بازتوانی بعد از تعویض مفصل لگن

بازتوانی بعد از تعویض مفصل لگن

بازتوانی بعد از تعویض مفصل لگن

بعد از هرگونه آسیب به لگن و یا جراحی لگن، یک برنامه ورزشی مناسب برای بازگردانی توانایی در انجام فعالیت های روزمره، مورد نیاز است. به این ترتیب فرد می تواند از یک زندگی سالم و فعال برخوردار باشد و حتی می تواند به انجام رشته ورزشی خود بازگردد. البته به خاطر داشته باشید که هیچ فعالیتی نباید به صورت خودسرانه انجام گیرد و باید زیر نظر پزشک مربوطه و با تائید وی صورت گیرد.

تمرینات قدرتی

ورزش دادن ماهیچه هایی که به حفاظت از لگن کمک می کنند، می تواند به ثبات هرچه بیشتر مفصل لگن کمک کند. تا جایی که امکان دارد این ماهیچه ها را تقویت کنید تا از درد رهایی یابید و از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید.

بازتوانی بعد از تعویض مفصل لگن
بازتوانی بعد از تعویض مفصل لگن

انعطاف پذیری با انجام تمرینات کششی

تمرینات کششی ماهیچه هایی که تقویت شده اند اهمیت بالایی دارد، زیرا به بازگردانی محدوده حرکتی و پیشگیری از آسیب کمک می کند. کشش ملایم بعد از تمرینات قدرتی می تواند به کاهش درد ماهیچه ها بعد از ورزش و تمرینات قدرتی کمک کند. همچنین طول ماهیچه ها را حفظ می کند.

ماهیچه های هدف برای برنامه بازتوانی

ماهیچه های هدف برای برنامه بازتوانی شامل موارد زیر است:

– ماهیچه های اطراف باسن یا بازکننده مفصل ران (hip abductor)
– ماهیچه های همسترینگ یا پشت ران پا
– ماهیچه گلابی ‌شکل (پیریفورمیس)
– ماهیچه چرخاننده به داخل ران
– ماهیچه چرخاننده به خارج ران

و چندین ماهیچه دیگر که در ارتباط با حرکات لگن هستند در روند درمانی و فیزیوتراپی به کار گرفته می شوند تا بهترین وضعیت برای بیمار فراهم شود.

طول دوره درمان بازتوانی

این برنامه درمانی برای بازگردانی توانایی حرکتی مفصل لگن می بایست برای مدت 4 تا 6 هفته به طول انجامد. این طول دوره درمانی بستگی به نظر پزشک متخصص دارد. بعد از دوران نقاهت این تمرینات می توانند به عنوان یک برنامه سلامتی برای تمام طول عمر فرد به کار برده شوند. انجام دادن تمرینات ورزشی برای مدت 2 تا 3 روز در هفته می تواند به حفظ قدرت ماهیچه ها و محدوده حرکتی مفصل لگن کمک کنند.

چگونگی شروع کردن تمرینات ورزشی

– قبل از شروع تمرینات ورزشی گرم کردن بدن اهمیت بالایی دارد. برای مدت 5 تا 10 دقیقه فعالیت های ورزشی سبکی مانند راه رفتن، دوچرخه سواری و … می تواند به گرم شدن بدن کمک کند.

– تمرینات کششی قبل از تمرینات ورزشی اصلی تاثیر بالایی دارد. همچنین بعد از اتمام تمرینات ورزشی و در پایان کار می توان از تمرینات کششی بهره بالایی برد.

– هیچ گاه از درد غافل نشوید. هرگاه در طول فعالیت ورزشی احساس درد داشتید سریعاً به پزشک یا فیزیوتراپیست خود اطلاع دهید.

– اگر از چگونگی انجام دادن فعالیت ورزشی اطلاعات کافی ندارید، از پزشک یا فیزیوتراپیست خود سوالات لازم را بپرسید.

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل با بهره گیری از تکنیک های نوینی به درمان انواع بیماری های و جراحی های ارتوپدی می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 09216682454 – 09390942494 تماس بگیرید یا اینستاگرام را دنبال کنید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی اجمالی درباره نکاتی که باید در دوران بازتوانی بعد از تعویض مفصل لگن به خاطر داشته باشید، ارائه دهیم. در آخر این نکته را به خاطر داشته باشید شرایط جسمی و نوع جراحی و سن افراد با یکدیگر متفاوت است و تمامی فعالیت های ورزشی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن باید با توجه به توصیه های پزشک انجام گیرد.
منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/recovery/hip-conditioning-program/

مطال مرتبط با این مقاله:

فعالیت های ورزشی بعد از تعویض مفصل لگن

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *