درمان شکستگی لگن بدون جراحی

درمان شکستگی لگن با جراحی و بدون جراحی

درمان شکستگی لگن با جراحی و بدون جراحی با توجه به تشخیص پزشک بر اساس شرایط بیمار انجام می شود. در برخی موارد که آسیب جدی و جابجایی رخ نداده باشد، ممکن است روش های غیر تهاجمی موثر باشد. اما در آسیب های شدید، نیاز به جراحی لگن و یا جراحی تعویض مفصل لگن توسط متخصص ارتوپدی ضرورت دارد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع روش های درمان شکستگی لگن بدون جراحی و با عمل بپردازیم، لذا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع درمان شکستگی لگن

انواع درمان شکستگی لگن

روش درمان شکستگی لگن بر اساس محل آسیب دیده و میزان گستردگی آسیب وارد شده مشخص می کنند. شکستگی لگن می توان شکل های مختلفی داشته باشد. برخی از شکستگی های ران و لگن نیاز به عمل دارند و با روش های دیگر نمی توان آن را درمان کرد و برخی آسیب ها را می توان با کمک دارو درمانی یا فیزیوتراپی بهبود بخشید.

متداول ترین روش های درمان شکستگی لگن دارو درمانی ، فیزیوتراپی و جراحی است. البته روش های نوین دیگری همچون تحریک الکترونیکی استخوان نیز وجود دارد که بسته به نظر متخصص تجویز می شوند. به طور کلی، دو رویکرد برای درمان شکستگی های لگن وجود دارد که عبارتند از:

  • درمان شکستگی لگن بدون عمل جراحی (غیر تهاجمی یا کم تهاجمی)
  • درمان شکستگی لگن با عمل جراحی (تهاجمی)

درمان شکستگی لگن بدون عمل جراحی

درمان شکستگی لگن بدون عمل جراحی معمولا به افرادی توصیه می شود که شرایط زیر را داشته باشند:

  • افرادی که شکستگی باعث آسیب جدی و جابجایی نشده است.
  • بیمار قادر به تحمل کردن داروی بیهوشی نباشد.
  • افراد مسنی که قبل از شکستگی نیز قادر به راه رفتن نبوده اند و از ویلچر استفاده می کردند.

اگر چه اغلب شکستگی ها در مفصل ران و لگن نیاز به عمل جراحی دارند، اما درمان بدون جراحی شاید تصمیم درستی در برخی از شرایط باشد. در ادامه به معرفی بهترین روش های غیر جراحی برای درمان شکستگی لگن و ران خواهیم پرداخت.

دارو درمانی

درمان شکستگی لگن نیاز به استفاده از روش های مختلف درمانی دارد. به علاوه همه روش های گفته شده کامل کننده یکدیگر هستند. دارو درمانی در کنار فیزیوتراپی و در زمان ترمیم بدن می تواند به کاهش درد و ناراحتی ناشی از آسیب کمک نماید. استامینوفن ساده ترین مسکن ضد درد محسوب می شود که بدون نسخه نیز می توانید مصرف نمایید. اما در صورتی که درد ها بیش از حد و غیر قابل تحمل باشد، مسکن های قوی تری برای تزریق تجویز می شود.

درمان بدون جراحی شکستگی لگن

فیزیوتراپی

در درمان با فیزیوتراپی تمرینات مشخصی برای افزایش توان حرکت مفصل و افزایش دامنه حرکات استخوان در ناحیه آسیب دیده انجام می شود. هدف از انجام تمرینات در حین فیزیوتراپی، افزایش قدرت مفصل ها و تقویت عضلات اطراف آن است.

تقویت عضلات و ماهیچه ها در قسمت های آسیب دیده اسکلتی بعد از درمان باعث کاهش فشار به ناحیه آسیب دیده می شود و فشار ناشی از وزن و حرکات را کم می کند. البته تمرینات فیزیوتراپی در ابتدای آسیب انجام نمی شود و پس از بهبودی مختصر و جوش خوردن استخوان آغاز می شود.

