نشستن زمین بعد تعویض مفصل لگن - دکتر کاوه قرنی زاده

نشستن زمین بعد تعویض مفصل لگن

خواب بخش مهمی از روند بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل لگن است، با این وجود یکی از شکایت‌های اصلی بیماران پس از جراحی مشکل در خوابیدن و نشستن است. بیمارانی که نمی‌توانند در موقعیت جدید بخوابند دچار شب بیداری و عارضه‌های پس از آن می‌شود. بنابراین لازم است پیش از جراحی با وضعیت جدید خوابیدن آشنا شوید و به آن عادت کنید. در ادامه‌ی این مقاله از سایت دکتر کاوه قرنی زاده توضیحاتی پیرامون خوابیدن و نشستن بعد از تعویض مفصل لگن ارائه می‌کنیم.

نشستن روی زمین بعد از تعویض مفصل لگن ممکن است؟

پس از جراحی تعویض مفصل لگن تا چند هفته باید از وارد شدن هرگونه فشار روی مفصل لگن خودداری نمایید. به دلیل فشاری که هنگام نشستن و برخاستن از زمین به لگن وارد می‌شود توصیه می‌شود تا زمان بهبود کامل از نشستن روی زمین خودداری نمائید.

تا چه مدت بعد از تعویض مفصل لگن نباید روی زمین نشست؟

تا زمانی که به طور کامل بهبودی نیافته‌اید و دوران نقاهت به پایان نرسیده است بهتر است روی صندلی یا تخت بنشینید و از نشستن روی زمین سفت خودداری کنید. دوره‌ی بهبودی در افراد مختلف متفاوت است و بین چند هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد. معمولاُ بهبودی کامل بین 2 تا 3 ماه زمان نیاز دارد.

طرز صحیح نشستن زمین بعد تعویض مفصل لگن

طرز صحیح نشستن زمین بعد تعویض مفصل لگن

اگر بنا به دلایلی پیش از بهبودی کامل بعد از تعویض مفصل لگن ناچار بودید روی زمین بنشینید، حتما نکات زیر را به یاد داشته و به ترتیب آن‌ها را اجرا کنید:

  1. پای سمت جراحی شده را صاف کنید.
  2. وزن خود را روی پای غیر جراحی شده قرار دهید.
  3. با کمک یک همراه به آرامی و بدون اینکه فشاری به لگن وارد شود روی زمین بنشینید.
  4. زمانی که در موقعیت مناسب قرار گرفتید هر دو پای خود را صاف کنید.
  5. از پیچش، چرخش مچ و یا زانو خودداری نمائید.
  6. مچ پاها را روی یکدیگر قرار ندهید.

خطرات نشستن روی زمین بعد از تعویض مفصل لگن

یکی از دستورالعمل‌ها مراقبتی پس از جراحی مفصل لگن این است که تا پایان دوران نقاهت از خم شدن بیش از 90 درجه مفصل لگن خودداری کنید چون خطر دررفتگی مفصل افزایش می‌یابد. با اینکه این دستورالعمل به ظاهر ساده است اما هنگام نشستن روی زمین به ناچار با این زاویه و بیشتر از آن مواجه می‌شوید به همین دلیل توصیه می‌شود پس از تعویض مفصل لگن تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است از نشستن روی زمین اکیدا خودداری نمائید.

طرز صحیح خوابیدن روی تخت بعد تعویض مفصل لگن

نکاتی که برای طرز خوابیدن بعد از تعویض مفصل لگن باید رعایت کنید عبارت است از:

  • بهترین وضعیت برای خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن خوابیدن به پشت است.
  • یک بالشت بین پاهایتان قرار دهید.
  • مچ پاهای خود را روی یکدیگر قرار ندهید.
  • اگر قصد دارید به پهلو بخوابید به سمتی که جراحی نشده است دراز بکشید. تنها در صورتی می‌توانید به پهلو بخوابید که از خم کردن زانوهای خود پرهیز نمائید.
  • از گذاشتن بالشت زیر زانوهای خود پرهیز نمائید.
  • به مدت حداقل شش هفته از خوابیدن به سمت پهلوی آسیب دیده پرهیز نمائید. اگر پس از 6 هفته هنگام خوابیدن به پهلوی جراحی شده همچنان درد داشتید به بدن خود زمان بیشتری برای استراحت بعد از تعویض مفصل لگن بدهید.

خطرات خوابیدن روی زمین بعد از تعویض مفصل لگن

پس از جراحی تعویض مفصل لگن باید از هرگونه فشار به این ناحیه خودداری نمائید. برای اینکه آسیبی به مفصل لگن وارد نشود باید دستورالعمل‌های خاصی را رعایت کنید. یکی از این دستورالعمل‌ها این است که تا زمان بهبودی باید روی تخت و تشک نرم استراحت کنید و از خوابیدن روی زمین خودداری نمائید. خوابیدن روی تخت باعث می‌شود تا در هنگام رفتن به تخت و بلند شدن فشار وارد شده به مفصلی که تحت جراحی قرار گرفته است کاهش یابد.

الزامات مراقبتی نشستن و خوابیدن روی زمین بعد از تعویض مفصل لگن

  • هر زمان در هر وضعیتی (چه نشسته چه خوابیده) احساس ناراحتی، درد و یا فشار روی مفصل لگن داشتید موقعیت خود را تغییر دهید.
  • از چرخاندن پا یا انگشتان پا به سمت داخل در هنگام ایستاده یا نشسته خودداری نمائید.
  • مچ پاها را در حالت نشسته و یا خوابیده روی یکدیگر قرار ندهید.
  • هنگام نشستن روی صندلی و یا دراز کشیدن روی تخت از یک همراه کمک بگیرید.
  • از قرار دادن وزن بدن روی پایی که جراحی شده خودداری نمائید.

در نهایت ملاحظات لازم این مرحله..

خوابیدن و نشستن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن به عنوان جزء مهم برنامه‌ی مراقبتی در طی دوران بهبود است. در طی این دوره باید هنگام نشستن و خوابیدن علاوه بر حفظ ایمنی به راحتی خود نیز توجه نمائید. این نکته را به یاد داشته باشید که پایان جراحی، پایان روند درمان نیست و رعایت دستورالعمل‌های پس از جراحی جهت جلوگیری از عوارض عمل تعویض مفصل لگن و کاهش دوران نقاهت الزامی است.

*~ سوالات متداول درباره خوابیدن و نشستن روی زمین بعد از تعویض مفصل لگن ~*

1. چگونه از پیچ خوردن مفصل لگن جراحی شده هنگام خوابیدن پیشگیری کنیم؟

پیچ خوردن لگن در طی دوران بهبودی می‌تواند به مفصل لگن جراحی شده فشار وارد نماید بنابراین هنگام خوابیدن یا نشستن دقت کنید که انگشتان پا مستقیم به سمت جلو باشد. زمانی که انگشتان پا به صورت مستقیم باشد می‌توانید اطمینان داشته باشید که هیچ فشاری به مفصل لگن وارد نمی‌شود و از پیچ خوردن آن پیشگیری می‌شود.

2. قرار دادن پاها روی یکدیگر هنگام دراز کشیدن روی تخت پس از جراحی تعویض مفصل لگن چه خطراتی دارد؟

زمانی که پاهای خود را روی یکدیگر قرار می‌دهید در واقع مفاصل لگن در دو سمت متفاوت می‌چرخند و این موضوع می‌تواند فشاری غیر ضروری به لگن وارد نماید. بنابران در طی دوران بهبودی از قرار دادن پاها روی یکدیگر هنگام خوابیدن و یا زمانی که روی زمین نشسته‌اید خودداری نمائيد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *