آرشیو ماهانه: ژوئن 2018

سندرم کوتاهی اندام تحتانی

کوتاهی  ، اختلالی است که در یک یا چند استخوان پا (فمور، تبیا) اتفاق می افتد و در چنین حالتی اندازه و طول هر دو پا، با هم یکسان نخواهد بود. ممکن است فردی از بدو تولد با کوتاهی پا به دنیا بیاید، و یا به مرور زمان و در پی آسیب هایی مانند ضربه، شکستگی استخوان، تصادف و جراحی، یکی از پاها نسبت به دیگری کوتاه تر شود.

هدف از درمان کوتاهی پا، تسکین درد و هم ترازی پاها می باشد..درمان این آسیب ها  به وسیله دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی انجام می شود . برای مشاوره برای انجام این جراحی با شماره های 09216682454 – 09390942494 تماس بگیرید.

علت سندرم کوتاهی اندام تحتانی

کوتاهی پا می تواند ناشی از تغییرات ساختاری و آناتومی باشد، به این معنا که استخوان ها (فمور و تبیا) در دو پا، به طور قرینه و به یک اندازه رشد نمی کنند. و یا ناشی از تغییرات عملکری باشد، که به دنبال ضعف و یا عدم توازن استخوان ها ایجاد می شود.

آیا کوتاهی پا، با درد همراه است؟

از آن جایی که قسمت های مختلف بدن با استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و عضلات به هم متصل می شوند، هر گونه عدم تقارن در این قسمت ها می تواند منجر به بروز ساییدگی و درد شود.

سندرم کوتاهی اندام تحتانی

علت کوتاهی پا

علل شایع بروز کوتاهی پا عبارت است از:

– مشکلات ژنتیکی، از جمله نحوه قرارگیری جنین در رحم مادر

– آسیب های حین زایمان

– آسیب های وارده به صفحه رشد در دوران کودکی

– شکستگی و یا دررفتگی پا

– عفونت استخوان

– آسیب های عصبی مفصل ران و لگن

– جراحی

علائم و نشانه های کوتاهی پا

– درد مفاصل ران و یا زانو

– محدود شدن دامنه حرکتی در ناحیه ران و زانو

– وارد شدن فشار بیشتر بر روی یک پا

– آسیب رباط های زانو به دلیل مشکل در راه رفتن

– زانو درد

– احساس درد در ناحیه کف و پاشنه پا

– عدم تعادل به هنگام راه رفتن و یا حتی هنگام ایستادن

درد، یکی از نشانه های بارز بروز مشکل در نواحی مختلف بدن می باشد. در صورتی که متوجه درد در ران و یا زانوهای خود شدید، و تشخیص پزشکی این درد ها مشکل بود، احتمال این را بدهید که به سندرم کوتاهی پا مبتلا شده اید.

آیا درمانی برای رفع کوتاهی پا وجود دارد؟

هدف از درمان کوتاهی پا، تسکین درد و هم ترازی پاها می باشد. برخی روش های درمانی عبارتند از:

– استفاده از ارتوتیک. ارتوتیک وسیله ای است که در داخل کفش قرار داده می شود، تا هر دو پا با هم تراز شوند. این وسیله چندین سال ماندگاری دارد، و از مزایای آن حساب می شود.

– استفاده از کفی طبی تا انگشتان پا و پاشنه پا در یک سطح قرار بگیرند، و این که ارتفاع کفش نیز افزایش می یابد و اختلاف قدی پاها برطرف می شود.

– مصرف مسکن و داروهای ضد التهابی در رفع درد بیمار موثر است.

عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل

آیا ممکن است بعد از عمل پروتز زانو ، مفصل مصنوعی دچار عفونت شود ؟آیا عفونت پروتز قابل درمان می باشد ؟ آیا انتی بیوتیک برای عفونت مفصل موثر است ؟علائم عفونت مفصل لگن چیست ؟ در ادامه به طور مفصل به این سوالات پاسخ می دهیم .

در مواردی که چند روز یا چند هفته بعد از جراحی، عفونت مشاهده شود، تمامی بافت های آلوده با جراحی برداشته می شوند.درمان این آسیب ها  به وسیله دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی انجام می شود . برای مشاوره برای انجام این جراحی با شماره های 09216682454 – 09390942494 تماس بگیرید.

عفونت بعد از عمل پروتز زانو

جراحی تعویض مفصل ران و زانو، از جمله جراحی های شایعی هستند. این دو جراحی در اغلب بیماران با تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی مفاصل آن ها همراه می باشد.ممکن است بعد از جراحی و یا حتی سال ها بعد، علائمی از وجود عفونت در زخم و یا اطراف پروتز مشاهده شود.حتی در برخی موارد، عفونت ایجاد شده توسط باکتری ها می تواند پروتز را نیز درگیر کند. در چنین مواردی، علی رغم مصرف آنتی بیوتیک و رعایت نکات گفته شده از سوی پزشک، جراحی دیگری جهت درمان عفونت نیاز می باشد.

علت بروز عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل

ورود باکتری به بدن، یکی از شایع ترین علل بروز عفونت بعد از جراحی می باشد. راه های ورود باکتری عبارت است از:

• از طریق زخم و یا شکاف های پوستی
  • دندانپزشکی
  • زخم های ایجاد شده در طول سایر جراحی ها
  • برخی افراد بیشتر در معرض عفونت قرار دارند، از جمله افراد مبتلا به:
  • بیماری های نقص سیستم ایمنی مانند ایدز
  • بیماری های شریان محیطی
  • افرادی که تحت شیمی درمانی هستند
عفونت-بعد-از-جراحی-تعویض-مفصل

علائم عفونت بعد از تعویض مفصل

•  تشدید درد و سفتی مفصل
  •  تورم و التهاب
  • داغی و قرمزی اطراف زخم
  •  مشاهده ترشح از زخم
  • تب و تعریق شبانه

تشخیص عفونت بعد از تعویض مفصل

جهت تشخیص عفونت، متخصص ارتوپدی به بررسی علائم و نشانه ها می پردازد، جهت وجود عفونت در خون، آزمایش خون را تجویز می کند، و جهت تعیین عفونت پروتز، عکس برداری با اشعه ایکس انجام خواهد شد.

درمان عفونت بعد از تعویض مفصل

– درمان غیر جراحی

انتی بیوتیک برای عفونت مفصل:

در صورتی که عفونت تنها در پوست و بافت های نرم اطراف مفصل دیده شود، تنها مصرف آنتی بیوتیک برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

– درمان جراحی

در مواردی که چند روز یا چند هفته بعد از جراحی، عفونت مشاهده شود، تمامی بافت های آلوده با جراحی برداشته می شوند. بعد از جراحی، مصرف ۶ هفته ای آنتی بیوتیک برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

اما در صورت بروز عفونت، بعد از گذشت چندین ماه از جراحی، امکان درمان بدون برداشتن و تعویض پروتز امکان پذیر نمی باشد. در چنین مواردی، ابتدا پروتز برداشته می شود، هر گونه ألودگی و عفونت از روی مفصل و بافت های نرم برطرف، و سپس پروتز موقت باسیمان آنتی بیوتیک داردر مفصل قرار داده می شود، تا علاوه بر درمان عفونت، فرد مشکلی در حرکت نداشته باشد و بعد از بهبود عفونت پروتز اصلی مجددا کار گذاری می شود.