درمان آرتروز زانو

در قسمت انتهایی استخوان ها غضروفی وجود دارد تا به عملکرد مفاصل کمک می کند. این غضروف از بافت لغزنده ای تشکیل شده که باعث می شود استخوان ها در مفصل به راحتی حرکت کنند. علاوه بر این بافت غضروفی از استخوان در برابر ضربه محافظت می کند.

زمانی که این غضروف دچار فرسایش شود استخوان ها دچار سائیدگی می شود. در نتیجه زانو دچار تورم شده و فرد به سختی می تواند عضلات قسمت آسیب دیده را حرکت دهد و به همین جهت درد زیادی را در این ناحیه احساس می کند. در این حالت فرد دچار آرتروز می شود. در صورتی که فرد برای درمان این عارضه اقدام نکند، به شکل غیر طبیعی درآمده و امکان ایجاد خار استخوانی ( زائده) در زانو به وجود می آید.

در موارد حاد استخوان یا غضروف از مفصل منفک شده و به صورت معلق در مفصل می ماند به همین جهت فرد در این قسمت درد شدیدی را احساس می کند.برای درمان آرتروز باید به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد.

علائم آرتروز زانو

1. زمانی که فرد زانوی خود را حرکت می دهد دچار درد می شود. این درد در حین و بعد از راه رفتن نیز احساس می شود.
  2. ایجاد التهاب در اثر فشار کم به زانو
  3. زانو هنگام بیدار شدن از خواب دچار سفتی و خشکی می شود.
  4. عدم حرکت زانو در زوایای مختلف به علت از دست دادن انعطاف پذیری زانو
  5. زمانی که فرد راه می رود یا زانوی خود را حرکت می دهد صدای تق تق زانوی خود را می شنود که این امر در اثر سائیده شدن مفاصل زانو می باشد.
  6. مشاهده زوائدی در اطراف استخوان زانو که به صورت برآمدگی سفتی می باشد که به آن خار استخوان می گویند.

علل ایجاد آرتروز زانو

1. بالارفتن سن : این بیماری در سن بالای 60 سالگی شایع می باشد.
  2. پارگی در قسمت مینیسک زانو
  3. از بین رفتن مینیسک زانو
  4. شکستگی استخوان
  5. کج شدن یا پرانتزی شدن زانو
  6. وراثتی و مادرزادی
  7. رشد غیرطبیعی لگن
  8. بی تحرکی برای مدت زمان طولانی
  9. التهاب و عفونت زیاد
آرتروسکوپی زانو

روش های درمان آرتروز زانو

جراحی

جراحی یکی از روش های درمان آرتروز است که همیشه استفاده نمی شود. اگر میزان آسیب دیدگی از درجه 2 بیشتر شود آنگاه جراحی می تواند یکی از گزینه های پیشنهادی پزشک باشد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تجهیزات و روش های جراحی دیگر نیازی به برش های وسیع و برداشتن کامل مینسک نیست .

امروزه با جراحی آرتروسکوپی  عوارض جراحی به مقدار بسیار زیادی کاهش یافته است و جراحی سبک تر و راحت تری برای درمان آرتروز انجام می شود. در آرتروسکوپی زانو تنها با دو برش بسیار کوچک برای عبور دستگاه های جراحی ، عمل انجام می شود. در طی این جراحی تنها بخش آسیب دیده مینسک زانو برداشته می شود. اما روش های دیگری نیز برای درمان آرتروز وجود دارد که موثر هستند و برای آسیب دیدگی های محدود تر استفاده می شود.

درمان با روش های بدون جراحی

در ابتدا لازم به ذکر است که درمان آرتروز زانو امروزه تا حدود زیاد یبا کمک طب فیزیکی و درمان ای توانبخشی انجام می شود.

در این راه نیازی به ثبت کردن مفصل از طریق گچ گرفتن و یا آتل نیست و روش های درمان بر اصلاح مشکلات و کاهش وزن و فشار وارده به زانو هاست. از آن جایی که یکی از دلالیل ایجاد آرتروز مشکلات و وضعیت بد اسکلت در قسمت های مختلف است، یکی از راه های درمان اصلاح این مورد و جلوگیری از تشدید درد های ناشی از آرتروز است.

برای مثال درمان کف پای صاف با کمک کفی، درمان زانوی پرانتزی و یا اصلاح قوس کمر از روش های اصلاحی ستون فقرات و اسکلت است که به درمان آرتروز کمک می کند. کاهش وزن نیز در درمان و کاهش درد های ناشی از آرتروز موثر است. فشاری که وزن به و زانو ها و مفاصل وارد می کند یکی از عوامل تشدید کننده آرتروز است که با کاهش وزن دست کم 5 کیلوگرم بهبود میابد. روش های های درمان بر اساس این موارد و کاهش درد انجام می شود.

دارو

دارو های مختلفی برای درمان آرتروز زانو وجود دارد و اغلب تجویز میشد. این دارو ها برای کند کردن پیشرفت آرتروز تجویز می شود. برخی از این دارو ها تقسیم و تولید سلول های غضروف ها را باعث می شوند.به علاوه این دارو ها با کاهش التهاب درد ناشی از آرتروز را کاهش میدهد. در قسمت زیر می توانید تعدادی از دارو های موثر در درمان آرتروز را مشاهده کنید.

پیازکلیدین

آوکلیدین

کندرویتین

گلوکز آمین (قرص آرتروز)

متیل سولفونیل متان

اسید چرب امگا3

تزریق ژل به زانو

انواعی از ژل ها برای تزریق به زانو و درمان آرتروز وجود دارند . این ژل ها هم از نظر ماندگاری و هم از لحاظ کیفت درمان پیشرفت های زیادی داشته اند و بیماران بسیاری از نتایج تزریق این ژل ها راضی بوده اند. رایج ترین انواع ژل هایی که برای درمان آرتروز زانو تزریق می شود شامل هیالوبریکس ، آرترومک ،لوبراویکس و … هستند. این ژل ها در ترکیبات خود دارای اوزون هستند اوزون نیز یکی از مواد موثر است .در برخی مواردی اوزون تراپی برای درمان آرتروز توصیه می شود.

روش های زیاید برای درمان آرتروز زانو جود دارند گه با توجه به میزان درد و نیاز بیمار با صلاحدید پزشک تجویز می شوند و تعداد یاز این درش های درمانی و بهبود را در این بخش مشاهده میکنید.

آب درمانی

Prp

ارتوکین تراپی زانو

کمک گرفتن از ورزش های کششی و پیاده روی

تحریک الکتریکی اعصاب tens

درمان الکترو مگنتیک pemf

استفاده از لیزر کم توان و پر توان

ماساژ درمانی

در انتها به خاطر داشته باشید برای درمان بیماری های اسلکتی و مفاصل باید به متخصصان با تجربه و توانمدی مراجعه کنید. تا بهترین درمان را به شما توصیه کنند. می توانید سوالات خود را در خصوص انواع روش های درمان بیماری های مفصلی و اسکلتی در بخش نظرات از دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل بپرسید . همچنین توصیه می شود دیگر مقالات را درباره بیماری های مفاصل و مشکلات اسکتی ار در این سایت مطالعه نمایید .