علت انحراف لگن خاصره چیست؟

‎انحراف حلقه لگنی یا همان لگن خاصره می تواند منجر به کمر درد، درد اعصاب لگن، بی حسی و یا گز گز پاها شود. زمانی که وضعیت دنبالچه و لگن بدن تغییر کند نه تنها حرکت لگن خاصره محدود می شود بلکه فشاری که به پایین کمر وارد می شود افزایش می یابد. درد در ناحیه پشت لگن خاصره وجود دارد ولی این درد به دلیل تغییر موقعیت مفصل است.
‎زمانی که مشخص شود که انحراف لگن وجود دارد، پزشک اقدامات لازم را برای بازگردانی ساختار و عملکرد کمربند لگنی و ستون فقرات انجام می دهد. درمان باارزش های کششی و گاهی کمک گرفتن از تحریک الکتریکی و یا یخ انجام می گیرد. برخی مراقبت های در منزل و انجام حرکات کششی می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. همچنین نیاز است تا برخی فعالیت های روزانه تغییر یابد.

عکس-انحراف-لگن-خاصره

‎علت انحراف لگن خاصره چیست ؟

‎باید از مهره های کمر، لگن و زانو ها عکس برداری شود و متخصص ارتوپدی علت اصلی انحراف لگن را تشخیص دهد. در ادامه به برخی از علل رایج انحراف لگن اشاره می کنیم:
‎- احتمال دارد فرد از سندرم ترندلنبرگ رنج ببرد.
‎-نشستن به مدت طولانی.
‎عدم تعادل ن ماهیچه ها زمانی رخ می دهد که میزان فعالیت بدنی فرد کم باشد و بیمار برای مدت زمان طولانی بنشیند. در این صورت موقعیت لگن تغییر می کند و موجب درد و عملکرد نادرست ستون فقرات می شود.
‎- احتمال دارد فرد باردار باشد.انحراف لگن در طول بارداری شیوع بالایی دارد زیرا رباطها شل می شوند.
‎- احتمال دارد بیمار به سندرم پای کوتاه مبتلا باشد.
‎- احتمال دارد فرد مستقیماً بر روی لگن افتاده باشد و لگن ضرب دیده باشد.
‎- احتمال دارد که فرد با دررفتگی مادرزادی لگن به دنیا آمده باشد.
‎- احتمال دارد که فرد به اسکولیوز یا انحراف s شکل ستون فقرات مبتلا باشد ولی این انحراف به قدری اندک است که تنها با ایکس ری قابل تشخیص است.
‎- حتی در صورتی که زانو ها از لحاظ ساختاری سالم باشند احتمال دارد که فرد به آرتریت ستون فقرات و یا لگن مبتلا شود.

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل با بهره گیری از تکنیک های نوینی به درمان انواع بیماری های و جراحی های ارتوپدی می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید یا اینستاگرام را دنبال کنید.

‎تشخیص انحراف لگن

‎بیماری های مرتبط با لگن معمولاً اشتباه تشخیص داده می شوند. معمولاً انحراف لگن را با انجام رادیوگرافی تشخیص می دهند. سیتی اسکن هم کمک کننده است .
‎منبع : https://posteriorpelvictilt.net/2017/01/25/pelvic-misalignment-causes-and-treatment/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
دکتر کاوه قرنی زاده

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و دارای فلوشیپ های مختلف جراحی زانو و لگن از جمله جراحی مفصل ران از سویس و رتبه اول بورد تخصصی ارتوپدی کشور هستند. ایشان استادیار دانشگاه، دانشیار جراحی ارتوپدی، تیم مفصل ران و لگن، بخش جراحی ارتوپدی، بیمارستان توان بخشی شفا، دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. همچنین عضو انجمن جراحی ارتوپدی ایران می باشند.

پنج + 18 =