آرشیو ماهانه: سپتامبر 2018

درمان کوتاهی پا

احساس کوتاهی پا یا لنگش به معنی راه رفتن غیرعادی و یا ره رفتن با الگوی خاص است . علل مختلفی باعث ایجاد آن می شوند که در ادامه به طور مفصل به آن می پردازیم .

استفاده از یک عصا ممکن است تا حدودی این حالت را اصلاح کند و راه رفتن بیمار را بهتر کند .دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی  و فلوشیپ تعویض مفصل از جراحی برای درمان این اختلال  انجام می شود . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 09216682454 – 09390942494 تماس بگیرید.

علت کوتاهی پا

دلایلی از جمله موارد ذیل باعث لنگش یا احساس کوتاهی پا در هنگام راه رفتن می شود :

• احساس درد

دلیل اصلی لنگش در مفصل لگن که به آرتروز دچار شده ، درد است . در این موارد ، فرد تلاش می کند فشار کمتری را بر روی پای مبتلا وارد کند و همچنین زمان کمتری از راه رفتن را بر روی پای دردناک سپری کند . در نتیجه قدم های کوچک ترو سریع تری را با پای دردناک خود برمی دارد . همزمان که حرکت شما کم می شود ، دامنه حرکتی مفصل لگن کم می شود . ممکن است پا به سمت داخل و یا خارج بچرخد و در همان حالت باقی بماند .

• کج شکلی یا کوتاهی اندام تحتانی
  • برخی از بیماری های عصبی مانند ضعف عضلات اندام
  • کوتاهی اندام مبتلا ، هم به دلیل چسبندگی عضلات خم کننده لگن و هم به دلیل کولاپس سطوح مفصلی ممکن است اتفاق بیافتد . بنابراین علل لنگش و برهم خوردن الگوی راه رفتن چند عاملی است . صدمات اعصاب محیطی و یا فلج اطفال هم ممکن است سبب ضعف در اندام تحتانی و در نتیجه لنگش شود.
درمان کوتاهی پا

بیماران دارای مفصل لگن آسیب دیده ، الگوی خاصی از راه رفتن را دارند که در آن ، هنگام قدم برداشتن ، تنه خود را به سمت پای مبتلا خم می کنند و به جلو می روند . استفاده از یک عصا ممکن است تا حدودی این حالت را اصلاح کند و راه رفتن بیمار را بهتر کند .

محدودیت در کارهای روزمره

مفصل لگنی که دچار آرتروز می شود ، به خشکی مفصل دچار می شود . با بروز این نشانه ، بیمار نمی تواند برخی از کارهای گذشته را انجام دهد . حتی اگر دردی در مفصل احساس نکند ، علائم خشکی مفصلی ممکن است بر زندگی او تاثیر بگذارد . در ابتدا ممکن است برای خم شدن و برداشتن اشیاء مشکل داشته باشید و برای رسیدن به زمین ، کمر خود را خم کرده و بر روی زانوهایتان بنشینید. ممکن است به سختی از ماشین پیاده یا سوار آن شوید . کوتاه کردن ناخن انگشتان پا ، پوشیدن جوراب و یا بستن بند کفش ممکن است برایتان دشوار باشد . با بروز چنین مشکلاتی معمولا بیماران ، مفصل لگن خود را در یک حالت غیرعادی قرار می دهند تا بتوانند کارهای گفته شده را انجام دهند . ولی با گذشت زمان ، فرد حتی با تغییر حالت در پای آسیب دیده هم ، قادر به انجام کارهایش نخواهد بود .

ابزارهای کمکی

وسایل کمکی مانند گیره و یا پاشنه کش در این مرحله می تواند مورد استفاده قرار گیرد . با گذشت زمان ممکن است حتی قادر به لباس پوشیدن هم نباشد .

مطالب مرتبط با این مقاله :

شکستگی مفصل ران

انواع شکستگی اطراف  مفصل ران و لگن

علل دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

تاثیر اضافه وزن در جراحی تعویض مفصل

در صورتی که فردی خواهان انجام جراحی تعویض مفصل ران و یا زانو باشد، و از اضافه وزن نیز رنج می برد، توصیه پزشک به کم کردن وزن پیش از جراحی می باشد، این کار باعث می شود تا بیمار بدن سالم تری نیز داشته باشد.

تاثیر-اضافه-وزن-در-جراحی-تعویض-مفصل

شاخص توده بدنی چیست؟

شاخص توده بدنی حاصل تقسیم وزن بر قد به توان دو میباشد و میزان چربی بدن را نیز نشان می دهد. در صورتی که عدد به دست آمده در بازه ۳۰ تا ۳۹ باشد، فرد چاق است و عدد ۴۰ تا ۴۹ نشان می دهد که فرد از اضافه وزن شدید رنج می برد.
برخی دیگر شرایط تاثیر گذار بر روند و نتیجه جراحی تعویض مفصل عبارتند از:

• دیابت نوع دو
  • آپنه انسدادی خواب
  • سندرم های متابولیک

به همین خاطر مهم است که بیمار از لحاظ جسمانی در شرایط خوب و سالمی باشد. امکان کنترل برخی از شرایط گفته شده پیش از جراحی وجود دارد.

در صورتی که BMI یا همان شاخص توده بدنی بیشتر از ۴۰ باشد، بیمار در معرض مشکلات بیشتری چه بعد از جراحی و چه پیش از آن خواهد بود.درمان این آسیب ها  به وسیله دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی انجام می شود . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 09216682454 – 09390942494 تماس بگیرید.

تاثیر چاقی و اضافه وزن حین جراحی

بیهوشی. معمولا پروسه بیهوشی در افراد چاق کمی سخت تر خواهد بود، که می تواند به دلیل شکل و آناتومی بدن و تاثیر آن بر تنفس بیمار باشد.
مدت زمان انجام جراحی. مدت زمان انجام جراحی در افراد چاق معمولا بیشتر می باشد، و هر چه زمان انجام جراحی طولانی تر باشد، احتمال بروز عوارض بعد از جراحی نیز بیشتر خواهد بود.
کم کردن وزن پیش از جراحی این امکان را برای افراد چاق فراهم می کند که بتوانند بعد از جراحی تعویض مفصل تحرک بدنی بیشتری داشته باشند و حین انجام حرکات و یا راه رفتن فشار کمتری به ناحیه و مفصل درگیر وارد شود و درد ناشی از جراحی نیز کمتر می باشد، در نتیجه نتایج بهتری نیز حاصل خواهد شد.

مطالب مرتبط با این مقاله :

تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو