دکتر کاوه قرنی زاده / جراحی ترمیم مفصل ران

آنچه می خوانید...

جراحی ترمیم مفصل ران

در تعویض و یا آرتروپلاستی مفصل ران، مفصل ران مصنوعی (پروتز) با مفصل آسیب دیده تعویض می شود. جراحی تعویض مفصل ران توسط متخصص ارتوپدی، روشی موثر در کاهش و تسکین درد و بهبود عملکرد بیماران و کیفیت زندگی آن هاست. با این حال، گاهی این جراحی با موفقیت انجام نمی شود و جراحی ترمیم مفصل ران نیاز می شود. در این جراحی، پروتز جدید جایگزین پروتز قدیمی می شود.

دلایل انجام جراحی ترمیم مفصل ران

• قدیمی شدن پروتز. در بیشتر مواقع، پروتز قدیمی شده، و تعویض مفصل نیاز می شود.
  • تحلیل استخوان اطراف پروتز. به مرور زمان و با کهنه شدن پروتز، ذرات درون آن آزاد خواهد شد، و منجر به تحلیل استخوان های اطراف پروتز می شود.
  • شل/ سست شدن پروتز. در طولانی مدت، امکان شل شدن پروتز در اثر جابجایی مجدد  وجود دارد، درد ناشی از چنین اتفاقی، جراحی ترمیم مفصل ران را در پی خواهد داشت.
  • عفونت پروتز، البته در موارد نادر. در این صورت، پروتز باید برداشته شود، عفونت رفع گردد و سپس پروتز جدیدی جایگزین شود.

چه کسانی برای جراحی ترمیم مفصل ران مناسب هستند؟

افرادی که موارد بالا را تجربه می کنند، کاندیدای مناسب این جراحی هستد، البته بسته به صلاحدید متخصص ارتوپدی، بیشتر افرادی که به دنبال جراحی ترمیمی هستند، از درد و ناراحتی شکایت می کنند که بر کیفیت زندگی روزمره شان تاثیر می گذارد.

جراحی ترمیم مفصل ران

جراحی ترمیم مفصل ران مشابه با جراحی تعویض مفصل ران است، با این تفاوت که این جراحی دشوارتر است و مدت زمان بیشتری طول می کشد. جزئیات جراحی بسته به میزان خرابی پروتز، در هر بیمار متفاوت است. این جراحی در حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد و روش های گوناگونی در استفاده می شود، از جمله:

• حذف پروتز قدیمی
  • آماده سازی استخوان
  • پیوند و گرافت استخوان به محل های مورد نیاز
  • کار گذاشتن پروتز جدید

مزایای جراحی ترمیم مفصل ران

در اکثر موارد، بعد از جراحی، میزان درد در بیماران از بین می رود و یا کم می شود، عملکرد و کیفیت زندگی بهبود می یابد. بعد از پشت سر گذاشتن دوران نقاهت، میزان رضایت بیماران بسیار بالا است.

دوران نقاهت جراحی ترمیمی به نسبت جراحی تعویض اولیه مفصل ران، طولانی تر خواهد بود. در بیشتر مواقع، مراقبت های دو تا چهار ماهه نیاز است. بستن ناحیه جراحی (مفصل ران) به پیشگیری از جابجایی پروتز کمک می کند. انجام تمرینات کششی در دوران نقاهت به شدت توصیه می شود. فیزیوتراپ، به بیماران کمک می کند تا راحت تر راه بروند، بنشینند و بتوانند انجام کارهای روزمره خود را از سر بگیرند.

Source: clohisyhipsurgeon.com

برخی از خدمات دکتر قرنی زاده متخصص ارتوپدی:

دکتر کاوه قرنی زاده

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و دارای فلوشیپ های مختلف جراحی زانو و لگن از جمله جراحی مفصل ران از سویس و رتبه اول بورد تخصصی ارتوپدی کشور هستند. ایشان استادیار دانشگاه، دانشیار جراحی ارتوپدی، تیم مفصل ران و لگن، بخش جراحی ارتوپدی، بیمارستان توان بخشی شفا، دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. همچنین عضو انجمن جراحی ارتوپدی ایران می باشند.