پارگی منیسک زانو

پارگی منیسک زانو یکی از متداول ترین آسیب های زانو است. هرگونه فعالیتی که باعث پیچ خوردگی یا چرخش زانو شود، مخصوصاً زمانی که وزنی روی زانو قرار می گیرد، می تواند منجر به پارگی منیسک زانو شود.
هر زانو دو بخش به شکل حرف c دارد که از غضروف تشکیل شده است و به عنوان یک محافظ از استخوان ساق پا و ران عمل می کند. پارگی منیسک باعث ایجاد درد، تورم و سفتی می شود. همچنین ممکن است انجام برخی حرکات برای فرد سخت باشد و فرد نتواند زانوی خود را کاملاً صاف کند.
با استراحت کردن و کمپرس یخ و دارودرمانی در بسیاری از موارد می توان به کاهش درد و بهبود آسیب کمک کرد. به این ترتیب روند ترمیم به خودی خود انجام می گیرد. در موارد دیگر نیاز است که از جراحی برای ترمیم منیسک کمک گرفته شود.

علائم پارگی منیسک زانو

در صورتی که پارگی منیسک رخ داده باشد، علائم و نشانه های زیر خود را نشان می دهند:

• احساس ضربه
  • تورم و سفتی
  • درد، مخصوصاً هنگام پیچ خوردگی و چرخش زانو
  • عدم توانایی در صاف کردن زانوها
  • احساس قفل شدگی زانو زمانی که قصد دارید زانو را تکان دهید.
  • احساس در رفتگی زانو

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که زانو متورم و دردناک شود و فرد نتواند زانوی خود را به راحتی حرکت دهد، نیاز است که به پزشک مراجعه شود.

پارگی منیسک زانو

عوامل پارگی منیسک زانو

پارگی منیسک زانو می تواند در نتیجه فعالیت هایی باشد که باعث پیچ خوردگی یا چرخش زانو شود و توقف ناگهانی یا پیچ خوردگی زانو می تواند منجر به این عارضه شود. حتی زانو زدن، اسکات زدن عمیق یا بلند کردن اجسام سنگین می تواند در برخی موارد منجر به پارگی منیسک شود.
در افراد بزرگسال تحلیل رفتن زانو می تواند منجر به پارگی منیسک شود.

تشخیص پارگی منیسک زانو

پارگی منیسک زانو در اغلب موارد حین معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. پزشک زانو را در جهات مختلف و در موقعیت های مختلفی حرکت می دهد. همچنین از بیمار می خواهد که راه برود یا اسکات بزند تا متوجه نشانه ها و علائم بیمار شود.
با ایکس ری، ام آر آی یا … می توان به طور دقیق تری به تشخیص بیماری کمک کرد.

درمان پارگی منیسک زانو

درمان اولیه
درمان پارگی منیسک زانو در اغلب موارد غیر تهاجمی است و بسته به نوع، سایز و محل پارگی از درمان های خاصی کمک گرفته می شود.
پارگی هایی که مربوط به آرتریت هستند در اغلب موارد با درمان آرتریت از بین می روند. بنابراین نیازی به انجام جراحی نیست. اگر پارگی منیسک زانو منجر به قفل شدن زانو یا انسداد آن نشود، با گذر زمان کمتر دردناک است. بنابراین نیازی به جراحی ندارد.
احتمال دارد که جراح موارد زیر را به بیمار پیشنهاد دهد:

استراحت کردن : دوری از فعالیت هایی که به زانو فشار می آورند و منجر به پیچ خوردگی زانو و چرخش آن می شوند. اگر درد شدید باشد، از عصا برای کاهش فشار به زانو ها و تسریع روند بهبود کمک گرفته می شود.

کمپرس یخ : یخ می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. استفاده از کمپرس یخ و سبزیجات یخ زده یا حوله حاوی یخ و بالا نگاه داشتن زانو می تواند به کاهش زانو درد کمک کند. هر چهار تا شش ساعت یک بار این اقدامات انجام گیرد و بعد از آن در صورت نیاز انجام گیرد.

دارودرمانی : داروهای مسکن می توانند به کاهش درد کمک کنند.
فیزیوتراپی
فیزیوتراپی می تواند به بازگرداندن قدرت زانو و ماهیچه ها کمک کند و به ثابت ماندن زانو و حمایت از آن منجر شود.
جراحی در مواردی که درد به قدری شدید است که فرد نمی تواند راه برود و زانو ها قفل شده اند و درمان های غیر جراحی پاسخگو نیستند، انجام می گیرد.

اگر پارگی منیسک زانو ترمیم نشود، منیسک می تواند با جراحی بریده شود و با ایجاد برش های کوچکی در ناحیه زانو با ارتروسکوپ درمان شود. بعد از جراحی نیاز است که ورزش هایی انجام گیرد تا قدرت زانو بازگردانده شود و موقعیت آن ثابت شود.
اگر به نوع شدید آرتریت مبتلا شده اید، پزشک احتمالاً درمان های دیگری را پیشنهاد می دهد.

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/torn-meniscus/diagnosis-treatment/drc-20354823

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
دکتر کاوه قرنی زاده

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و دارای فلوشیپ های مختلف جراحی زانو و لگن از جمله جراحی مفصل ران از سویس و رتبه اول بورد تخصصی ارتوپدی کشور هستند. ایشان استادیار دانشگاه، دانشیار جراحی ارتوپدی، تیم مفصل ران و لگن، بخش جراحی ارتوپدی، بیمارستان توان بخشی شفا، دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. همچنین عضو انجمن جراحی ارتوپدی ایران می باشند.

10 − پنج =