فیزیوتراپی در روش های مختلف درمانی به عنوان درمان کمکی نیز موثر است و حتی پس از جراحی یا باز کردن آتل و گچ انجام حرکات فیزیوتراپی دامنه حرکت و قدرت استخوان و مفاصل را افزایش می دهد. مدت زمانی که برای درمان با کمک فیزیوتراپی لازم است با توجه به میزان آسیب و قدمت آن متفاوت است.

تحریک اولتراسوند استخوان

امروزه استفاده از لیزر و تابش های الکترونیکی در شاخه های مختلف پزشکی و دندانپزشکی کاربرد دارد. درمان شکستگی های استخوان نیز با کمک تحریک الکتریکی اولتراسوند برای بهبود استفاده می شود. در این روش درمانی با کمک تابش های ضعیف سلول های استخوانی را برای تکثیر و ترمیم شکستگی استخوان تحریک می کنند.

این روش توسط متخصصین فیزیوتراپی انجام می شود و امواج صوتی را با کمک تزریق نوعی ژل به پوست هدایت می کند. این امواج ضعیف بدن را با ساخت سلول های استخوانی جدید تحریک می کند و باعث تسریع روند بهبودی می شود.

درمان با عمل جراحی

در درمان شکستگی لگن با عمل جراحی، همانند تمام عمل ها، از داروی بیهوشی استفاده می شود. در برخی از موارد نادر که شکستگی زیاد جدی نباشد و فقط به تعداد کمی پیچ برای ثابت نگه داشتن محل شکستگی باشد، ممکن است متخصص ارتوپدی، عمل جراحی با بیهوشی موضعی را پیشنهاد دهد. مهمترین روش های درمان شکستگی لگن با جراحی عبارتند از:

تثبیت داخلی

در این روش از ابزارهای نگهدارنده استخوان برای تثبیت مقدار ترک خوردگی استفاده می شود. این ابزارها شامل میخ، میله، پیچ و صفحه است. این روش اغلب برای شکستگی های داخل حفره مفصل لگن و یا شکستگی های خارج از حفره مفصل لگن که دارای ثبات و بدون جابجایی زیاد است، انجام می شود. در مواردی که از این روش درمان استفاده شود بیمار باید در جلسات منظم به پزشک مراجعه کند و عکسبرداری رادیولوژی را انجام دهد تا فرایند بهبود شکستگی لگن مورد بررسی قرار گیرد.

جراحی شکستگی لگن

همی آرتروپلاستی

در این روش سر استخوان فیمورال با یک عضو خارجی جایگزین خواهد شد. این درمان برای افرادی کاربرد دارد که دچار شکستگی داخل حفره مفصل لگن هستند. این نوع از شکستگی اغلب در افرادی مشاهده خواهد شد که قبل از شکستگی به دلیل های مختلف سطح حرکت خود را کاهش داده اند.

تعویض کامل لگن

تعویض مفصل لگن از دیگر روش های درمانی با جراحی است که برای تمامی بیمارها مورد استفاده قرار نمی گیرد. این روش درمان شکستگی لگن برای افرادی کاربرد دارد که مفاصل آنها تحت آرتروز و یا مواردی این چنینی بسیار ملتهب شده باشد. بنا به نوع جراحی انتخابی برای شما، عمل جراحی به زمانی حدود دو ساعت زمان نیاز خواهد داشت و پس از جراحی فرد باید در جلسات توان بخشی زیر نظر فیزیوتراپیست شرکت کند.

کلام آخر

انتخاب روش درمان شکستگی لگن بدون جراحی یا با جراحی به شرایط بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد. در مواردی که شکستگی جابجایی رخ نداده باشد درمان بدون جراحی امکان پذیر است و شکستگی خودبخود بهبود پیدا می کند. اما در صورت آسیب شدید یا جابجایی مفصل لگن و ران، نیاز به درمان شکستگی به جراحی بیشتر می شود. در هر صورت، درمان شکستگی لگن اهمیت بسزایی دارد و بیمار برای درمان مناسب باید به بهترین جراح لگن در تهران مراجعه کند.

در انتها می توانید سوالات خود را در خصوص روش های درمان شکستگی لگن بدون جراحی یا با جراحی از دکتر کاوه قرنی زاده جراح و متخصص ارتوپد، در بخش دیدگاه سایت مطرح کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *