عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل

آیا ممکن است بعد از عمل پروتز زانو ، مفصل مصنوعی دچار عفونت شود ؟آیا عفونت پروتز قابل درمان می باشد ؟ آیا انتی بیوتیک برای عفونت مفصل موثر است ؟علائم عفونت مفصل لگن چیست ؟ در ادامه به طور مفصل به این سوالات پاسخ می دهیم .

در مواردی که چند روز یا چند هفته بعد از جراحی، عفونت مشاهده شود، تمامی بافت های آلوده با جراحی برداشته می شوند.درمان این آسیب ها  به وسیله دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی انجام می شود . برای مشاوره برای انجام این جراحی با شماره های 09216682454 – 09390942494 تماس بگیرید.

عفونت بعد از عمل پروتز زانو

جراحی تعویض مفصل ران و زانو، از جمله جراحی های شایعی هستند. این دو جراحی در اغلب بیماران با تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی مفاصل آن ها همراه می باشد.ممکن است بعد از جراحی و یا حتی سال ها بعد، علائمی از وجود عفونت در زخم و یا اطراف پروتز مشاهده شود.حتی در برخی موارد، عفونت ایجاد شده توسط باکتری ها می تواند پروتز را نیز درگیر کند. در چنین مواردی، علی رغم مصرف آنتی بیوتیک و رعایت نکات گفته شده از سوی پزشک، جراحی دیگری جهت درمان عفونت نیاز می باشد.

علت بروز عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل

ورود باکتری به بدن، یکی از شایع ترین علل بروز عفونت بعد از جراحی می باشد. راه های ورود باکتری عبارت است از:

• از طریق زخم و یا شکاف های پوستی
  • دندانپزشکی
  • زخم های ایجاد شده در طول سایر جراحی ها
  • برخی افراد بیشتر در معرض عفونت قرار دارند، از جمله افراد مبتلا به:
  • بیماری های نقص سیستم ایمنی مانند ایدز
  • بیماری های شریان محیطی
  • افرادی که تحت شیمی درمانی هستند
عفونت-بعد-از-جراحی-تعویض-مفصل

علائم عفونت بعد از تعویض مفصل

•  تشدید درد و سفتی مفصل
  •  تورم و التهاب
  • داغی و قرمزی اطراف زخم
  •  مشاهده ترشح از زخم
  • تب و تعریق شبانه

تشخیص عفونت بعد از تعویض مفصل

جهت تشخیص عفونت، متخصص ارتوپدی به بررسی علائم و نشانه ها می پردازد، جهت وجود عفونت در خون، آزمایش خون را تجویز می کند، و جهت تعیین عفونت پروتز، عکس برداری با اشعه ایکس انجام خواهد شد.

درمان عفونت بعد از تعویض مفصل

– درمان غیر جراحی

انتی بیوتیک برای عفونت مفصل:

در صورتی که عفونت تنها در پوست و بافت های نرم اطراف مفصل دیده شود، تنها مصرف آنتی بیوتیک برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

– درمان جراحی

در مواردی که چند روز یا چند هفته بعد از جراحی، عفونت مشاهده شود، تمامی بافت های آلوده با جراحی برداشته می شوند. بعد از جراحی، مصرف ۶ هفته ای آنتی بیوتیک برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

اما در صورت بروز عفونت، بعد از گذشت چندین ماه از جراحی، امکان درمان بدون برداشتن و تعویض پروتز امکان پذیر نمی باشد. در چنین مواردی، ابتدا پروتز برداشته می شود، هر گونه ألودگی و عفونت از روی مفصل و بافت های نرم برطرف، و سپس پروتز موقت باسیمان آنتی بیوتیک داردر مفصل قرار داده می شود، تا علاوه بر درمان عفونت، فرد مشکلی در حرکت نداشته باشد و بعد از بهبود عفونت پروتز اصلی مجددا کار گذاری می شود.