مراقبت‌های پس از جراحی شکستگی کف پا - دکتر کاوه قرنی زاده

مراقبت‌های پس از جراحی شکستگی کف پا

مراقبت های بعد از جراحی شکستگی کف پا، در مسیر درمان و بهبود قطعی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مراقبت‌ها به کمک ترمیم استخوان شکسته، کاهش درد و التهاب، و بهبود عملکرد پا کمک می‌کنند که در این مقاله از سایت دکتر کاوه قرنی زاده به بررسی جامع انواع مراقبت های الزامی بعد از شکستگی استخوان کف پا و مدت زمان رعایت آن ها خواهیم پرداخت.

کمک های اولیه بلافاصله بعد از شکستگی کف پا

  • برای حفظ آرامش و بهبود سریع تر کف پا شکسته حتما استراحت کافی داشته باشید. جابجایی بیشتر می‌تواند باعث تشدید آسیب شود، بنابراین تا جای ممکن تا حد امکان از راه رفتن و تحرک سنگین بر روی پا خودداری کنید.
  • بلافاصله بعد از شکستگی کف پا، می‌توانید برخی از اقدامات باندپیچی و فیکس کردن پا را انجام دهید. قرار دادن یک بانداژ فشاری نیز می‌تواند حمایت و استحکام را به پا اضافه کند.
  • قرار دادن یک کمپرس سرد مانند بسته یخ در قسمت مصدوم می‌تواند به  کاهش درد و التهاب کمک کند. 
  • در صورت امکان، قرار دادن پا مصدوم بر روی یک وسیله ارتفاعی مانند بالش یا بالشتک کمک می‌کند تا کف پا در حالت بالا قرار بگیرد و تورم را کاهش دهد.
  • در صورت نیاز و درد شدید می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن) استفاده کنید، با این حال، قبل از مصرف هرگونه داروی جدید، بهتر است با متخصص ارتوپد مشورت کنید.
  • در صورت نیاز و تحمل فشار زیاد از عصا یا وسیله دیگری برای حمایت و انتقال وزن بدن استفاده کنید تا بار را از کف پا مصدوم کاهش داده و در حفظ استراحت و ترمیم کمک‌کننده باشد.

جراحی شکستگی استخوان پا چه زمانی الزامی است؟

جراحی برای شکستگی استخوان پا معمولاً در مواردی که شکستگی شدید است یا روش‌های ترمیم غیرجراحی نتوانند بهبود کافی را به ارمغان آوردند، توسط بهترین پزشک ارتوپد پیشنهاد می شود. برخی از مواردی که بعد از جراحی ممکن است الزامی باشد عبارتند از:

  • شکستگی های با جابه‌جایی زیاد استخوان
  • شکستگی های با آسیب به بافت های نرم مانند عصب ها، عروق و رگ ها 
  • شکستگی هایی با برهم‌کنش با سایر استخوان ها 
  • شکستگی های با جوش خوردن خود به خودی ناقص 

5 مراقبت‌ پس از جراحی شکستگی کف پا

  1. حدود 6 الی 8 هفته نباید به کف پا فشاری وارد کنید تا شکستگی کاملاُ بهبود یابد.
  2. در برخی موارد پس از جراحی، پای شما در گچ قرار می‌گیرد تا هیچ گونه حرکتی نداشته باشد.
  3. اگر در طی جراحی صفحه و یا پین در کف پا گذاشته شده باشد پس از شش الی هشت هفته در مطب خارج می شود.
  4. لازم است تا زمان بهبود کامل به صورت منظم هر چند هفته یا چند ماه به مطب پزشک مراجعه کنید تا روند بهبود زخم‌ها و شکستگی توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.
  5. در صورتی که هنگام راه رفتن با درد در ناحیه‌ی کف پا مواجه شدید باید تحت معاینه قرار بگیرد، گاهی اوقات لازم است برای مدتی از آتل استفاده کنید و یا شدت فعالیت‌های خود را کاهش دهید. در مواقع نادر ممکن است به جراحی مجدد نیاز باشد.

مراقبت های بعد از شکستگی استخوان پا تا چه مدت ادامه داشته باشد؟

مدت زمان مراقبت‌های بعد از شکستگی استخوان پا ممکن است بسته به جنس شکستگی، نوع جراحی (اگر انجام شده باشد) و توصیه‌های پزشک معالج متفاوت باشد. در اغلب موارد، مراقبت‌های پس از جراحی یا شکستگی استخوان پا تا زمانی که استخوان به طور کامل جوش خورده و قابلیت پشتیبانی از وزن بدن را بهبود بخشد، ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، درمان‌های فیزیوتراپی و تمرینات مربوطه ممکن است برای بهبود عملکرد و قدرت پا به مدت مدت طولانی‌تری نیاز باشد.

محدودیت های فیزیکی شکستگی استخوان کف پا

محدودیت‌های فیزیکی پس از شکستگی استخوان کف پا ممکن است بسته به جنس و شدت شکستگی متفاوت باشد. اما در کل، در موارد شکستگی استخوان کف پا، پزشک شما ممکن است توصیه‌های زیر را برای محدودیت فیزیکی بدهد:

۱. کاهش و محدود کردن وزن وارده به پا با استفاده از وسایل کمکی مانند زینکو یا ابزار تثبیتی از جمله انواع بریس ها در جهت بهبود و جوش خوردن کامل و سریع تر شکستگی

۲. استراحت کافی در جهت کاهش ورم و التهاب کف پا

۳. انجام تمرینات توانبخشی به صلاحدید پزشک که شامل تمرینات انعطاف‌پذیری، تقویت عضلات پا و تعادل خواهد بود

۴. استفاده از وسایل کمکی مانند عصاها یا کرسی چرخدار 

۵. پیگیری مستمر درمان شکستگی استخوان کف پا

 برای شکستگی استخوان کف پا چی بخوریم؟

تغذیه مناسب پس از شکستگی استخوان کف پا می‌تواند در فرآیند بهبود و ترمیم استخوان مفید باشد. در طول بازگشت به سلامتی، مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند فرآیند ترمیم استخوان را تسریع کند و به بهبود سریع‌تر و قوی‌تر شکستگی کمک کند. در ادامه برخی از مواد غذایی مفید برای شکستگی استخوان کف پا را معرفی کرده ایم:

↲ پروتئین

مصرف منابع غنی از پروتئین مانند ماهی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات می‌تواند به ترمیم استخوان کمک کند. پروتئین‌ها به عنوان سازنده اصلی بافت استخوان عمل می‌کنند.

↲ کلسیم

مواد غذایی حاوی کلسیم مثل شیر و محصولات لبنی، سبزیجات سبز تاریک (مانند اسفناج و کلم)، بادام و ماهی به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند.

↲ منابع ویتامین D

برای جذب و استفاده بهتر از کلسیم، نیاز به ویتامین D دارید. می‌توانید ویتامین D را از منابع غذایی مانند ماهی چرب (مانند ماهی سردری و تن ماهی)، تخم مرغ، قارچ و محصولات لبنی مانند شیر و ماست دریافت کنید. همچنین، می‌توانید از نور آفتاب نیز برای سنتز ویتامین D در بدنتان بهره ببرید.

↲ منابع ویتامین C

ویتامین C به تولید کلاژن، که نقش مهمی در ترمیم استخوان دارد، کمک می‌کند. میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، توت فرنگی، نارنج، برگ اسفناج و گیاهان برگ سبز مانند کلم قدرتمند در ویتامین C هستند.

↲ آهن

آهن به تولید هموگلوبین کمک می‌کند که به حمل اکسیژن به استخوان‌ها و بافت‌های دیگر کمک می‌کند. مواد غذایی غنی از آهن شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات، نخودفرنگی، مغزها و تخمها می‌شوند.

لزوم پیگیری درمان شکستگی کف پا با متخصص ارتوپد

پیگیری درمان شکستگی کف پا با متخصص ارتوپد بسیار ضروری است. پزشک می‌تواند با استفاده از تصاویر شرایط استخوانی را تشخیص داده و نوع شکستگی را ارزیابی کند. درمان شکستگی کف پا بسته به شرایط بیمار شامل استفاده از مهاربند، گچ گیری یا آتل بندی، استفاده از کفش مناسب و در برخی موارد عمل جراحی خواهد بود. متخصص ارتوپد همچنین در مواردی توصیه‌ خواهد کرد فیزیوتراپی انجام داده، رژیم تغذیه مناسبی را رعایت کنیم و مراقبت‌های خاصی که خاطر نشان کرده انجام دهید. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *