آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو، شیوه جراحی است که امکان مشاهده زانو را بدون ایجاد برش هایی در پوست و سایر بافت های نرم برای جراح فراهم می کند.
در طول آرتروسکوپی زانو، جراح با استفاده از آرتروسکوپ و دوربین، به بررسی جزئیات این ناحیه می پردازد. این جراحی کاملا بدون درد بوده، دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و فرد به سرعت قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود می باشد.

آرتروسکوپی، روشی است که جهت تشخیص و درمان طیف وسیعی از مشکلات مربوط به زانو استفاده می شود..درمان این آسیب ها  به وسیله دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی انجام می شود . برای مشاوره برای انجام این جراحی با شماره های ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید.

چه زمانی آرتروسکوپی زانو توصیه می شود؟

۱- اسیبهای منیسک
۲- اسیبهای رباط مثل پارگی رباط صلیبی
۳-بعضی تومورهای زانو
۴- نمونه برداری از زانو‌
۵- ارتروز زانو: در صورتی که درد بیمار، بعد از انجام شیوه های غیر جراحی بهبود نیابد، آرتروسکوپی زانو ممکن است توصیه شود. روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی، مصرف دارو و تزریق به کاهش التهاب کمک می کنند.
این روش در تسکین دردهای ناشی از آسیب سطح غضروف و یا بافت های نرم اطراف بسیار موثر می باشد. برخی دیگر مزایای آرتروسکوپی زانو عبارتند از:
– رفع پارگی مینیسک زانو
– رفع التهاب مایع سینوویال
– درمان مشکلات مربوط به کاسه زانو
– درمان عفونت های زانو

آرتروسکوپی-زانواقدامات قبل از آرتروسکوپی زانو

قبل از آرتروسکوپی زانو، متخصص ارتوپدی ابتدا به بررسی سلامت جسمانی بیمار می پردازد. در صورتی که فرد شرایط خاص پزشکی داشته باشد، تست های بیشتری انجام خواهد شد. آزمایش خون و نوار قلب، از دیگر تست هایی است که قبل از جراحی توصیه می شوند.

روند آرتروسکوپی زانو

در ابتدا، برش های بسیار کوچکی در زانو ایجاد می شود. سپس جراح به بررسی جزئیات داخل زانو می پردازد. هدف از انجام این روش، تشخیص مشکلات زانو می باشد، به همین خاطر، آرتروسکوپ، تصاویر و جزئیات دقیقی را در اختیار جراح قرار می دهد.
در بیشتر موارد، این شیوه کمتر از یک ساعت طول می کشد. در انتهای جراحی، برش ها بخیه زده می شوند و بر روی زانو، پانسمان نرمی قرار می گیرد.

دوره نقاهت آرتروسکوپی زانو

• بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو، فرد بعد از چند ساعت می تواند از بیمارستان مرخص شود. دوران نقاهت این جراحی کمتر از جراحی های دیگر زانو می باشد. بیمار بایستی توصیه های گفته شده از سوی جراح را در این دوران کاملا رعایت کند.
  • بعد از جراحی، جهت کنترل و تسکین درد، داروهای مسکنی برای بیمار در نظر گرفته می شود. اما در نظر داشته باشید که درد، جزئی از جراحی است. داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی، و یا بی حس کننده های موضعی از جمله این مسکن ها هستند. میزان مصرف این قبیل داروها بایستی طبق تجویز پزشک باشد.
  • ممکن است بعد از جراحی، مقداری التهاب و تورم در ناحیه زانو مشاهده شود. قرار دادن کمپرس یخ بر روی زانو، از التهاب ناحیه درگیر می کاهد.
  • بعد از جراحی، پانسمان بر روی زانو قرار داده می شود، تا از بخیه ها محافظت شود و برش ها کاملا خشک باشند. زمان تعویض پانسمان، و استحمام را از جراح خود جویا شوید.
  • بهتر است بعد از جراحی، هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده شود، تا وزن کمتری به زانوی آسیب دیده وارد شود.
  • فیزیوتراپی و انجام حرکات و تمرینات سبک، چند هفته بعد از جراحی توصیه می شود. این کار به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی بیمار کمک می کند.
  • رانندگی، به مدت سه هفته بعد از جراحی ممنوع می باشد.
  • طول دوره نقاهت به نوع آسیب و شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.

جراحی زانو

جراحی زانو زمانی که آسیبی به ساختار زانو وارد شود، انجام می گیرد. همچنین در صورتی که زانو درد به دیگر روش های درمانی پاسخ ندهد، یا بیماری های دیگری وجود داشته باشد مانند آرتروز زانو، از جراحی زانو کمک گرفته می شود. در صورتی که تصمیم به انجام جراحی بگیرید، از یک متخصص بیهوشی برای کنترل درد و راحتی بیمار کمک گرفته می شود. همچنین متخصصان بیهوشی برای کنترل درد و دوران نقاهت بعد از جراحی هم نقشی کلیدی ایفا می کنند. درد بعد از جراحی می تواند بسیار حیاتی و موثر باشد زیرا در دوران بازتوانی و فیزیوتراپی نقش مهمی دارد.

انواع روش های جراحی زانو

شایع ترین نوع جراحی زانو آرتروسکوپی است. در این تکنیک جراحی به درمان انواع بیماری های زانو کمک می شود و حتی جراحی تعویض مفصل زانو انجام می گیرد.

جراحی آرتروسکوپی زانو

جراحی آرتروسکوپی زانو نوعی جراحی است که با ایجاد برش های کوچکی روی ناحیه زانو انجام می گیرد و به درمان طیف وسیعی از بیماری های زانو می پردازد. طی جراحی آرتروسکوپی ابزار بلندی وارد بدن بیمار می شود و برش های ظریفی ایجاد می گردد.

برای جراحی آرتروسکوپی زانو جراح از یک پروب با یک دوربین کوچک کمک می گیرد. این وسیله با نام آرتروسکوپ شناخته می شود و وارد مفصل زانو می شود. اسکوپ عکس هایی از داخل ناحیه جراحی زانو به دست می آورد. ابزارهای دیگر جراحی به ترتیب وارد ناحیه می شوند و ادامه فرایند جراحی انجام می گیرد.

در ادامه به شایع ترین عمل های جراحی زانو اشاره می کنیم:

– برداشتن یا ترمیم منیسک آسیب دیده – نوعی غضروف در ناحیه زانو که به نرم شدن مفصل و حرکت کردن آن کمک می کند.
– بازسازی رباط صلیبی یا قدامی زانو که به حرکت کردن زانو کمک می کند.
– برداشتن بافت های متورم ناحیه
– بریدن قسمت های آسیب دیده غضروف زانو
– برداشتن استخوان یا غضروف آسیب دیده زانو
– درمان مشکلات مربوط به کشکک زانو یا پاتلا
– درمان سپسیس زانو یا همان عفونت زانو

جراحی تعویض مفصل زانو

در جراحی تعویض مفصل زانو جراح به برداشن بخش های آسیب دیده مفصل زانو می پردازد و با پروتز با جنس های مختلف عمل جایگزینی را انجام می دهد. بر خلاف اسم این جراحی، جراح تمام مفصل زانو را جایگزین نمی کند. بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، احتمالاً مقداری درد به صورت موقتی فرد را درگیر می کند. ولی فیزیوتراپی در اغلب موارد می تواند در روز بعد از جراحی آغاز شود. فیزیوتراپی بعد از جراحی کلید موفقیت جراحی است. به این ترتیب فرد می تواند فعال باقی بماند و در جلسات فیزیوتراپی با موفقیت شرکت کند.

نتیجه جراحی تعویض مفصل زانو می تواند برای سالیان سال، حتی تا ۱۵ یا ۲۰ سال یا حتی بیشتر دوام داشته باشد. به این دلیل که جراحی تعویض مفصل زانو برای تمام عمر نیست، سن فاکتور موثری برای انجام این جراحی و یا استفاده از روش های جایگزین است.

چه نوعی از بیهوشی برای جراحی زانو مناسب است؟

انتخاب نوع بیهوشی یا بی حسی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد مانند نوع جراحی، ریسک فاکتورهای بیمار و ترجیح بیمار و پزشک. انتخاب نوع بیهوشی می تواند در خطرات بعد از جراحی، هزینه و زمان لازم برای مدت زمان بستری تاثیر بگذارد. همچنین می تواند در زمان مناسب برای شروع فیزیوتراپی هم تاثیر بگذارد. همواره با متخصص بیهوشی در این باره صحبت کنید و گزینه های مناسب را بررسی نمایید.

در ادامه به انواع بیهوشی یا بی حسی اشاره می کنیم:

– بی حسی ناحیه ای که گزینه مناسبی برای جراحی آرتروسکوپی است. این نوع بی حسی ناحیه را بی حس کرده و فرد در طول جراحی هوشیار است. بی حسی ناحیه ای شامل بی حسی ستون فقرات و یا اپیدورال است. برخی تحقیقات نشان داده است که بی حسی ناحیه ای می تواند تاثیر بهتری در کنترل درد و تسریع روند بازتوانی داشته باشد. همچنین پیچیدگی های کمتری که ناشی از بیهوشی کامل است، دیده می شود.

– بی حسی منطقه ای که می تواند گزینه ای برای جراحی آرتروسکوپی زانو باشد. گرچه از این روش کمتر استفاده می شود. تزریق مقداری از مواد بی حسی در ناحیه اطراف زانو زده می شود. مزیت این روش بی حسی این است که خطرات ناشی از بیهوشی کمتری دارد، هزینه کمتری دارد و همچنین فرد می تواند سریع تر از بیمارستان مرخص شود.
– بیهوشی عمومی که به معنای بی هوشی کامل بیمار در طول جراحی است و فرد کاملاً هوشیاری خود را از دست می دهد. در برخی موارد تعویض مفصل زانو از این نوع بیهوشی استفاده می شود. ولی بی حسی ناحیه ای همچنان گزینه مناسب تری برای این جراحی است.

منبع : https://www.asahq.org/whensecondscount/preparing-for-surgery/procedures/knee-surgery/ و