پارگی تاندون زانو

تاندون ها، بافت همبندی قوی هستند که ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند. تاندون پاتلا، تاندونی است که در مقابل زانو قرار گرفته و باعث استحکام پاها می شود. پارگی تاندون زانو باعث می شود فرد به هنگام انجام فعالیت های روزانه خود و حتی راه رفتن با مشکل رو به رو شود. درمان پارگی این ناحیه با جراحی و فیزیوتراپی امکان پذیر می باشد.

پارگی-تاندون-زانو

علل پارگی تاندون زانو

–  وارد شدن آسیب و ضربات شدید به تاندون پاتلا، مانند افتادن و پرش از ارتفاع

–  ضعف تاندون به دلیل التهاب و تورم تاندون، بیماری های مزمنی از جمله، آرتریت روماتوئید، عفونت و یا بیماری های متابولیک که باعث اختلال در سیستم خونرسانی می شوند.

–  هر گونه جراحی در نواحی اطراف تاندون، مانند جراحی تعویض مفصل زانو

علائم پارگی تاندون زانو

درد و التهاب، به دنبال پارگی تاندون کاملا طبیعی است و گاهی ممکن است بیمار قادر به راست کردن زانوی خود نباشد. برخی دیگر نشانه های پارگی تاندون زانو عبارت است از:

–  کبودی

–  احساس کشیدگی در زانو

–  حرکت کاسه زانو به سمت ران

–  ناتوانی فرد در راه رفتن

متخصص ارتوپدی ، ابتدا به بررسی علائم و نشانه ها، معاینات بالینی و سوابق پزشکی بیمار مانند، سابقه آسیب و یا جراحی زانو می پردازد. جهت تکمیل تشخیص، MRI و اشعه ایکس نیز انجام می شود تا محل پارگی و میزان شدت آسیب و پارگی مشخص گردد.

درمان پارگی تاندون زانو

قبل از اقدام به درمان، مواردی از قبیل:

–  نوع و اندازه پارگی

–  میزان فعالیت

–  سن بیمار

بررسی می گردد. درمان غیر جراحی و جراحی، در درمان پارگی تاندون زانو در نظر گرفته می شود.

–  درمان غیر جراحی

استفاده از زانو بند به مدت چند هفته، تا فشاری بر روی زانوی آسیب دیده وارد نشود و روند بهبودی تسریع یابد.

فیزیوتراپی بعد از تسکین درد و التهاب، به افزایش قوا و توان عضلات این ناحیه کمک می کند.

پارگی های جزئی به خوبی نسبت به روش های غیر جراحی پاسخ می دهند.

–  درمان جراحی

در شیوه جراحی، بخیه ها در بالا از داخل استخوان کشکک زانو زده می شوند تا میزان فشار در زانو و فرم کاسه زانو نیز اصلاح شود. در روش های جدید، جراحان با استفاده از ایمپلنت های فلزی(سوچور انکور)، تاندون را به استخوان متصل می کنند  و هیچ حفره ای در کاسه زانو ایجاد نمی شود.

دوران نفاهت

بعد از جراحی، جهت تسکین درد، به بیمار آنتی بیوتیک داده می شود.

بخیه ها بعد از چند هفته کاملا محو خواهند شد.

بهتر است بیمار برای مدتی از عصا و یا واکر استفاده کند تا فشار کمتری به پاها و زانو وارد شود. بعد از گذشت ۲ تا ۵ هفته، پاها می توانند تا ۵۰ درصد وزن بدن را تحمل کنند، و بعد از ۶ هفته بیمار می تواند بدون کمک و استفاده از عصا و یا واکر، راه برود.

source: https://orthoinfo.aaos.org

برخی از خدمات دکتر قرنی زاده متخصص ارتوپدی خوب در تهران:

هشت + هجده =