کشیدگی تاندون آشیل پا

بافتی به صورت نوار مانند در پشت قوزک و قسمت فوقانپاشنه پا وجود دارد که به آن تاندول آشیل می گویند. این تاندول از قسمت استخوان پاشنه شروع شده و تا عضله ساق پا ادامه دارد. با وجود تاندول آشیل کشیدن پا و فشار دادن انگشتان پا وجود دارد. یکی از مشکلات رایج در بین افراد بخصوص در ورزشکاران (حرفه ای و مبتدی) کشیدگی تاندون آشیل پا می باشد. در اثر آسیب تاندول آشیل پا ، تاندول دچار التهاب و تورم شده و درد بسیاری را فرد متحمل می شود. این آسیب ها معمولا به علت التهاب تاندون یا تاندونیت اتفاق می افتد. در صورتی که این آسیب زیاد باشد و فشار زیادی به تاندون وارد شود پارگی قسمتی با تمام آن را در پی دارد که در این صورت باید به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد.

علل کشیدگی تاندون آشیل پا

1. استفاده زیاد از تاندون
  2. انجام بیش از حد فعالیت فیزیکی به طور سریع
  3. استفاده از کفش های پاشنه بلند غیراستاندارد که باعث فشار زیادی به تاندول آشیل می شود.
  4. کف پای صاف در برخی موارد تاندول آشیل آسیب پذیر بوده و با هرگونه ضربه و فشاری به انقباض قوس کف پا منجر شده و در نهایت موجب کشیدگی تاندون پا می شود.

کشیدگی تاندون آشیل پا در چه افرادی شایع است؟

کشیدگی تاندون آشیل پا در ورزشکارانی که در رشته هایی به شرح ذیل هستند شایع می باشد:

1. دو و میدانی
  2. ژیمناستیک
  3. رقص
  4. بیسبال
  5. سافتبال
  6. بسکتبال
  7. تنیس
  8. والیبال

بیشترین آسیب در این گروه مربوط به ورزشکاران دو و میدانی می باشد زیرا دفعتا و ناگهانی شروع به دویدن سریع می کنند که امکان پاره شدن تاندون آشیل زیاد می باشد. زیرا در این صورت عضله به طور ناگهانی دچار انقباض و کشیدگی می شود و این کشیدگی باعث آسیب به تاندون آشیل می شود. همچنین به طور کلی افرادی که بیشتر از ۳۰ سال دارند دچار چنین آسیب هایی می شوند.

علائم کشیدگی تاندول آشیل پا

1. احساس درد در قسمت پشت پا و قسمت فوقانی پاشنه پا به ویژه در زمان ایستادن در روی پنجه یا هنگام کشش قوزک پا می باشد.
  2. در صورت لمس تاندون فرد دچار حساسیت می شود.
  3. ورم در پا
  4. خشک شدن و سفتی پوست پا
  5. در هنگام وقوع آسیب صدایی مانند تلق یا پارگی شنیده شود.
  6. به سختی پا را حرکت دادن یا خم کردن

برخی از خدمات دکتر قرنی زاده:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
دکتر کاوه قرنی زاده

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و دارای فلوشیپ های مختلف جراحی زانو و لگن از جمله جراحی مفصل ران از سویس و رتبه اول بورد تخصصی ارتوپدی کشور هستند. ایشان استادیار دانشگاه، دانشیار جراحی ارتوپدی، تیم مفصل ران و لگن، بخش جراحی ارتوپدی، بیمارستان توان بخشی شفا، دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. همچنین عضو انجمن جراحی ارتوپدی ایران می باشند.

7 + پانزده =