آرتروز زانو 1

درمان ساییدگی زانو

برای افرادی که دچار ساییدگی زانو هستند درمان های متفاوتی وجود دارد یکی از اهداف بسیار مهم در درمان ساییدگی زانو برگشت پذیری و برگشت به روال معمول کارایی فرد است . بیماری در صورتی که خفیف باشد باید به سرعت بهبود پیدا کند در غیر این صورت باعث پیشرفت بیماری میشود و عوارض های خود را به همراه خواهد داشت زیرا پس از پیشرفت بیماری برای دمان ساییدگی زانو نیاز به جراحی خواهد بود .

اگر بخواهیم صادق باشیم ساییدگی و التهاب زانو درمان قطعی ندارد و تنها می توان با کمک برخی روش ها به تسکین درد و ناراحتی ناشی از التهاب مفصل کمک نمود. راژه آرتروز به معنای مفصل است و به جای ساییدگی مفصل  به کار می رود.

علت بروز آرتروز مفصل زانو

در طول زندگی و فعالیت های روزانه غضروف سر زانو دچار آسیب و تخریب می شود. اما این بافت قابلیت ترمیم و بازسازی قسمت های تخریب شده را دارد. با افزایش سن و یا افزایش تخریب بافت در مفاصل سرعت بازسازی بافت استخوانی کاهش میابد و غضروف سر استخوان تحلیل می رود. درباره تعویض مفصل ران بخوانید.

با ادامه یافتن این وضعیت سلامت مفاصل به خطر افتاده و فرد در مفاصل خود احساس درد و ناراحتی می کند. با ادامه سایش استخوان ها در دو سر استخوان سلول های استخوانی جدید در این قسمت ها ساخته می شود. به این سلول های استخوانی استئوفیت می گویند. در این حالت کپسول مفصل نیز متورم می شود که به آن سینوویت می گویند.

چه کسانی در معرض ابتلا به آرتروز مفصل هستند؟

برخی عوامل وجود دارند که احتمال بروز آرتروز زانو را افزایش می دهند. با آشنایی و آگاهی از این عوامل می توانید مراقبت بیشتری به خرج داده تا از ابتلا به آرتروز مفاصل پیشگیری نمایید.

به طور کلی در طول زندگی هر چه فعالیت بیشتری با زانو ها انجام شود احتمال بروز آرتروز بیشتر است. افزایش سن خود یکی از عوامل بروز التهاب در مفصل زانو است.

بروز التهاب در مفاصل زانو در سنین مختلفی می تواند رخ دهد و چاقی و اضافه وزن در طول زندگی می تواند بر آن موثر باشد. اضافه وزن در واقع فشار وارد شده به مفاصل را افزایش می دهد و در نهایت فرد سریع تر به التهاب مفصل دچار میشود. درباره درد های مچ پا بیشتر بخوانید.

در ورزش کاران که استفاده بیشتری از مفاصل خود دارند نیز احتمال ایجاد آرتروز بیشتر است. در افرادی که عضلات ران قوی تر است این عضلات می تواند بخشی از فشار وارده به زانو را جذب کند و به ای ترتیب زانو را از التهاب و آسیب حفظ نماید.

همچنین احتمال بروز آرتروز در زنان بیشتر است . ژنتیک و سابقه خانوادگی نیز در بروز آرتروز موثر است.

 درمان غیر جراحی در ساییدگی زانو

تغییر سبک زندگی

بهتر است در صورتی که دارای وزن اضافی هستید وزن خود را کاهش دهید زیرا وزن اضافی باعث فشار بر روی زانو می شود و موجب درد در ناحیه زانو می شود وزن بسیار تاثیر گذار است حتی اگر شما اندکی اضافه وزن داشته باشید می تواند باعث آسیب زانو شود .

توصیه می شود کسانی که دارای ساییدگی زانو هستند از چهار زانو نشستن خودداری کنند بهتر است برای نشستن حتماً از صندلی استفاده کنند   برای استفاده از سرویس های بهداشتی از فرنگی استفاده کنید و توصیه می شود کمتر از پله استفاده کنید زیرا به زانو به شدت آسیب می زند .

نرمش

از روش هایی برای نرمش استفاده کنید که باعث تقویت عضلات شود بهتر است این روش ها را زیر نظر پزشک خود انجام دهید .دراین خصوص فیزیوتراپیست نرمش هایی را طراحی می کند که باعث تقویت عضله در ناحیه زانو می شود  این نرمش ها باعث می شود آمادگی بیمار را برای انجام حرکات روزمره افزایش دهد .

وسایل کمکی

استفاده از زانوبند ،عصا و یا کفش های طبی به بیمارانی که دچار ساییدگی زانو هستند توصیه می شود .

 شما می توانید با رعایت موارد بالا با استفاده از روش های درمانی دیگر مانند آب درمانی و .. به بهبود سریعتر درمان کمک کنید.و در نهایت پزشک می تواند به وسیله ی دارو با توجه به وضعیت هر فرد تجویز کند که مهمترین آنها داروهای ضد التهابی است که در نظر گرفته می شود .و در برخی موارد با توجه به شرایط بیمار امکان دارد برای درمان فقط نیاز به جراحی باشد.

دارو

در مواردی پزشکان دارو هایی را برای کاهش التهاب و در درد مفاصل تجویز می کنند. پاراستامول و استامینوفن دارو های متداول برای کاهش درد در مفاصل است. برخی دارو های موضعی و خوراکی نیز برای کاهش عوارض ناشی از آرتروز وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط بیمار آن را تجویر می کند. دارو های دیگری نیز برای کاهش التهاب مفاصل تجویز می شوند :

  • ایندومتاسین
  • دیکلوفناک
  • مفنامیک
  • ناپروکسن
  • ملوکسیکام و پیروکسیکام

البته این دارو ها نیز بدون عوارض نبوده غالبا برای افراد دچار مشکلات معده و افراد مسن می تواند مشکل ساز باشند.

برخی دارو هایی همچون کندروآیتین سولفات و گلوکز آمین  دارو هایی برای بازسازی مفاصل هستند . هر چند تاثیر این دارو ها هنوز اثبات نشده است اما مصرف چنین دارو هایی باید با تجویز متخصص ارتوپد باشد. برای مطالعه بیشتر درباره دررفتگی شانه این مقاله را بخوانید.

تزریق ازون

یکی از روش های غیر جراحی که برای تسکین آرتروز زانو استفاده میشود تزریق ازون است. در این روش گاز ازون در مفصل زانو تزریق شده و با کاهش رادیکال های آزاد باعث کاهش التهاب و درد در مفصل زانو می شود. امروزه مواد دیگری نیزبرای کاهش درد و التهاب مفاصل در میان مفاصل و استخوان ها تزریق می شود. کورتیکواستروئید ها ، پی آر پی و هیالورونیک اسید نیز از جمله موادی هستند که برای تسکین درد مفاصل استفاده می شود.

جراحی

جراحی تعویض و مفصل و جراحی استئوتومی جراحی هایی هستند که برای درمان التهاب مفصل استفاده می شود.

در انتها می توانید سوالات خود را از دکتر کاوه قرنی زاده در بخش نظرات سایت بپرسید و با مراجعه به پیج اینستاگرام ایشان ویدئو های بیشتری را در این زمینه مشاهده نمایید.

مطالب مرتبط
2 پاسخ
  1. درود بر افتخار ایران جناب دکتر قرنی زاده
    پدر بنده از درد زانو رنج می برد
    چند روز پیش بعلت پیچیدگی مچ پا زمین خورد و زانو ورم کرد عکس گرفتیم و دکتر گفت مشکلی نداره ولی ساییدگی استخوان. داره سنشون هم ۷۹ سالشونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *