علائم و درمان شکستگی زانو

شکستگی زانو؛ علل، علائم و درمان آن

شکستگی زانو با توجه به شدت شکستگی در استخوان ها اشکال و درجات مختلفی دارد. علائم شکستگی واضح است و وقتی دچار این آسیب می شوید درد شدید و مشکل در حرکت احساس خواهید کرد. اگرچه شکستگی کشکک شایع ترین نوع شکستگی است، اما تنها 1 درصد از شکستگی های استخوان در بدن را تشکیل می دهد. اما زمانی که شکستگی کشکک زانو اتفاق می افتد باید چه اقداماتی انجام داد؟ علل مختلف این نوع آسیب چیست؟ چه گزینه های درمانی برای درمان شکستگی زانو وجود دارد؟ به منظور آشنایی بیشتر با علل، علائم و درمان شکستگی زانو تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شکستگی مفصل زانو

مفصل زانو از 3 استخوان ساق پا، ران و کشکک تشکیل شده است که به هم می رسند. ممکن است شکستگی در یک یا همه این استخوان ها به طور همزمان رخ دهد. شکستگی زانو انواع مختلفی دارد ولی شایع ترین نوع آن مربوط به کشکک زانو یا پاتلا است.

کشکک زانو یکی از سه استخوانی است که مفصل زانو را می سازند. زیر کشکک زانو با غضروف پوشانیده شده است و این بخش مسئولیت مهمی در حفظ قدرت مفصل زانو دارد. شکستگی ممکن است در برخی موارد با آسیب به رباط ها یا تاندون های اطراف استخوان در نتیجه تکه تکه شدن قسمتی از قطعات استخوان شکسته و تاثیر آن بر سایر قسمت های مفصل همراه باشد، بنابراین شکستگی ها با توجه به شدت آسیب و میزان آسیب مفصلی به درجاتی تقسیم شدند.

اشکال و انواع شکستگی زانو

اشکال شکستگی زانو

همانطور که قبلاً اشاره کردیم شکستگی مفصل زانو با توجه به شدت آسیب مفصل به چندین نوع و اشکال تقسیم می شود که این طبقه بندی به انتخاب روش درمانی مناسب و تعیین نیاز فرد به جراحی کمک می کند. به طورکلی، 2 نوع شکستگی اصلی در سطح مفصل زانو رخ می دهد که عبارتند از:

شکستگی های بسته زانو

در شکستگی های بسته، پوست محل شکستگی سالم است، به این معنی که استخوان شکسته از سطح خارجی پوست بیرون زده و زخم آسیبی به پوست آن ناحیه آسیبی وارد نکرده است. درمان این شکل از شکستگی راحت تر است و اغلب با عوارض جدی همراه نیست.

شکستگی های باز زانو

در این الگو، پوست بر روی محل شکستگی آسیب می بیند، به دلیل اینکه قطعات استخوان شکسته از طریق پوست بیرون می زند، یا اینکه آسیب شدید بوده و منجر به پارگی در پوست شده است. این نوع از شکستگی بسته پیچیده تر است و درمان آن دشوارتر است و معمولاً باعث آسیب به بافت های مجاور استخوان می شود و بهبود و التیام بیشتر طول می کشد.

انواع شکستگی زانو

توجه داشته باشید که اشکال شکستگی به چیزی اطلاق می شود که فرد یا پزشک می تواند به صورت بصری ببیند. در حالی که انواع آن با چشم قابل مشاهده نیستند و برای شناسایی نیاز به رادیوگرافی دارند. از انواع شکستگی های مفصل زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• شکستگی پایدار زانو: زمانی که استخوان شکسته از حالت طبیعی خود خارج نشود به آن شکستگی پایدار می گویند، یعنی استخوان شکسته شده ولی بدون حرکت در همان محل باقی مانده است و این نشانه خوبی است.
  • شکستگی ناپایدار زانو: در این وضعیت استخوان شکسته از حالت طبیعی خود خارج می شود، به طوری که دو سر استخوان متصل از یکدیگر جدا می شود، این شکستگی برای اتصال دو سر و بازگرداندن استخوان به شکل قبلی نیاز به جراحی دارد.
  • شکستگی زانو خرد شده: زمانی که استخوان شکسته و به 3 تکه یا بیشتر تکه تکه شود، به آن شکستگی خرد شده می گویند. اما اگر تکه های استخوانی به دو تکه محدود شود، شکستگی غیر خرد شده شناخته می شود. شکستگی مویی که فقط یک ترک ساده در استخوان است که اغلب در اثر استرس در دوندگان دیده می شود و تشخیص آن نادر و دشوار است.

علل شکستگی زانو

در اغلب موارد افتادن از ارتفاع به طور مستقیم بر روی زانو دلیل اصلی شکستگی کشکک زانو است. زمانی که این آسیب وارد می شود معمولاً به پوست جلوی زانو هم آسیب وارد می شود. به دلیل کمبود بافت های نرم در جلوی زانو، این نوع آسیب به راحتی تبدیل به شکستگی باز می شود. گاهی در حین صاف بودن پا و انقباض ماهیچه های چهار سر ران، شکستگی زانو اتفاق می افتد. زمانی که ماهیچه ها تحت فشار قرار می گیرند احتمال آسیب افزایش می یابد.

نشانه های شکستگی زانو

علائم شکستگی زانو

علائم شکستگی این مفصل پس از قرار گرفتن در معرض تصادف یا جراحت بر روی مصدوم به وضوح و واضح ظاهر می شود و سریع ترین چیزی که احساس می کند، درد شدید زانو علاوه بر علائم دیگری وجود دارد که عبارتند از:

• شکستگی کشکک زانو درد شدیدی را ایجاد می کند و خم کردن زانو در این شرایط بسیار دردناک است. با قرار دادن زانو در حالت مستقیم می توان به کاهش درد کمک نمود.
  • تورم و کبودی در اطراف زانو از علائم شایع این نوع آسیب محسوب می شود. با گذر زمان تورم وسعت یافته و حتی به پاها می رسد.
  • یکی از متداول ترین آزمایشات برای معاینه و تشخیص شکستگی زانو، آزمون بلند کردن زانو است. در صورت شکستگی فرد توانایی لازم را برای بلند کردن زانو ندارد.
  • گاهی با معاینه فیزیکی و لمس پوست می توان شکستگی ناحیه را تشخیص داد. این مورد بهتر است سریعاً پس از وقوع شکستگی بررسی شود. زیرا با تورم ناحیه با این روش نمی توان شکستگی را تشخیص داد.
  • ناتوانی در حرکت دادن زانو، به ویژه هنگام تلاش برای خم شدن یا دراز شدن از دیگر علائم شکستگی این مفصل محسوب می شود.
  • تغییر شکل خارجی زانو یا بیرون زدگی استخوان در خارج از پوست در صورت شکستگی باز استخوان کاسه زانو از شایع ترین آسیب های زانو است.

اگر بعد از آسیب دیدگی در سطح زانوی خود متوجه بروز یکی از این علائم شدید، مستقیماً با پزشک مشورت کنید. در بیشتر موارد، بروز علائم شکستگی بعد از تصادف ضربه ای به سرعت نمایان می شود.

درمان شکستگی زانو

شکستگی پاتلا باید سریعاً درمان شود. با ایکس ری نوع شکستگی پاتلا تشخیص داده می شود و میزان در رفتگی زانو در اثر شکستن استخوان بررسی می گردد. پزشک با آزمون بلند کردن پا می تواند به میزان آسیب به عضلات چهارسر ران پی ببرد. راه های زیادی برای درمان شکستگی های مختلف زانو وجود دارد، زیرا انتخاب روش مناسب به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. به طور کلی، دو رویکرد برای درمان وجود دارد که به شرح زیر است:

درمان غیر جراحی شکستگی زانو

در موارد خفیف شکستگی های پایدار، استفاده از زانوبند برای تثبیت مفصل و جلوگیری از حرکت آن برای تسهیل و تسریع روند ترمیم استخوان کافی است .همچنین می توان با استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب درد مانند ایبوپروفن یا با گذاشتن یخ در محل شکستگی را تسکین داد.

نقش مهم استراحت و پرهیز از قرار دادن وزن بدن بر روی زانو را فراموش نکنید. پزشک شما مدت زمان لازم برای ماندن در رختخواب را قبل از اینکه بتوانید دوباره به راه رفتن بازگردید به شما می گوید. این دوره بسته به شدت شکستگی زانو ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر باشد. مطمئناً فیزیوتراپی نقش عمده ای در توانبخشی و بازیابی قدرت و استقلال پس از بهبودی از شکستگی دارد. همچنین، استفاده از عصا در این دوره ممکن است مفید باشد.

جراحی شکستگی زانو

زمانی که نیاز قطعی به جراحی باشد می توان با ایجاد برشی در روی زانو، به مفصل زانو دسترسی پیدا نمود. انتهای شکسته شده استخوان در جهت مناسب قرار می گیرد و با استفاده از پیچ و مهره و سیم های مخصوص، مفصل را در موقعیت جدید تثبیت می کنند. در برخی موارد بخش کوچکی از استخوان پاتلا برداشته می شود.

مدت زمان درمان شکستگی زانو چقدر است؟

دوره نقاهت ثابتی برای همه بیماران وجود ندارد، زیرا از فردی به فرد دیگر بر اساس نوع آسیب، شدت آن، سلامت عمومی بیمار و سن متفاوت است. اما به طور متوسط ​​بین 3 تا 6 ماه تخمین زده شده است. در شکستگی های با شدت متوسط ​​یا شدید ممکن است این مدت طولانی تر شده و به یک سال هم برسد.

مراقبت های بعد از شکستگی زانو

به منظور بهبود سریع و بازیابی توان حرکتی، رعایت برخی نکات می تواند موثر باشد. مهمترین دستورالعمل های مراقبتی بعد از شکستگی زانو عبارتند از:

• در این مدت از انجام فعالیت های بدنی که باعث افزایش بار زانوها می شود، جلوگیری کنید.
  • به منظور بهبود و بازیابی قدرت عضلانی و تسریع در بهبودی تحت فیزیوتراپی قرار بگیرید.
  • مقادیر کافی ویتامین D از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مصرف مکمل های غذایی در یافت کنید.
  • از کشیدن سیگار و استعمال هرگونه دخانیات اجتناب اکنید، زیرا روند بهبود استخوان را کند خواهد کرد.

کلام آخر

شکستگی زانو اغلب پس از قرار گرفتن در معرض یک تصادف ضربه زا، به ویژه تصادفات موتورسیکلت، یا سقوط از ارتفاع زیاد رخ می دهند. البته عواملی وجود دارند که می توانند استخوان های زانو را ضعیف کرده و آن ها را مستعد شکستگی با کمترین ضربه کند.

این شکستگی انواع و اشکال مختلفی دارد که باتوجه به آن درمان های غیر جراحی و جراحی انجام می شود. در صورتی که بیمار بتواند پاهای خود را بلند کند، می توان با روش های غیر جراحی مانند گچ گرفتن به درمان بیمار کمک کرد. تخریب تاندون های چهار سر ران، پاتلا و تاندون پاتلا می تواند باعث عدم توانایی در بلند کردن پا شود، در این صورت در اکثر موارد نیاز به جراحی است. در پایان توصیه می شود برای تشخیص و درمان به موقع به بهترین متخصص ارتوپدی در تهران مراجعه کنید.