عقب زدگی زانو

عقب زدگی زانو همانطور که از اسمش مشخص است در اثر بیش از حد عقب بودن زانو است. در این حالت زانو از شکل طبیعی خود عقب تر است. که این مشکل باعث تغییر شکل زانو می شود. در زانوی عقب زده، فرد دچار درد و در نهایت مبتلا به آرتروز زانو می شود، که میزان این درد به شدت عقب بودن زانو دارد. میزان عقب بودن زانو طبق تشخیص متخصص ارتوپدی می تواند در سه حالت خفیف، متوسط و شدید بشد.

عقب زدگی زانو باعث بروز عوارضی در بدن فرد می شود، شایع ترین این عوارض به ترتیب زیرند:

• ایجاد درد در ناحیه زانو
  • افتادگی لگن
  • بروز آرتروز زودرس
  • افزایش آسیب پذیری زانو
  • ایجد ظاهر و حالت ناخوشایند
  • تغییر حالت راستای ستون مهره ها
عقب زدگی زانو

دلایل عقب رفتگی و بدشکل شدن زانو

از اصلی ترین دلایل عقب رفتگی زانو شل بودن مادرزادی رباط های مفصل زانو است.

ضعف و بی حرکت ماندن ماهیچه هایی مانند ماهیچه گاستروکنمیوس، ماهیچه پاپلیتیس، ماهیچه فموریس، ماهیچه اکستانسوز، نقص در مفصل تعادلی بدن ( پروپریسپشن ) ، نبود تناسب بین اندام های تحتانی، اختلالات عضلانی، محدودیت انعطاف عضله ها و بسیاری دیگر از مشکلات عضله ای و ماهیچه ای باعث عقب زدگی زانو می شوند.

علائم ناشی از وجود عقب زدگی زانو در افراد

عقب زدگی زانو در ابتدا باعث درد زانو و احساس کشیدگی در هنگام انجام فعالیت های بدنی می شود. همینطور احساس فشار شدید در ناحیه جلوی زانو از علائم عقب رفتگی زانو است.

روش های درمان عقب زدگی زانو

درمان عقب زدگی زانو بسته به شدت آن با سه روش فیزیوتراپی، ارتزها و عمل جراحی قابل درمان است.

فیزیوتراپی

در روش فیزیوتراپی سعی بر تقویت عضله چهار سر ران می شود. پزشک روش صحیح راه رفتن را به بیمار آموزش می دهد، همچنین تکنیک های مناسب جهت اصلاح عدم تعادل به بیمار آموزش داده می شود.

ارتزها

ارتز وسیله ای است که جهت محفاظت از زانو استفاده می شود، این وسیله باعث محدود شدن حرکت پا و ثابت ماندن ران می شود، در حالت کلی باعث حفظ الگوی راه رفتن مناسب می شود.

عمل جراحی زانوی عقب زده

در حالت های شدیدتر عقب زدگی زانو، متخصص ارتوپدی عمل جراحی را برای افزایش سطح عملکرد پا و زانو پیشنهاد می دهد. در این عمل جراحی بعد از ایجاد برش، رباط های آسیب دیده زانو را برداشته و آن ها را با تاندون جایگزین می کند.

برخی از خدمات دکتر قرنی زاده:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
دکتر کاوه قرنی زاده

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و دارای فلوشیپ های مختلف جراحی زانو و لگن از جمله جراحی مفصل ران از سویس و رتبه اول بورد تخصصی ارتوپدی کشور هستند. ایشان استادیار دانشگاه، دانشیار جراحی ارتوپدی، تیم مفصل ران و لگن، بخش جراحی ارتوپدی، بیمارستان توان بخشی شفا، دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. همچنین عضو انجمن جراحی ارتوپدی ایران می باشند.

2 thoughts on “عقب زدگی زانو

1. رهام - سپتامبر 8, 2018 در 10:34 ق.ظ

سلام دکتر خسته نباشی من یه دختر سه ساله دارم که الان متوجه شدم عقب زدگی زانو داره موقع راه رفتن اصلا مشخص نیست ولی وقتی که ایستاده مشخص میشه که عقب تر از حد طبیعی میره زانوهاش ؟ لطفا راهنمایی کنید مراحل درمانش چطوریه

• drgharanizadeh - سپتامبر 8, 2018 در 10:40 ق.ظ