارد پیشنهاد می شود که نمونه ای از ناحیه لگن گرفته شود. این مایع که از لگن گرفته می شود به لابراتوار فرستاده می شود و مورد سنجش قرار می گیرد که چه نوع باکتری در ناحیه وجود دارد و چه آنتی بیوتیکی برای از بین بردن این باکتری موثر واقع می شود.

زمانی که این عفونت در ناحیه لگن تشخیص داده شود گزینه های درمانی مختلفی در دسترس هستند. اکثریت روش های درمانی شامل جراحی و تجویز یک دوره آنتی بیوتیک است. این آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری مربوطه موثر هستند. روش درمانی بستگی به نوع باکتری و میزان حساسیت به آنتی بیوتیک و حاد یا مزمن بودن عفونت دارد. و سلامت کلی بیمار هم از موارد موثر در انتخاب روش درمانی است. جراح در مورد مزایا و معایب هر روش درمانی با بیمار صحبت می کند.

عفونت بعد از تعویض مفصل لگن

شایع ترین روش درمانی شامل موارد زیر است:

– پاکسازی مفصل لگن – این مورد معمولاً زمانی انجام می گردد که عفونت در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود. ( در چند ساعت یا چند روز اول بعد از جراحی ) . بیماران نیازمند دریافت آنتی بیوتیک وریدی به مدت شش هفته هستند. دوز پایین آنتی بیوتیک خوراکی هم برای مدت زمان طولانی برای بیمار تجویز می شود.

تعویض کامل مجدد مفصل لگن – در قدم اول این مورد شامل برداشتن پروتز قبلی لگن است. استخوان ها و پروتز تمیز می شوند و اسپیسر سیمانی در این ناحیه قرار داده می شود تا حرکت لگن قابل انجام شود و آنتی بیوتیک تجویز میشود. در مرحله بعدی بعد از ۶ تا ۸ هفته که از جراحی اولیه گذشت جراحی دوباره برای قرار دادن پروتز اصلی انجام می گیرد.

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل با بهره گیری از تکنیک های نوینی به درمان انواع بیماری های و جراحی های ارتوپدی می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید یا اینستاگرام را دنبال کنید.

– تعویض کامل مفصل لگن که در یک مرحله انجام می گیرد. در این روش پروتزی که عفونی شده است برداشته می شود و استخوان تمیز می گردد و پروتز جدیدی در این ناحیه قرار داده می شود. بیماران در این روش نیاز دارند که آنتی بیوتیک وریدی را به طور منظم و برای شش هفته دریافت کنند. دوز پایین آنتی بیوتیک به صورت خوراکی برای مدت زمان طولانی مصرف می گردد.

پیشگیری از نیاز به انجام تعویض مفصل لگن و عفونت بعد از جراحی

نیاز است که به بیمارانی که تعویض مفصل لگن داشته اند هشدار های لازم داده شود که خطر عفونت و عدم نتیجه دادن این جراحی وجود دارد. برخی از این خطر ها قابل پیشگیری هستند. در رفتگی های مفصل لگن می توانند با رعایت برخی دستور العمل ها پیشگیری شوند. برخی از انواع عفونت مفصل لگن هم می توانند با درمان صحیح پیشگیری شوند. نیاز است که قبل از انجام برخی جراحی های دندانی از آنتی بیوتیک های مناسبی استفاده شود تا باکتری وارد خون نگردد.
منبع: https://www.hss.edu/conditions_revision-total-hip-replacement-overview.aspخ