آرشیو ماهانه: مارس 2018

استئوآرتریت مفصل ران

استئوآرتریت یا ساییدگی مفصل ران ، نوع پیشرونده آرتروز است که عمدتا در سنین میان سالی و بعد از 50 سالگی اتفاق می افتد، منجر به بروز درد و سفتی در این ناحیه می شود و می تواند انجام بسیاری از فعالیت های روزانه را محدود کند. در استئوآرتریت، غضروف مفصل ران به تدریج ساییده می شود و مایع محافظ میان مفاصل نیز کاهش می یابد.
از آن جایی که این عارضه به مرور زمان تشدید می یابد، درمان سریع و به موقع به نفع خود فرد خواهد بود. البته درمان قطعی برای استئوآرتریت وجود ندارد، اما هدف ار درمان، کنترل درد و حفظ توانایی فرد در انجام کارها می باشد.

استئوآرتریت مفصل ران

علت بروز استئوآرتریت مفصل ران

عوامل متعددی در بروز استئوآرتریت نقش دارند، از جمله:
– افزایش سن
– سابقه خانوادگی ابتلا به این عارضه
– آسیب و صدمات قبلی به مفصل ران
– چاقی و اضافه وزن
– عدم شکل گیری صحیح مفصل ران از بدو تولد، که اصطلاحا دیسپلازی مفصل ران نام دارد.

علائم استئوآرتریت مفصل ران

درد، یکی از شایع ترین نشانه ابتلا به استئوآرتریت می باشد. این درد اغلب به مرور زمان بیشتر خواهد شد، به خصوص صبح ها بعد از بیدار شدن، و یا بعد از نشستن های طولانی مدت، و می تواند به حدی برسد که فرد هنگام استراحت و یا خواب نیز درد داشته باشد. برخی دیگر علائم استئوآرتریت مفصل ران عبارتند از:
– درد در نواحی اطراف کشاله ران، که به زانو نیز می زند
– دردی که با افزایش فعالیت، تشدید می یابد
– سفتی مفصل ران، به گونه ای که فرد قادر به راه رفتن و یا خم کردن مفصل نخواهد بود
– کاهش دامنه حرکتی، به گونه ای که گاهی فرد هنگام حرکت، لنگ می زند.

تشخیص استئوآرتریت مفصل ران

متخصص ارتوپدی ، ابتدا به به بررسی علائم و سوابق پزشکی بیمار می پردازد و تست های تشخیصی از جمله اشعه ایکس را تجویز می کند، تا میزان درد، سفتی مفصل ران، توانایی انجام حرکات و یا هر گونه علامتی از آسیب عضلات، رباط ها و تاندون های اطراف مفصل ران مشخص شود.
عکس برداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن و MRI از دیگر روش های تشخیصی هستند.

درمان استئوآرتریت مفصل ران

همان طور که گفتیم، هدف از درمان استئوآرتریت، کنترل درد و تقویت عضلات فرد می باشد.
– درمان غیر جراحی
محدود کردن فعالیت هایی که باعث تشدید فشار به مفصل ران می شوند، مانند بالا رفتن از پله ها
کاهش وزن، تا از فشار وارده بر مفصل ران کاسته شود.
استفاده از عصا و یا واکر هنگام راه رفتن، باعث می شود تا وزن بدن شما بیشتر بر روی عصا بیفتد.
فیزیوتراپی بعد از کم شدن درد، به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند.
مصرف برخی از مسکن ها مانند استامینوفن، و یا داروهای ضد التهابی به کاهش درد و التهاب کمک می کند.
– درمان جراحی
در صورت عدم بهبود درد با موارد گفته شده، جراحی توصیه می شود.
• جراحی استئوتومی. در این شیوه جراحی، سر استخوان ران و سوکت برداشته می شود، و فشار نیز از روی مفصل ران برداشته خواهد شد.
تعویض مفصل ران

.در این روش، قسمت های آسیب دیده استابولوم و سر استخوان فمور برداشته می شود و مفصل جدید جایگزین خواهد شد.
بعد از جراحی، فرد بایستی جلسات فیزیوتراپی را به موقع انجام بدهد و به هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده کند.

تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل زانو

شکستگی مفصل ران

شکستگی مفصل ران ، در یک چهارم بالایی استخوان فمور ران اتفاق می افتد. میزان شکستگی به شدت نیروی وارده بستگی دارد. نوع جراحی در درمان شکستگی، به کیفیت استخوان و همچنین بافت های نرمی بستگی دارد که تحت تاثیر شکستگی قرار گرفته اند.

علت شکستگی مفصل ران

برخی از شرایط پزشکی مانند پوکی استخوان ، سرطان و یا آسیب های شدید، باعث ضعف استخوان، حساس شدن مفصل ران و در نهایت شکستگی این ناحیه می شود.

شکستگی-مفصل-ران

علائم  شکستگی مفصل ران

شکستگی مفصل ران با درد در ناحیه بالای ران همراه می باشد و فرد قادر به خم کردن و یا چرخاندن ران خود نخواهد بود. در صورتی که استخوان در پی بیماری، سرطان و یا آسیب های شدید، تضعیف شود، بیمار متوجه احساس تیر کشیدن در این ناحیه، حتی قبل از شکستگی می شود.
با شکستگی کامل استخوان، این احتمال وجود دارد که پا کمی از حالت طبیعی کوتاه تر شود.
تشخیص شکستگی مفصل ران ، از طریق عکس برداری با اشعه ایکس از مفصل ران و فمور امکان پذیر می باشد. در مواردی که بیمار از جایی افتاده و درد دارد، اما شکستگی ناقص بوده و در عکس برداری مشخص نشود ، در چنین مواردی، تشخیص با MRI و سی تی اسکن انجام می شود.

درمان شکستگی مفصل ران

– درمان غیر جراحی
این شیوه درمانی برای افرادی توصیه می شود که نمی توانند تحت جراحی و بیهوشی قرار بگیرند، افرادی که قبل از شکستگی قادر به راه رفتن نبوده اند و از ویلچر استفاده می کنند. در این افراد، مفصل بایستی در جای خود ثابت نگه داشته شود، و به دلیل کم تحرکی بیمار، مواردی همچون عفونت ریه ، زخم بستر و یا میزان انعقاد خون بایستی مرتبا کنترل شود.
– درمان جراحی
قبل از اقدام به جراحی، آزمایش خون، ادرار و الکتروکاردیوگرام از بیمار گرفته می شود، مواردی مانند عفونت مجاری ادراری می تواند زمینه ساز بروز عفونت بعد از جراحی باشد.
در صورتی که شکستگی تنها به سر استخوان فمور مربوط باشد، غضروف در سر استخوان جا انداخته می شود. البته از آن جایی در چنین حالتی، سوکت و استابولوم نیز دچار آسیب و شکستگی می شود، جراح به بررسی این نواحی نیز می پردازد. در این قبیل شکستگی ها، بخش جلویی و عقبی ران درگیر می شود. در این حالت، از پیچ های ظریف جهت ثابت کردن شکسگی استفاده میشود . در شکستگی گردن ران در سنین جوانتر اقدام به فیکس کردن و در سنین بالا یا پوکی شدید با تعویض مفصل  ران درمان میشوند.
با شکستگی، ممکن است گردش خون به سر استخوان فمور مختل شود، و در دراز مدت و علی رغم جراحی، منجر به بروز سیاه شدگی سر ران و آرتروز همراه با درد خواهد شد.

دوران نقاهت بعد زا جراحی شکستگی مفصل ران

احساس درد بعد از جراحی، کاملا طبیعی است، اما با این حال، داروهای مسکنی جهت کاهش درد به بیمار داده می شود.
بیمار بعد از جراحی و به کمک فردی، قادر به راه رفتن خواهد بود. میزان وزنی که پاها می توانند تحمل کنند، به میزان آسیب و همچنین نوع شکستگی بستگی دارد.
فیزیوتراپی بعد از کم شدن درد، به تقویت قوای عضلانی و توانایی فرد در راه رفتن کمک می کند.
در برخی موارد، داروهای رقیق کننده خون، به صورت تزریقی ویا خوراکی، به مدت 6 هفته، نیز به بیمار داده می شود، تا جلوی لخته شدن خون گرفته شود.

پارگی تاندون زانو

تاندون ها، بافت همبندی قوی هستند که ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند. تاندون پاتلا، تاندونی است که در مقابل زانو قرار گرفته و باعث استحکام پاها می شود. پارگی تاندون زانو باعث می شود فرد به هنگام انجام فعالیت های روزانه خود و حتی راه رفتن با مشکل رو به رو شود. درمان پارگی این ناحیه با جراحی و فیزیوتراپی امکان پذیر می باشد.

پارگی-تاندون-زانو

علل پارگی تاندون زانو

–  وارد شدن آسیب و ضربات شدید به تاندون پاتلا، مانند افتادن و پرش از ارتفاع

–  ضعف تاندون به دلیل التهاب و تورم تاندون، بیماری های مزمنی از جمله، آرتریت روماتوئید، عفونت و یا بیماری های متابولیک که باعث اختلال در سیستم خونرسانی می شوند.

–  هر گونه جراحی در نواحی اطراف تاندون، مانند جراحی تعویض مفصل زانو

علائم پارگی تاندون زانو

درد و التهاب، به دنبال پارگی تاندون کاملا طبیعی است و گاهی ممکن است بیمار قادر به راست کردن زانوی خود نباشد. برخی دیگر نشانه های پارگی تاندون زانو عبارت است از:

–  کبودی

–  احساس کشیدگی در زانو

–  حرکت کاسه زانو به سمت ران

–  ناتوانی فرد در راه رفتن

متخصص ارتوپدی ، ابتدا به بررسی علائم و نشانه ها، معاینات بالینی و سوابق پزشکی بیمار مانند، سابقه آسیب و یا جراحی زانو می پردازد. جهت تکمیل تشخیص، MRI و اشعه ایکس نیز انجام می شود تا محل پارگی و میزان شدت آسیب و پارگی مشخص گردد.

درمان پارگی تاندون زانو

قبل از اقدام به درمان، مواردی از قبیل:

–  نوع و اندازه پارگی

–  میزان فعالیت

–  سن بیمار

بررسی می گردد. درمان غیر جراحی و جراحی، در درمان پارگی تاندون زانو در نظر گرفته می شود.

–  درمان غیر جراحی

استفاده از زانو بند به مدت چند هفته، تا فشاری بر روی زانوی آسیب دیده وارد نشود و روند بهبودی تسریع یابد.

فیزیوتراپی بعد از تسکین درد و التهاب، به افزایش قوا و توان عضلات این ناحیه کمک می کند.

پارگی های جزئی به خوبی نسبت به روش های غیر جراحی پاسخ می دهند.

–  درمان جراحی

در شیوه جراحی، بخیه ها در بالا از داخل استخوان کشکک زانو زده می شوند تا میزان فشار در زانو و فرم کاسه زانو نیز اصلاح شود. در روش های جدید، جراحان با استفاده از ایمپلنت های فلزی(سوچور انکور)، تاندون را به استخوان متصل می کنند  و هیچ حفره ای در کاسه زانو ایجاد نمی شود.

دوران نفاهت

بعد از جراحی، جهت تسکین درد، به بیمار آنتی بیوتیک داده می شود.

بخیه ها بعد از چند هفته کاملا محو خواهند شد.

بهتر است بیمار برای مدتی از عصا و یا واکر استفاده کند تا فشار کمتری به پاها و زانو وارد شود. بعد از گذشت 2 تا 5 هفته، پاها می توانند تا 50 درصد وزن بدن را تحمل کنند، و بعد از 6 هفته بیمار می تواند بدون کمک و استفاده از عصا و یا واکر، راه برود.

source: https://orthoinfo.aaos.org

دررفتگی مفصل ران

دررفتگی مفصل ران ، اغلب به دنبال ضربه و آسیب شدید، و زمانی که سر استخوان فمور از سوکت خارج می شود، اتفاق می افتد. افتادن از ارتفاع، تصادف و یا زمین خوردن های شدید، می تواند از علل دررفتگی مفصل ران باشد.
دو نوع دررفتگی مفصل ران وجود دارد: دررفتگی خلفی و دررفتگی قدامی اکثر دررفتگی های مفصل ران از نوع خلفی است. در این نوع دررفتگی، سر استخوان فمور به سمت عقب حرکت می کند.
زمانی که مفصل ران در می رود، تمامی رباط ها، عضلات، ماهیچه ها و اعصاب اطراف مفصل نیز دچار آسیب دیدگی می شود.
دررفتگی مفصل ران بسیار دردناک است. بیمار نیز قادر به حرکت دادن پای خود نیست و در صورت آسیب اعصاب، نواحی از انگشتان و زانو نیز درگیر خواهند شد.

دررفتگی-مفصل-ران

علت دررفتگی مفصل ران

هر گونه آسیب و وارد شدن ضربه به سر استخوان فمور، می تواند منجر به دررفتگی مفصل ران شود، از جمله، تصادف و یا زمین خوردن. در کنار دررفتگی مفصل ران، احتمال بروز آسیب های دیگر مانند شکستگی لگن و پا نیز افزایش می یابد.
یکی از رایج ترین علل دررفتگی مفصل ران، برخورد زانو با داشبورد خودرو هنگام تصادف می باشد. بستن کمربند تا حدی زیادی از بروز چنین اتفاقی پیشگیری می کند.
پزشک متخصص ارتوپدی، ابتدا به بررسی و معاینه بالینی مفصل ران می پردازد، و سپس عکس برداری انجام می شود تا وضعیت استخوان های دررفته، و یا هر گونه شکستگی مفصل و استخوان ران نیز مشخص شود.

درمان دررفتگی مفصل ران

در صورتی که آسیب دیگری وجود نداشته باشد: متخصص ارتوپدی ترجیحا با بی هوشی، استخوان را به محل اصلی و اولیه خود برمی گرداند، که. در موارد نادر، بافت های پاره شده و یا قطعات کوچکی از استخوان، مانع از قرار گرفتن استخوان در سوکت می شوند. در چنین شرایطی، جهت بازگرداندن استخوان به پوزیشن مناسب، جراحی باز صورت می گیرد.
بعد از جراحی نیز، پزشک از طریق سی تی اسکن و عکس برداری، از میزان موفقیت جراحی مطمئن می شود.

دوران نقاهت درمان دررفتگی مفصل ران

بیمار بعد از گذشت دو تا سه ماه از جراحی، به طور کامل بهبود می بابد. در صورتی که همراه با دررفتگی، شکستگی نیز وجود داشته باشد، دوره نقاهت کمی طولانی تر خواهد شد.
برخی از فعالیت های مربوط به مفصل ران نیز بایستی محدود شود، تا از بروز آسیب های احتمالی پیشگیری به عمل بیاید.
فیزیوتراپی، در بهبود درد و علائم دررفتگی بسیار موثر خواهد بود.
بیمار بعد از مدتی می تواند به کمک عصا و یا واکر، راه برود.