پیوند استخوان در جراحی های ارتوپدی

پیوند استخوان یک روش جراحی است که برای جایگزینی استخوان و بهبود ترمیم استخوان انجام می گیرد. در جراحی های بازسازی ارتوپدی مانند جراحی شکستگی تیبیا و جراحی ستون فقرات از پیوند استخوان کمک گرفته می شود. در اکثر موارد از استخوان خود فرد کمک گرفته می شود که با نام اتوگرافت شناخته می شود. در این موارد استخوان از لگن گرفته می شود. با این حال اگر کیفیت و تراکم استخوان فرد برای انجام پیوند استخوان کافی نباشد می توان از گزینه های دیگر پیوند استخوان کمک گرفت.

چهار نوع روش پیوند استخوان وجود دارد :

– اوتوگرافت – که استخوان با جراحی از یکی از بخش های بدن گرفته می شود و به بخش دیگری پیوند زده می شود.

– آلوگرافت – که استخوان از یک اهدا کننده استخوان گرفته می شود.

– سینتتیک یا مصنوعی – که استخوان مصنوعی در ناحیه کار گذاشته می شود.

– استفاده از فاکتورهای رشد – که به صورت ژنتیکی رشد استخوان دستکاری می شود.

پیوند استخوان در جراحی های ارتوپدی

نقش پیوند استخوان در جراحی های ارتوپدی

پیوند استخوان یک روش درمانی برای درمان شکستگی استخوان است. در طول جراحی که برای رفع آسیب انجام می گیرد، یک میله فلزی برای ثابت نگاه داشتن استخوان به کار می رود. زمانی که استخوان پیوندی در ناحیه ای که دچار شکستگی شده است قرار می گیرد و ترمیم استخوان و رشد استخوان را شبیه سازی می کند.

روش های جایگزین دیگری برای جراحی آسیب های استخوانی وجود دارد که از پیوند استخوان استفاده نمی کند. شما می توانید درباره گزینه های دیگر درمانی با پزشک خود صحبت کنید. ولی تنها پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا پیوند استخوان برای شما گزینه مناسبی است یا خیر.

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل با بهره گیری از تکنیک های نوینی به درمان انواع بیماری های و جراحی های ارتوپدی می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید یا اینستاگرام را دنبال کنید.

سوالات متداول ترمیم استخوان و پیوند استخوان

– چه چیزی باعث رشد استخوان در دیگر قسمت های بدن می شود؟

تحت شرایط خاصی پیوند استخوان باعث تحریک تشکیل استخوان می شود. در پیوند استخوان مقدار خاصی رشد استخوان اتفاق می افتد.

– شنیده ام که درد لگن بعد از پیوند استخوان می تواند تا دو سال یا بیشتر زمان ببرد. آیا این مورد حقیقت دارد؟

یکی از عوارض پیوند استخوان، درد در ناحیه لگن است که استخوان از آن ناحیه گرفته شده است. این درد گاهی اوقات می تواند بسیار شدید باشد. در اغلب موارد این درد موقتی است و به خودی خود با گذشت دوران نقاهت این درد از بین می رود. ولی گاهاً دیده شده است که درد به صورت مزمن در می آید. در تکنیک های آلوگرافت و مصنوعی یا استفاده از فاکتورهای رشد، بیماران نیازی به گرفتن استخوان از ناحیه لگن ندارند و بنابراین دردی در ناحیه لگن احساس نمی شود.
منبع : https://www.medtronic.com/us-en/patients/treatments-therapies/bone-grafting-spine-orthopaedic/what-is-it.html

4 × چهار =