گیر افتادگی مفصل ران یا استابولار فمور

گیر افتادگی مفصل ران یا femuroacetabular impingement (FAI)نوعی اختلال ساختاری مفصل ران می باشد. این اختلال در تمامی سنین، از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان دیده می شود.

در حالت طبیعی، سر استخوان فمور به راحتی داخل سوکت استابولوم (کاسه لگن) قرار می گیرد. این دو قسمت توسط لایه نازکی از غضروف پوشیده می شوند، که باعث محافظت از استخوان، و جلوگیری از ساییدگی شان می شود.

گیر افتادگی مفصل ران، زمانی اتفاق می افتد که حرکات آزاد و بدون درد مفصل سوکت و سر استخوان با مشکل روبرو می شود.نوعی اختلال ساختاری مفصل ران می باشد. این اختلال در تمامی سنین، از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان دیده می شود.

تصاویر بیمار در جین جراحی باز :

گیر-افتادگی-مفصل-ران

تصویر جراحی بعد از اصلاح گیرافتادگی مفصل ران :

گیر-افتادگی-مفصل-ران

علل گیر افتادگی مفصل ران

گیر افتادگی مفصل ران به دلیل تغییر شکل قسمت سر و گردن استخوان فمور، اتفاق می افتد. به مرور زمان، تکرار گیر افتادگی فمور در لبه استابولار، منجر به آسیب غضروف می شود.

افراد مبتلا به چنین اختلالی ممکن است  به هنگام تولد، مشکلات مربوط به ساختار استخوان فمور و مفصل ران را نداشته باشند.اما با رشد فرد و طی دوران بلوغ اسکلتی مفصل ران از لحاظ ساختاری، فرم غیر طبیعی به خود می گیرد. انجام فعالیت هایی که به این ناحیه فشار بیشتری وارد می کند، (مانند ورزش هایی از جمله، تنیس،اسکی، ورزشهای رزمی و از این قبیل) باعث تشدید این اختلال می شوند.

برخی از اختلالات، از جمله بیماری پرتس ( سیاه شدن سر استخوان در دوران کودکی) ، لغزش اپی فیز سر استخوان ران (بیماری اسلیپ) و شکستگی های کج جوش خورده اطراف مفصل ران  از علل بروز گیر افتادگی مفصل ران هستند.

علائم گیر افتادگی مفصل ران

در مراحل اولیه، ممکن است علایم بسیار ناچیز و فقط حین ورزش باشد اما به تدریج درد حین بلند شدن از صندلی یا پیاده شدن از خودرو دیده میشود. اما برخی از علائم رایج عبارتند از:

• احساس سفتی در ناحیه ران، مفصل ران و یا کشاله ران
  • ناتوانی در خم کردن مفصل رانو بویژه محدودیت در چرخش به داخل
  • درد در قسمت کشاله ران، به خصوص بعد از خم شدن

تشخیص گیر افتادگی مفصل ران

تشخیص سریع و اولیه این اختلال بسیار مهم است، زیرا که عدم درمان می تواند منجر به بروز آسیب های غضروفی و استئوآرتریت شود.

پزشک، ابتدا به معاینات فیزیکی و بررسی سابقه بیماری در فرد می پردازد. در طول معاینه، توانایی انجام حرکات مفصل ران بویژه چرخش به داخل بررسی می شود.

سایر روش های تشخیصی عبارتند از:

–  رادیوگرافی (اشعه ایکس)، تصویر برداری 2 بعدی از مفصل ران

‏-  MRI، تصویر برداری 3 بعدی از بافت های نرم مانند غضروف

–  سی تی اسکن. تصویر برداری از زوایای مختلف، تولید الگوریتم کامپیوتری و ارائه تصویر 3 بعدی مفصل ران

درمان گیر افتادگی مفصل ران

در بسیاری از بیماران، این اختلال با اقدامات پیشگیرانه کنترل می شود. از جمله:

• کاهش یک سری از فعالیت های فیزیکی
  • فیزیوتراپی
  • کنترل درد
  • تزریق

در برخی موارد، جراحی نیز توصیه می شود. جراحی، شیوه های آرتروسکوپی مفصل ران  و یا جراحی باز را شامل می شود. جراحی آرتروسکوپی، به رفع و اصلاح بد شکلی ها می پردازد. در موارد شدید، جراحی باز انجام می شود. گاهی استئوتومی (برش استخوان) جهت تسکین و رفع گیر افتادگی مفصل ران نیز صورت می گیرد و

با اصلاح تغییر شکل نامناسب سر استخوان ،تماس غیر طبیعی از بین می رود و یا کم می شود.

در افراد جوان و یا ورزشکاران، جراحی باز و یا آرتروسکوپی توصیه می شود. بعد از جراحی، بیمار بایستی دوره 3 تا 4 ماهه مراقبت های فیزیکی و یا فیزیوتراپی را داشته باشد.

در بیماران با سن بالا که دچار آرتروز ثانوی شدهند ، تعویض کامل مفصل ران نیز نیاز می شود. انتخاب شیوه درمان، به وضعیت بیمار، میزان آرتروز مفاصل، سن و میزان فعالیت بیمار بستگی دارد.

• میزان بروز گیر افتادگی مفصل ران، هنوز مشخص نشده است.
  • این اختلال عمدتا در نوجوانان و افراد بزرگسالی دیده می شود که تحرک بیشتری دارند.
  • عدم درمان این اختلال می تواند منجر به بروز استئوآرتریت شود.
  • جراحی گیر افتادگی مفصل ران در 80 درصد بیماران با موفقیت همراه خواهد بود.

‏Source: http://clohisyhipsurgeon.com

برخی از خدمات دکتر قرنی زاده متخصص ارتوپدی خوب در تهران: