درد لگن در زنان - دکتر کاوه قرنی زاده

درد لگن در زنان از علائم خطر تا راه درمان

درد لگن در زنان به صورت خفیف یا شدید برای برخی از بانوان در سنین مختلف اتفاق می‌افتد که معمولا دلایل متفاوتی دارد. این درد ها نشانه از بیماری یا مشکلاتی در ناحیه لگن هستند و به خوبی خود ایجاد نمی‌شوند. درد لگن در زنان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید حتما جدی و تحت درمان قرار گرفته شوند. در این مقاله از سایت دکتر قرنی زاده با ما همراه باشید تا انواع این درد و علل رایج ایجاد آن ها را بشناسید.

علائم و نشانه های درد لگن در زنان

درد لگن در زنان دارای نشانه ها و علائمی است که هر خانم باید آن‌ها را شناخته و نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از این علائم عبارتند از:

  • دفع ادرار همراه با درد
  • خونریزی یا لکه بینی واژینال
  • ترشحات واژینال
  • وجود خون در ادرار
  • درد غیر طبیعی هنگام مقاربت
  • درد غیر نرمال در  کشاله ران
  • یبوست مداوم و دل پیچه
  • وجود خون هنگام دفع مدفوع
  • افزایش گرفتگی های عضلانی زیر شکم

این موارد از نشانه هایی هستند که همزمان با درد لگن در زنان ظاهر خواهند شد که البته بانوان همه این علائم را به طور همزمان تجربه نمی‌کنند.

12 علت رایج درد لگن و ران در زنان

  1. آندومتریوز
  2. فیبروم
  3. سرطان رحم
  4. بارداری خارج رحمی
  5. بیماری های مقاربتی
  6. تغییرات هورمونی ناگهانی
  7. بیماری های التهابی لگن
  8. وجود کیست تخمدان
  9. عفونت در مجاری ادراری
  10. دوران قبل از پریودی و PMS
  11. تحریک پذیری اعصاب لگن
  12. سندروم روده تحریک پذیر

انواع درد لگن در زنان

 درد لگن در زنان به سه نوع حاد و مزمن و طولانی مدت تقسیم می‌شوند که برخی از آن ها دوره ای بوده و بعضی دیگر برای مدت زمان طولانی احساس می‌شوند. درد های حاد لگن، به صورت مقطعی برای بانوان ایجاد می‌شوند و چالش چندانی برای بیمار ندارند. 

علت درد لگن سمت چپ در زنان

  • مشکلات مربوط به رحم، تخمدان‌ها، واژن یا لوله‌های فالوپ می‌توانند باعث درد لگن سمت چپ شوند.
  • عفونت‌های باکتریایی یا قارچی در اندام‌های داخل لگن، مثل سالپینژیت (التهاب لوله‌های رحم) یا آندومتریت (التهاب لایه داخلی رحم) می‌توانند درد را ایجاد کنند.
  • مشکلاتی مانند یبوست، سندرم روده تحریک‌پذیر یا انسداد روده نیز ممکن است به درد لگن سمت چپ منجر شوند.
  • آسیب‌های اسکلتی، مانند آرتریت یا اسپاسم عضلانی در ناحیه لگن نیز از جمله علل درد لگن است.
  • برخی اختلالات عصبی مانند نوروپاتی محیطی یا راشیتیسم (التهاب طناب نخاعی) نیز ممکن است با درد لگن سمت چپ همراه باشند.

علت درد لگن و کشاله ران در زنان

تجربه و آمار درمانی نشان داده یکی از علل شایع درد در ناحیه لگن و کشاله ران در زنان، آدنومیوز است. آدنومیوز یک اختلال رحمی است که در آن بافت داخلی رحم (آندومتر) به داخل دیواره رحم نفوذ می‌کند. این موضوع باعث ایجاد درد و خونریزی های شدید در زمان قاعدگی می‌شود. علاوه بر درد در ناحیه لگن و کشاله ران، ممکن است زنان مبتلا به آدنومیوز دردهای پشت و کمر نیز تجربه کنند. با اینحال مراجعه به بهترین جراح لگن و یا پزشک زنان برای اطمینان از علت درد مهم و حیاتی است و صرف این امار و علائم دلیلی بر ابتلا شما به این بیماری نخواهد بود.

علت درد شدید لگن در زنان

درد شدید و ناگهانی لگن در زنان میتواند یکی از علائم بیماری آندومتریوز باشد اما شکستگی لگن، آرتروز لگن، عفونت استخوان یا مفاصل، وجود توده های استخوانی غیرطبیعی در لگن و عوارض و آسیب های ناشی از دیسک کمر از که فشار را بر لگن افزایش میدهد از جمله دلایل تشدید لگن درد در زنان است.

علت درد لگن در دختران

  1. بیماری آندومتریوز که در آن بافت شبیه به بافت داخل رحم در خارج از رحم رشد می‌کند، زمینه ساز درد شدید لگنی در دختران است.
  2. عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی در اندام‌های لگنی مانند تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ یا رحم می‌تواند باعث التهاب و درد شدید لگنی شود.
  3. برخی دختران ممکن است درد شدیدی را در قسمت لگن خود در طول قاعدگی تجربه کنند که ناشی از انقباضات رحم است.
  4. رشد کیست‌های مختلف در تخمدان‌ها می‌تواند به درد لگنی منجر شود.
  5. ناهنجاری‌های استخوانی یا مشکلات عضلانی در ناحیه لگن و ران نیز از دلایل شایع درد لگنی در دختران است.
  6. کمبود برخی مواد مغذی مانند آهن، کلسیم و ویتامین D نیز در بروز درد لگنی نقش دارند.

راهکارهای کنترل و مدیریت درد لگن در زنان

به طور کلی راهکار هایی وجود دارد تا خانم ها بتوانند درد لگن خود را کنترل و مدیریت کنند که اغلب توسط دکتر زنان به بیمار انتقال داده می‌شود تا در صورت لزوم بتواند از آن ها استفاده کند. این موارد عبارت‌اند از:

  • استفاده از دستمال گرم یا پتو گرم به منطقه لگن کمک می‌کند تا عضلات ریلکس شوند و درد کاهش یابد.
  • برخی تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به کاهش درد لگن کمک کند. به عنوان مثال، تمرین منظم، کاهش استرس، بهره‌گیری از تکنیک‌های تنفس عمیق و استفاده از روش‌های تسکینی مانند ماساژ می‌توانند مفید باشند.
  • تقویت عضلات لگن با استفاده از ورزش کگل برای برخی بانوان بسیار موثر واقع می‌شود.
  • مصرف یک رژیم غذایی سالم و تغذیه‌ای که غنی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا-3 باشد، می‌تواند به بهبود علائم درد لگن کمک کند.
روش های درمان درد لگن در زنان

درد لگن در زنان چه زمانی خطرناک است؟

  • اگر درد لگن شما ناگهانی و بسیار شدید است، ممکن است نشانه مشکل جدی باشد. پیچ خوردگی تخمدان یا پارگی لوله‌های فالوپی و بسیاری موارد دیگر از این قبیل،  درد زیادی را به همراه دارند و باید حتما به پزشک مراجعه شود تا بهبود یابند.
  • همچنین اگر درد لگن همراه با علائم دیگر نظیر تهوع شدید، استفراغ، تب بالا، خونریزی غیر معمول، تغییرات در دوره قاعدگی، تغییرات در دفع ادرار، یا سختی در تنفس است، باید به دکتر زنان مراجعه کنید.
  • اگر درد لگن در زمان بارداری رخ دهد، ممکن است نشانه مشکلاتی مانند انقباضات زودرس رحم، عفونت مجاری ادراری، تشنج‌های بارداری و مسمومیت یا پس زدن جنین توسط بدن و … باشد که در کمترین زمان باید به دکتر زنان خود اطلاع دهید.

روش های درمان درد لگن در زنان

درمان درد لگن در زنان به عوامل متعددی چون شدت مشکل و علت بروز آن بستگی دارد. برای درمان این نوع مشکلات باید به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایید. اولین راه درمانی استفاده از دارو های آنتی بیوتیک است اما همانطور که بیان شد ابتدا باید نوع درد و علت ایجاد آن نیز مشخص شود. در ادامه به سایر روش های درمانی درد لگن در زنان اشاره خواهیم داشت:

↲ دارو درمانی درد لگن زنان

دارو درمانی برای درد لگن در زنان از اولین روش های بهبود است که پیش گرفته می‌شود. گاهی آنتی بیوتیک های مخصوص به همراه قرص مسکن قوی تجویز می‌شود که باید حتما تا زمان معین و دوره ذکر شده مورد استفاده قرار گیرند. ناپروکسن و داروهای کدئین دار و پرگابالین و بسیاری دارو های دیگر در این زمان موثر هستند که باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

↲ ورزش درمانی درد لگن زنان

ورزش درمانی می‌تواند در کاهش درد لگن زنان مفید باشد. این تمرینات کمک می‌کنند عضلات لگن و ناحیه زیر شکم را تقویت کرده و از نظر عملکردی بهبود بخشند. تمریناتی که بر روی عضلات عرضی شکم تأکید دارند، می‌توانند در تثبیت و استحکام‌بخشی به منطقه لگن کمک کنند. تمرینات تنفسی و کششی به طور همزمان، می‌توانند به کاهش تنش و استرس پس از ایجاد درد لگن در زنان کمک کنند.

↲ درمان جراحی درد لگن زنان

در برخی موارد، درمان جراحی یا تعویض مفصل لگن ممکن است به عنوان یک گزینه درمانی برای درد لگن زنان در نظر گرفته شود. اما قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی، پزشک شما باید تشخیص دقیقی برای علت درد لگن شما قرار دهد و مشکلات دیگر مانند التهاب‌ها، ترشحات غیرعادی، تشکیل توده‌ها و عوامل دیگر را بررسی کند.

↫ فیلم اصلاح کوتاهی و انحراف لگن توسط دکتر کاوه قرنی زاده:

02:45
truncate dir-rtl

اصلاح کوتاهی و انحراف لگن دکتر کاوه قرنی زاده

↲ درمان خانگی درد لگن زنان

درمان خانگی درد لگن در زنان از مسائلی است که میان خانم ها بسیار رواج دارد اما در واقع این روش ها برای درمان کامل موثر نیستند و فقط مقداری از درد و گرفتگی ها را برای مدت زمان کوتاهی بهبود می‌بخشند. بنابراین حتما برای اقدامات درمانی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • می‌توانید از دستمال گرم، پتو گرم، یا پک گرما استفاده کنید و آن را بر روی ناحیه دردناک قرار دهید. گرما باعث تسکین عضلات و کاهش تنش و التهاب می‌شود.
  • ماساژ ملایم ناحیه لگن می‌تواند به کاهش درد و تسکین عضلات کمک کند. می‌توانید از روغن‌های ضد التهاب مانند روغن نارگیل یا روغن آووکادو استفاده کنید.
  • تمرینات کششی و تقویتی می‌توانند به استحکام‌بخشی عضلات لگن و کاهش درد کمک کنند.

و در نهایت…

درد لگن در زنان از نشانه های بسیار مهم وجود یک مشکل یا بیماری در این ناحیه است که باید مورد توجه قرار گیرد. خانم ها باید حتما به این مسائل اهمیت دهند و با مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در مقاله، به بهترین دکتر زنان مراجعه نمایند تا تشخیص مناسب صورت گیرد و بهترین روش درمانی پیش گرفته شود. درد لگن خانم ها در دوره جوانی معمولا یا به دلیل چرخه عادت ماهانه و یا به دلیل وجود فیبروم ها است و این مورد در خانم های یائسه و یا بانوان میانسال دلایل دیگری دارد.

*~ سوالات متداول درباره درد لگن ~*

علت دردهای لگنی در زنان چیست؟

آندومتریوز، التهاب لگن، دیسمنوره (قاعدگی دردناک)، کیست‌های تخمدانی، مشکلات اسکلتی-عضلانی، حاملگی و مشکلات زایمان رایجترین علت درد لگن در زنان است.

کیست لگن در زنان باعث درد لگن می شود؟

کیست‌های لگن در زنان باعث درد می‌شوند زیرا فشار و کشش ناشی از رشد و بزرگ شدن آنها روی اعصاب و ساختارهای اطراف باعث ایجاد درد لگنی می‌گردد.

علت درد ناگهانی لگن در زنان چیست؟

پیچ خوردن یا پاره شدن کیست تخمدان، انقباضات شدید رحمی در دیسمنوره، آسیب ناگهانی در مفصل لگن، کشیدگی یا پارگی عضلات و تاندون‌های ناحیه لگن باعث درد ناگهانی لگن در زنان است.

درد لگن سمت چپ در زنان نشانه چیست؟

مشکلات مفصل لگن یا ران در سمت چپ مانند آرتروز، ضعف یا ناپایداری عضلات و تاندون‌های ناحیه لگن و ران چپ، آسیب‌های اسکلتی-عضلانی مانند شکستگی لگن یا آسیب لیگامان‌های در سمت چپ، کشیدگی یا درد عضلات مربوط به اندام تحتانی سمت چپ، کیست یا توده در تخمدان چپ، آندومتریوز در سمت چپ لگن و انسداد روده یا مثانه در سمت چپ باید مورد بررسی قرار گیرد.

علت درد لگن سمت راست در زنان چیست؟

کیست یا توده در تخمدان راست، آندومتریوز در سمت راست لگن، آرتروز یا آسیب مفصل ران یا لگن راست ، کشیدگی یا پارگی عضلات و تاندون‌های ناحیه ران راست باعث درد سمت راست لگن زنان است که باید توسط متخصص ارتوپد و زنان ارزیابی شود.

 درد استخوان لگن در زنان نشانه چیست؟

درد استخوان لگن دلایل زیادی میتواند داشته باشد، شاید اصلا جدی نباشد و با استراحت حل شود و شاید هم شدید بوده و به درمان تخصصی نیاز باشد پس لازم است حتما توسط متخصص ارتوپد بررسی شود.

علت درد لگن سمت چپ و پای چپ در زنان چیست؟

مشکلات مفصل لگن یا ران چپ مانند آرتروز، آسیب یا التهاب اعصاب شاخه برگشتی از اعصاب ران چپ و کشیدگی یا پارگی عضلات و تاندون‌های ناحیه لگن و ران چپ از جمله عوامل تشدید کننده درد لگن سمت چپ و پای چپ در زنان است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *