ساده ترین درمان آرتروز زانو: تزریق ژل

آرتروز زانو یکی از بیماری های شایع است. این عارضه به مرور پیش رفت می کند و دردی که به موجب این بیماری به وجود می آید به مرور زمان وخیم تر می شود. با اینکه هیچ درمان قطعی برای آرتروز زانو وجود ندارد ولی گزینه های درمانی مختلفی برای کمک به تحمل درد و فعال بودن بیمار وجود دارد.

درمان غیرجراحی آرتروز زانو

در مراحل اولیه بیماری آرتروز زانو با روش های غیر جراحی درمان می شود. گزینه های درمانی مختلفی در این مرحله وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می شود:

– تغییر در سطح فعالیت های روزانه

-کاهش وزن

– استفاده از مسکن ها مانند استامینوفن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و …

–  فیزیوتراپی

–   تزریق کورتون

عکس-تزریق-ژل-به-زانو

درمان آرتروز با روش ویسکوساپلمنتیشن یا تزریق ژل

گزینه درمانی دیگری با نام ویسکوساپلمنتیشن وجود دارد. در صورتی که بیمار تمامی گزینه های درمانی دیگر را امتحان کرده باشد و درد باز هم ادامه داشته باشد و فعالیت های روزمره را محدود کند، احتمالاً از این تکنیک استفاده می شود.

در این روش یک محلول ژل مانند به نام هیالورونیک اسید به مفصل زانو تزریق می شود. هیالورونیک اسید یه ماده است که به طور طبیعی در مایع سینوویال اطراف مفاصل وجود دارد. این نوع ژل به عنوان روان کننده عمل می کند و استخوان ها به راحتی حرکت می کنند و ضربه های وارده به مفاصل گرفته می شود.

افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند از غلظت هیالورونیک اسید کمتری در اطراف مفاصل خود برخوردارند. با تزریق هیالورونیک اسید به مفصل های مبتلا به آرتریت می توان از درد و ناراحتی کاست و حرکت کردن مفصل را روان تر کرد.

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تعویض مفصل با بهره گیری از تکنیک های نوینی به درمان انواع بیماری های و جراحی های ارتوپدی می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید یا اینستاگرام را دنبال کنید.

روند تزریق ژل برای آرتروز زانو

بر اساس نوع ژلی که استفاده می شود این روند درمانی یک تا پنج بار نیاز به تزریق دارد. در طول این پروسه درمانی در صورتی که هرگونه تورمی در ناحیه زانو مشاهده شود، قبل از تزریق هیالورونیک اسید مایعات اضافی تخلیه می شوند.  معمولاً تخلیه مایعات اضافه و تزریق هیالورونیک اسید با یک سوزن انجام می گیرد و در برخی موارد شاید نیاز به استفاده از دو سرنگ باشد.

در ۴۸ ساعت اول بعد از تزریق باید از بلند کردن اجسام سنگین و ایستادن به مدت زمان طولانی و دویدن خودداری شود.

عوارض جانبی تزریق ژل به زانو

از جمله عوارض جانبی احتمالی این روش درمانی می توان به واکنش آلرژیک به ژل تزریقی اشاره کرد. این عارضه در موارد نادری اتفاق می افتد. از جمله عکس العمل های متداول بعد از تزریق ژل می توان به گرما، درد و تورم خفیفی در ناحیه زانو اشاره کرد. این علائم به طور کلی برای مدت طولانی وجود ندارند و با کمک گرفتن از کمپرس یخ می توان به بهبود علائم کمک نمود.

خونریزی و عفونت هم از جمله عوارض نادر این روش درمانی هستند.

آیا تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو همیشه موثر است؟

همان طور که گفته شد تزریق ژل برای درمان آرتروز در بسیاری از موارد می تواند موثر باشد ولی در صورتی که آرتروز در مراحل اولیه باشد، این روش کاربرد دارد. در مواردی که آرتروز زانو پیشرفته است و بخش زیادی از زانو را درگیر کرده است، نمی توان با تزریق ژل به کاهش درد کمک کرد. در این موارد نیاز است که از روش های دیگر درمان آرتروز زانو برای بهبود زانوی آسیب دیده استفاده کرد.

از جمله راهکارهای مختلف می توان به تعویض بخشی از مفصل زانو یا عمل کامل تعویض مفصل زانو اشاره کرد. این جراحی می تواند به صورت آرتروسکوپی یا عمل جراحی باز انجام شود. با آرتروسکوپی تنها برش کوچکی روی زانو ایجاد می شود و عمل تعویض مفصل زانو انجام می گیرد. ولی در جراحی کامل برش بزرگی معمولاً روی زانو ایجاد می شود و عمل تعویض مفصل انجام می گیرد.

برای انجام این جراحی به موارد مختلفی باید توجه شود تا مشکلی برای فرد ایجاد نشود. از جمله این موارد می توان به سن بیمار، وضعیت و سلامت بدنی، بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون، وزن بیمار و … اشاره کرد.

در برخی موارد توصیه می شود که قبل از جراحی بیمار وزن خود را پایین بیاورد و مشکلات زمینه ای مانند دیابت و یا کم خونی برطرف شود و سپس برای جراحی اقدام گردد. این موارد اهمیت بسیار بالایی دارند. فردی که اضافه وزن بالایی دارد، بعد از جراحی به مراتب بیشتر تحت فشار قرار می گیرد و درد می برد. یا فردی که کم خونی دارد احتمال دارد بعد از عمل به دلیل خونریزی های پیاپی نیاز به دریافت خون داشته باشد. به همین دلیل لازم است که تا رفع این مسائل جراحی به تعویق بیفتد.

در این مدت زمان می توان از روش های غیر جراحی برای درمان آرتروز مانند تزریق ژل که اشاره کردیم و روش پی آر پی کمک بگیریم.

این روش ها همگی به کاهش درد بیمار کمک می کنند و فرد می تواند فعالیت فیزیکی خود را ادامه دهد. در غیر این صورت شاید راه رفتن و از پله بالا و پایین رفتن هم برای فرد دشوار گردد. حال به اهمیت این روش ها پی می بریم.

از سوی دیگر برخی افراد با وجود اینکه آرتروز پیشرفته ای دارند، در برخی موارد اصلاً نمی توانند جراحی انجام دهند. این افراد هم می توانند از روش های غیر جراحی برای کاهش درد کمک بگیرند. این روش ها تنها به کاهش درد و حفظ توانایی حرکتی فرد به کار می روند.

نتیجه گیری

این روش درمانی برای برخی افراد می تواند نتیجه خوبی داشته باشد و برای برخی افراد تاثیر چندانی نداشته باشد. ولی در کل پزشک می تواند در صورتی که تمامی راه های درمانی را امتحان کرد از این روش هم بهره ببرد.

همچنین این روش ها به منظور کاهش درد تا رسیدن به زمان جراحی به کار می روند و تاثیر خوبی دارند.

منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/treatment/viscosupplementation-treatment-for-knee-arthritis/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
دکتر کاوه قرنی زاده

دکتر کاوه قرنی زاده متخصص ارتوپدی و دارای فلوشیپ های مختلف جراحی زانو و لگن از جمله جراحی مفصل ران از سویس و رتبه اول بورد تخصصی ارتوپدی کشور هستند. ایشان استادیار دانشگاه، دانشیار جراحی ارتوپدی، تیم مفصل ران و لگن، بخش جراحی ارتوپدی، بیمارستان توان بخشی شفا، دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. همچنین عضو انجمن جراحی ارتوپدی ایران می باشند.

شانزده + هفت =