دکتر کاوه قرنی زاده / متفرقه / درمان کف پای صاف
درمان کف پای صاف دکتر قرنی زاده

درمان کف پای صاف

آنچه می خوانید...

اکه از داخل به کف پای افراد بزرگ سال نگاه کنید در فاصله پنجه تا پاشنه پا قوص یا منحنی را مشاهده میکنید. این منحنی قوس کف پا است که در حالت طبیعی وجود دارد. هنگامی که روی پنجه پا می ایستید این قوس مشخص تر میشود. تادون های کف پا که استخوان ها و عضلات را به هم وصل میکنند.

در برخی افراد به دلایل مختلفی تاندون ها به درستی فعالیت نمی کنند یا در ساختارشان مشکلی وجود دارد. در این افراد قوس کف پا وجود ندارد و اصطلاحا کف پای صاف دارند. صافی کف پا می تواند برای فرد مشکلاتی ایجاد کند. در ادامه بیشتر در این این مورد توضیح میدهیم .

علائم کف پای صاف

صافی کف پا معمولا حرکات پا و راه رفتن را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث درد در قسمت های مختلف می شود. در این حالت در هنگام راه رفتن فرد مجبور است مچ پایش را به سمت داخل متمایل کند. این مورد فشار های نامعمول در تاندون و مفاصل مچ ، زانو و لگن ایجاد میکند که باعث درد های فصلی می شود. در بیشتر این افراد وزن به طور مساوی روی دو پا فشار  وارد نمی کند و در نتیجه ممکن است درد های یک طرفه را تجربه کنند.

در برخی موارد صافی کف پا به دلیل کوتاه بودن عضله ساق پا ایجاد میشود. در این حالت فرد برای راه رفتن باید زانو هایش را خم کند. این مسئله علاوه بر ظاهر نامناسبی که ایجاد میکند باعث درد های مفصلی و مشکلات دیگر نیز می شود.

با مشاهده این اشتباهات در حرکات راه رفتن می توان به صافی کف پا پی برد و سپس برای درمان آن به متخصص ارتوپدی مراجعه کرد. البته صافی کف پا را نمی توان در کودکی و به طور قطع تشخیص داد. در کودکان معمولا ارتفاع قوس پا کمتر است و تاندون های این قسمت به زمین نزدیک هستند.

به تدریج با بزرگ شدن کودک قوس پا کامل می شود. در کودکان خردسال تازه راه افتاده نیز چرخش پاشنه و چرخش مچ پا به سمت داخل طبیعی است و نباید به عنوان کف پای صاف طلقی شود. با افزایش سن و تجربه در راه رفتن به تدریج این مورد نیز بهبود می یابد.

انواع کف پای صاف

کف پای صاف را به دو دسته تقسیم بندی می کنند.

کف پای صاف انعطاف پذیر

این حالت از ناهنجاری کف پای صاف رایج ترین نوع آن است. در این حالت زمانی که فرد ایستاده است قوس کف پا وجود ندارد و هنگام راه رفتن یا دویدن ظاهر میشود. این نوع از زمان کودکی شکل می گیرد و معمولا دردی ندارد . اما در دویدن و راه رفتن می تواند مشکل ساز باشد.

کف پای صاف سخت

این نوع از صافی کف پا به دلیل کوتاهی تاندون آشیل ایجاد می شود. در این حالت در هنگام راه رفتن و دویدن پاشته پا سریع تر از زمین بلند می شود. این مورد معمولا درد های جدی تری به همراه دارد. برای تشخیص و درمان این شکل از صافی کف پا با بهترین متخصص ارتوپد مشورت کنید.

علل کف پای صاف

کف پای صاف میتواند به دلایل وراثت و ژنتیک و یا مشکلات استکتی ایجاد شود. کف پای صاف همیشه مادرزادی نبوده و می تواند در بزرگسالی نیز ایجاد شود. قوس پا افتاده یکی از مشکلاتی است که برای بزرگسالانی که به وزن بالا ، فشار خون یا دیبات مبتلا هستند ایجاد میشود. البته شکستگی های پا و مچ نیز می تواند از علل آن باشد.

به علاوه مشکلات دیگری نیز وجود دارند که به صافی کف پا منجر میشوند. از جمله آن می توان به : اختلاف طول پا ها ، سندروم مارفان ( که بر روی تاندون ها و رباط ها تاثیر میگذارد) ، اسکولیوز ( انحنای نامعمول ستون مهره ها ) ، آرتریت روماتوئید ( ورم مفاصل به علت بیماری خود ایمنی ) ، بارداری و پوشیدن کفش نامناسب (کفش های تنگ و پاشنه دار) اشاره کرد.

درمان کف پای صاف

برای درمان صافی کف پا روش های بدون تهاجم زیاید وجود دارد که  می توان از آن بهره برد. در روش های کمکی که برای اصلاح این مورد بکار می برید باید صبور باشید و درمان را به طور مرتب و مداوم دنبال کنید.

کفی کفش و پوشیدن کفش مناسب

یکی از  روش ها اصلاحی برای کاهش درد و کمک به حرکت بهتر در این افراد استفاده از کفش های مناسب است. امروزه تولید کنندگان زیادی کفش مناسب کف پای صاف تولید میکنند که می توانید از ان استفاده کنید. این کفش ها به هدف بالا بردن قوس پا و کاهش فشار پاشنه ایجاد میشوند. همچنین شوک های ورده به کف پا را نیز دفع میکند. برای کارایی بهتر لازم است کفش دقیقا اندازه پا انتخاب شود.

کفی های مخصوص نیز همین کارایی را دارند و با افزایش ارتفاع قوس پا از ایجاد پا درد بعد از قدم زدن پیشگیری میکنند. در صورتی که صافی کف پا به دلیل آسیب های اسکلتی یا تاندون ها ایجاد شود. مدتی استراحت و عدم تحرک روش درمان پیشنهادی خواهد بود در این حالت از مچ بند ها یا ارتز های مچ پا استفاده میشود که از حرکت دادن مچ پا جلوگیری می کند.

کاهش فشار وارد بر تاندون ها

صافی کف پا فشار زیادی را به دستگان حرکتی بدن وارد می کند . معمولا بعد از فعالیت های روزانه درد زاید را احساس خواهید کرد. بهتر است کمی استراحت کنید  و برای کاهش التهابات و تجدید انرژی عضلات کف پا از کمپرس یخ استفاده نمایید. نوعی دستگاه به نام ارتز کف پا نیز وجود دارد که با حفظ تراز و کنترل حرکت از قوص پا حمایت می کنند. در افراد دارای کفپای صاف انجام فعالیت های سنگین و پر فشار می تواند باعث درد و آسیب شود. ا بلند کردن و هل دادن اجسام سنگین و ورزش های پر تحرک خود داری کنید. افزایش وزن نیز با افزایش فشار وارده به کف پا آسیب زننده است بهتر است وزن خود را نیز در محدوده نرمال نگه دارید.

تجویز دارو

دسته اول دارو ها دارو های مسکنی هستند که به کاهش درد ها کمک میکنند. اما اگر درد های ناشی از صافی کف پا بیشتر باشد و با مسکن های معمولی بهبود نیابد معمولا پزشک تزریق کورتیکواستروئید ها را تجویز میکند. این دارو نوع قوی تری از مسکن ها برای کاهش درد های مفصلی ناشی از کف پای صاف هستند.

فیزیوتراپی و جراحی

با کمک فیزیوتراپی و انجام حرکات اصلاحی قوس پا تقویت میشود. در کودکان و صافی مادرزادی کف پا فیزیوتراپی بسیار موثر و رایج است. در بیشتر افراد صافی کف پا با روش ای اصلاحی و فیزویوتراپی قابل درمان و کنترل است. اما اگر درد ها و آسیب ها پیشروند ه و غیر قابل کنترل باشد جراحی انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر از نحوه جراحی و درمان ویدئو های زیر می تواند کمک کننده باشد.

دکتر کاوه قرنی زاده

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و دارای فلوشیپ های مختلف جراحی زانو و لگن از جمله جراحی مفصل ران از سویس و رتبه اول بورد تخصصی ارتوپدی کشور هستند. ایشان استادیار دانشگاه، دانشیار جراحی ارتوپدی، تیم مفصل ران و لگن، بخش جراحی ارتوپدی، بیمارستان توان بخشی شفا، دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. همچنین عضو انجمن جراحی ارتوپدی ایران می باشند.