تزریق پی آر پی برای آرتروز

درمان آرتروز با تزریق پی آر پی (PRP)

تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از شیوه های درمان غیر جراحی آرتروز است که برای درمان آرتروز لگن و زانو استفاده می شود. اگرچه این روش بیشتر برای آرتروز زانو استفاده می شود، اما ممکن است در سایر مفاصل مانند لگن نیز به کار گرفته شود. می توان آرتروز خفیف را با این روش درمان کرد و احتمال نیاز به جراحی را در آینده کاهش دهد. اما درمان آرتروز با تزریق PRP موثر است؟ آیا تزریق پی آر پی زانو دردناک است؟ تزریق پی آر پی به مفصل زانو چگونه انجام می شود؟ به منظور آشنایی با موارد مزایا، معایب و کاربرد روش PRP تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

منظور از پی آر پی (PRP) چیست؟

پی آر پی (PRP) مخفف Platelet Rich Plasma یا همان پلاسمای غنی از پلاکت است. خون در درجه اول از گلبول های قرمز خونی، گلبول های سفید و پلاکت ها که توسط مایعی به نام پلاسما حمل می شوند، تشکیل شده است. اولین مسئولیت پلاکت های خون کمک به لخته شدن خون است. پلاسما عمدتاً آب است اما شامل پروتئین ها، مواد مغذی، گلوکز و آنتی بادی ها و سایر اجزاء نیز می شود.

پلاکت ها به تنهایی هیچ خاصیت ترمیم کنندگی یا شفابخشی ندارند. بلکه موادی به نام فاکتورهای رشد و سایر پروتئین‌هایی ترشح می‌کنند که تقسیم سلولی را تنظیم کرده و بازسازی بافت را تحریک می کنند و درنتیجه منجر به بهبودی می‌شوند. پلاکت ها به همراه پلاسماها حاوی پروتئین های مهم بسیاری مانند فاکتورهای رشد هستند و به ترمیم بافت های بدن و سیتوکین ها (که به عملکرد سلول های مختلف پیام رسانی می کنند) کمک می کنند.

تزریق پی آر پی چگونه به درمان آرتروز کمک می کند؟

هنگامی که غضروفی که از انتهای استخوان‌های شما محافظت می‌کند فرسوده شود، استخوان‌ها روی یکدیگر ساییده شده و باعث درد می‌شود که می‌توانید به آرتروز مبتلا شوید. این عارضه استئوآرتریت یا آرتروز نامیده می شود و شایع ترین شکل آرتریت است. درمان PRP اغلب برای درمان آرتروز زانو استفاده می شود، اما می توان آن را در سایر مفاصل با اثربخشی مشابه استفاده کرد.

پی آر پی می تواند علائم آرتریت را با کاهش سرعت زوال غضروف و جلوگیری از التهابی که ممکن است رخ دهد، بهبود بخشد. همچنین، پلاسمای غنی از پلاکت ممکن است تشکیل غضروف جدید را تحریک کرده و مقدار مایع روان کننده طبیعی را در مفصل افزایش دهد. این مایع اضافی می تواند اصطکاک ناشی از مالش استخوان ها را کاهش دهد. پزشکان معتقدند پلاسما ممکن است حاوی پروتئین هایی باشد که می تواند گیرنده های درد شما را تغییر دهد تا درد کمتری احساس کنید. به طور کلی درمان آرتروز با تزریق PRP به منظور کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل انجام می شود و احتمالاً آسیب غضروف را کند، متوقف یا حتی ترمیم می کند.

نحوه تزریق PRP برای آرتروز

PRP با گرفتن نمونه خون از بدن بیمار و قرار دادن آن در سانتریفیوژ تولید می شود. در این دستگاه پلاکت های خون از گلبول های دیگر خون جدا می شوند. زمانی که پلاکت ها با پلاسما مخلوط می شود، 5 تا 10 برابر تمرکز بیشتری دارد. این پروسه می تواند در مطب پزشک انجام گیرد و حدوداً 5 تا 10 دقیقه زمان می برد. سپس این ماده یا مخلوط PRP به ناحیه های مشخصی از بدن تزریق می گردد. این ماده منجر به کاهش درد و ترمیم ناحیه می شود.

🩺 بیشتر بدانید: نقش PRP در دررفتگی شانه

PRP به درمان چه بیماری هایی کمک می کند؟

برخلاف درمان‌های سنتی آرتریت، PRP توانایی بدن شما را برای بهبود بافت‌های آسیب‌دیده و ترمیم خود افزایش می‌دهد. درمان PRP می تواند به درمان اشکال مختلف آرتریت کمک کند، از جمله:

با وجود اثربخشی این درمان، محققان در حال تحقیق و بررسی این هستند که PRP منجر به درمان چه بیماری هایی می شود. برخی تحقیقات نشان از این دارد که این روش تاثیر بالایی در کاهش درد ناشی از آرتروز دارد. پی آر پی در برخی موارد برای درمان آسیب به تاندون ها (تاندون آشیل، اپی کوندیلیت و …) انجام می گیرد. در برخی تحقیقات هم نتایجی مبنی بر تاثیر مثبت روش PRP در بهبود درد ناشی از آرتروز زانو دیده شده است. اکثر بیماران پس از طی کردن روند درمان آتروز با تزریق PRP، بهبود انعطاف پذیری در مفاصل خود را گزارش دادند.

روش های مختلفی برای کاهش درد ناشی از آرتروز وجود دارد که از جمله این روش ها می توان به تزریق ژل هیالورونیک اسید هم اشاره کرد. طی یک مطالعه روش های مختلف درمانی را با هم مقایسه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که روش تزریق PRP تاثیر محدود اما موثری در بهبود درد داشته است. همچنین بعد از یک سال تزریق، بهبود چشمگیری در درد ناشی از آرتروز دیده شده است. به دنبال تزریق درمانی پی آر پی، سفتی و درد کاهش یافته و بیمار قادر به حرکت بهتر در ناحیه آسیب دیده می شود. البته لازم به ذکر است که شدت و میزان پیشرفت بیماری هایی مانند آرتروز زانو به حدی است که درمان های غیرجراحی موثر نبوده و بیمار مجبور به عمل جراحی از جمله تعویض مفصل زانو یا تعویض مفصل لگن است.

عوامل خطر در تزریق پی آر پی PRP مفصلی

این روش همانند تمام روش های تزریقی علائمی مانند درد در ناحیه تزریق و خطر عفونت را دارد. از آنجایی که نگرانی در مورد تزریق مقدار زیادی ماده شیمیایی وجود دارد، ولی این روش به خوبی توسط بدن تحمل می گردد و فشار بی موردی به ناحیه وارد نمی کند.

هزینه تزریق PRP برای آرتروز

هزینه درمان آرتروز با تزریق PRP باتوجه به ناحیه تحت درمان در افراد مختلف یکسان نیست. همچنین، افراد ممکن است به تزریق مجدد یا درمان های تکمیلی همزمان با تزریق پی آر پی نیاز داشته باشند. علاوه بر این، هزینه ها می تواند بسته به محل، امکانات و تخصص پزشک معالج متفاوت باشد. لازم به ذکر است که هزینه این روش درمانی معمولاً تحت پوشش بیمه نیست. برای اطلاع از قیمت این روش در هر بار تزریق و تعداد تزریق های مورد نیاز می توانید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

و در نهایت…

پلاسمای غنی از پلاکت یا همان PRP یکی از روش های غیر تهاجمی (غیر جراحی) است که از نمونه خون خود بیمار گرفته می شود. متخصصان دقیقاً مطمئن نیستند که چگونه PRP ممکن است علائم را برای برخی از شرایط ارتوپدی کاهش دهد. پزشکانی که از درمان PRP برای درمان آرتروز استفاده می کنند، این نظریه را مطرح می کنند که پلاسمای غنی از پلاکت ممکن است به مهار التهاب و کند کردن پیشرفت آرتروز، تحریک تشکیل غضروف جدید، افزایش تولید مایع روان کننده طبیعی در مفصل و در نتیجه کاهش اصطکاک دردناک مفصل و کاهش درد کمک کند.
با این حال، نتیجه این روش درمانی هنوز کاملاً مشخص نشده است. سوالات و ابهامات بسیاری وجود دارد که امیدواریم در آینده پاسخ به این ابهامات و نحوه اثرگذاری پلاسمای غنی از پلاکت توسط دانشمندان و محققان کشف شود. این روش درمانی همراه با دیگر روش ها مانند کاهش وزن، ورزش کردن و استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. در پایان توصیه می شود برای بهره گیری از تکنیک های نوین درمان انواع بیماری های و جراحی های ارتوپدی به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

*~ سوالات متداول درباره تزریق مفصلی پی آر پی (PRP)~*

چقدر زمان نیاز است تا اثرات PRP در مفصل مشاهده شود؟

پاسخ: زمان لازم برای مشاهده اثرات PRP ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً تا چند هفته یا ماه ممکن است طول بکشد تا بهبود قابل توجهی حاصل شود.

PRP در چه مواردی استفاده می‌شود؟

پی آر پی برای درمان برخی از مشکلات مفصلی مانند آرتروز، آسیب غضروفی، آرتریت و صدمات ورزشی پیشنهاد می‌شود.

چگونه PRP تهیه می‌شود؟

پی آر پی به طور معمول از خون بیمار جمع‌آوری می‌شود و سپس با استفاده از فرآیند جداسازی سلول‌ها، پلاکت‌ها به غلظت بالا جدا می‌شوند.