عفونت استخوان پس از شکستگی

عفونت استخوان بعد از شکستگی

عفونت استخوان یا استئومیلیت (Osteomyelitis) وضعیتی است که استخوان ها در اثر عوامل مختلف از جمله شکستگی دچار التهاب شده اند. این عفونت معمولا به دو شکل حاد و مزمن اتفاق می افتد که درمان عفونت های مزمن به مراتب سخت تر از موارد حاد است. حال سوال اینجاست که علل و علائم عفونت استخوان چیست؟ آیا عفونت استخوان خطرناک است؟ آیا عفونت استخوان قابل درمان است؟ بهترین دارو برای عفونت استخوان بعد از شکستگی چیست؟ به منظور آشنایی بیشتر با علل، علائم و راه های درمان عفونت استخوان تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

عفونت استخوان یا استئومیلیت چیست؟

استئومیلیت، التهاب استخوانی است که قریب به اتفاق به دلیل عفونت ناشی از آسیب های استخوانی مانند شکستگی اتفاق می‌افتد. در کودکان، استئومیلیت به استخوان های بلند مانند استخوان ران، ساق پا و بازو گسترش می یابد. در حالی که در بزرگسالان بیشتر به مهره های ستون فقرات و در صورت دیابت به کف پا گسترش می یابد.

عفونت استخوان چیست
عفونت استخوان یا استئومیلیت

علل و عوامل خطر برای استئومیلیت

استئومیلیت معمولا در اثر عفونت باکتریایی از نوع باکتری استافیلوکوک ایجاد می‌شود ، زیرا این نوع باکتری بسیار گسترده است و معمولاً به طور طبیعی روی پوست دیده می‌شود. اگرچه شکستگی و آسیب به استخوان ها می تواند عامل اصلی عفونت در استخوان ها باشد، اما در واقع، باکتری ها می توانند از طریق موارد زیر به استخوان ها برسند:

1- جریان خون

باکتری ها می توانند وارد جریان خون شده و باعث عفونت در سایر نقاط بدن می شوند. سپس آن ها از طریق نقاط آسیب دیده وارد استخوان ها شده و سبب التهاب حاد یا مزمن در استخوان ها می شوند.

2- عفونت بافت های مجاور

عفونت ها ممکن است در بافت های مجاور استخوان ها قرار داشته و سپس به سمت استخوان ها حرکت کرده و باعث التهاب در آنها می شود.

3- نفوذ مستقیم

این امر ناشی از قرار گرفتن مستقیم استخوان‌ها در معرض باکتری‌ها پس از یک آسیب، مانند شکستگی باز، یا در طی یک عمل جراحی مانند تعویض مفصل که در طی آن استخوان‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند، رخ دهد.

4- عوامل خطر برای استئومیلیت

عواملی وجود دارند که خطر عفونت استخوان را افزایش می دهند، از جمله موارد زیر:

5- عمل جراحی

جراحی ارتوپدی یا یک آسیب حاد که شامل نمایان شدن استخوان و بافت مجاور در آن ناحیه می شود، ممکن است باعث رسیدن باکتری به استخوان شود.

6- مشکلات جریان خون

در برخی موارد که بیمار از اختلال در جریان خون رنج می برد، بنابراین مقادیر کافی از سلول های سیستم ایمنی به آن ناحیه نمی رسد ودر نتیجه هر زخم جزئی می تواند به عفونت شدید تبدیل شود. برخی از بیماری ها مانند دیابت و بیماری های عروق محیطی وجود دارند که بر جریان خون در رگ های خونی تأثیر می گذارند.

7- درمان های پزشکی تهاجمی

برخی از روش‌های پزشکی مانند دیالیز که مستقیماً به جریان خون نفوذ می‌کنند، ممکن است خطر عفونت را مستقیماً از خون و سپس به بافت‌های مختلف بدن از جمله استخوان‌ها افزایش دهند.

علت عفونت استخوان بعد از شکستگی

به طورکلی، در مواردی که شکستگی باز اتفاق افتاده باشد، احتمال بروز عفونت نیز وجود دارد. در شکستگی های باز با زخمی که ایجاد می شود، ورود میکروب ها به بدن راحت تر می گردد. در صورتی که زمینه محیا باشد، میکروب ها شروع به ایجاد عفونت خواهند کرد. در شکستگی های بسته احتمال بروز عفونت بسیار پایین تر است، مگر اینکه جراح برای درمان شکستگی از روش جراحی باز استفاده کرده باشد. در مواردی که فقط پوست دچار عفونت شده باشد، درمان آسان است. اما در برخی موارد که عفونت به استخوان نفوذ می کند درمان با مشکلات خاصی مواجه خواهد بود.

علائم عفونت استخوان بعد از شکستگی

از مهمترین علائم استئومیلیت یا عفونت استخوان بعد از آسیب یا شکستگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تب و لرز
  • درد در ناحیه عفونت
  • قرمزی و التهاب در ناحیه استخوان شکسته
  • احساس ناراحتی و حساسیت به لمس در ناحیه آسیب دیده
  • ناتوانی در حرکت دادن اندام ها علیرغم عدم وجود هرگونه آسیب

تشخیص عفونت استخوان

استئومیلیت یا عفونت استخوان شکسته را می توان با موارد زیر تشخیص داد:

آزمایش هایی برای تشخیص علائم التهاب در بدن

برای اندازه گیری علائم مختلف التهاب که نشان دهنده وجود عفونت در بدن است، می توان آزمایش های متعددی را در آزمایشگاه انجام داد، اما این التهاب ممکن است ناشی از چندین التهاب در نواحی دیگر بدن و نه تنها در استخوان ها باشد.

آزمایش خون

برای تشخیص دقیق عفونت نمونه خون برای بررسی باکتری های عامل بیماری گرفته می شود، زیرا این به تعیین مناسب ترین و موثرترین درمان برای بیمار کمک می کند.

معاینات تصویربرداری

بسیاری از آزمایشات تصویربرداری را می توان برای کمک به تأیید تشخیص انجام داد، مانند موارد زیر:

• تصویربرداری اشعه ایکس
  • اسکن استخوان
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی

درمان عفونت استخوان بعد از شکستگی

عفونت ها می توانند به دو صورت مزمن و یا حاد وجود داشته باشند.عفونت حاد عفونتی است که تازه تشکیل شده است، اما عفونت مزمن عفونتی است که چند روز از بروز آن گذشته است.

درمان عفونت حاد استخوان

دو پایه در درمان عفونت استخوانی حاد وجود دارد که عبارتند از:

• خارج کردن ترشح های چرکی
  • تجویز و استفاده از آنتی بیوتیک ها

در حین درمان و جراحی پزشک اقدام به خارج کردن تمامی بافت هایی که خونرسانی ندارند و مرده اند خواهد کرد. برای درمان عفونت های حاد استخوانی، پزشک تمام قسمت هایی که احتمال بروز چرک درآنها وجود دارد را باز کرده و چرک ها را تخلیه می کند. چرا که در صورت باقی ماندن چرک احتمال عود عفونت وجود دارد. پس از تخلیه کامل چرک ها، زخم به صورت باز باقی خواهد ماند تا ترشحات عفونی از آن خارج شوند. اگر پس از تعویض مفصل دچارعفونت استخوان شده اید توصیه می شود مقاله عفونت بعد از تعویض مفصل لگن را بخوانید.

همزمان با تخلیه عفونت، درمان دارویی نیز آغاز می شود. در ابتدا بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت استخوان به تشخیص پزشک، به شکل وریدی برای درمان بیمار به کار گرفته می شود. پس از ناپدید شدن علائم، مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها به صورت خوراکی تجویز شده و معمولا حداقل شش هفته طول درمان ادامه دارد.

درمان عفونت مزمن استخوان

در مواردی که مدتی از عفونت گذشته باشد سکستر (تکه ای از استخوان مرده است که به علت عفونت مزمن استخوان بوجود میاید) و سینوس های چرکی به وجود خواهند آمد که این امر جراحی را بسیار سخت تر خواهد کرد. برای درمان تمام که استخوان مرده که از استخوان زنده جدا شده و در داخل نسوج باقی مانده است (سکستر) باید از بدن بیمار خارج شود.

حفره های ایجاد شده در استخوان نیز با عضله های نزدیک آن و یا گاها با پیوند استخوانی پر خواهند شد. در برخی موارد پزشک ارتوپد اقدام به خارج کردن چنین سانتی متر از نقاط میانی یک استخوان خواهد کرد. توجه داشته باشید که درمان این دسته از عفونت ها بسیار مشکل است و پزشک ارتوپدی حتما باید از تبحر بالایی برخوردار باشد.

آیا عفونت استخوان قابل درمان است؟

بسته به نوع عفونت که در بالا ذکر شد، امکان درمان عفونت استخوان بعد از شکستگی ها وجود دارد. اما در برخی موارد، به ویژه در نوع عفونت های مزمن یا استئومیلیت مزمن درمان دشوار است. به طورکلی، دلیل سختی درمان عفونت استخوان ها بعد از شکستگی آن است که در استخوان ها جریان خون کم می شود. در نتیجه آنی بیوتیک ها و سلول های دفاعی بدن از طریق خون به محل عفونت نرسیده و درمان دشوارتر می شود.

در برخی موارد هم که عفونت پیشرفته یا مزمن می شود، خون رسانی به قسمتی از استخوان به طور کامل قطع خواهد شد. در چنین وضعیتی که خون رسانی به قسمتی از استخوان وجود ندارد، استخوان مرده و محل تجمع میکروب ها می شود. توجه داشته باشید که عفونت ها می توانند باعث جوش نخوردگی شکستگی استخوان یا بد جوش خوردن استخوان شکسته و یا روند جوش خوردن را بسیار کند کنند.

آیا عفونت استخوان خطرناک است؟

در صورت درمان به موقع، عفونت به طور کامل درمان خواهد شد، اما در صورت عدم درمان ممکن است عوارض جدی مانند مرگ استخوان یا عفونت مفاصل رخ دهد. بهتر است بدانید که خون‌رسانی ناکافی به استخوان‌ها ممکن است باعث مرگ در بافت‌های آن‌ها شود. در صورتی که آسیب کوچک باشد می‌توان قسمت مرده استخوان (سکستر) را خارج کرد تا استخوان‌ها دوباره خودشان را بازسازی کنند، اما اگر آسیب قابل توجه باشد، ممکن است نیاز قطع بخشی از اندام آسیب دیده باشد.

همچنین، عفونت استخوان می تواند به مفاصل مجاور رسیده و باعث التهاب در مفصل شود. بهتر است بدانید که مفاصل مانند استخوان ها بازسازی نمی شوند و ممکن است باعث آرتروز شده و در نهایت نیاز به تعویض مفصل باشد.

پیشگیری از عفونت استخوان

برای جلوگیری از استئومیلیت یا عفونت استخوان به خصوص بعد از شکستگی، باید چندین نکته را در نظر گرفت که به شرح زیر است:

• مراقب باشید که هیچ زخمی ایجاد نشود و مطمئن شوید که بلافاصله زخم را درمان کنید، به خصوص در افرادی که در معرض خطر ابتلا به آرتروز هستند.
  • اگر متوجه شدید که بدون هیچ علائم مشخصی مانند التهاب یا قرمزی استفاده از اندامی شکسته شده، دشوار شده است، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.
  • اگر دچار شکستگس باز شده و یا تحت عمل شکستگی قرار گرفته اید، داروها به ویژه آنتی بیوتیک های تجویز شده پزشک را به طور منظم مصرف کنید.
  • محل شکستگی و زخم ها را به خوبی تمیز و خشک نگه دارید.

کلام آخر

شکستگی یکی از دلایل مهم عفونت استخوان یا استئومیلیت است که اغلب در شکستگی های باز رخ می دهد. به طورکلی عفونت استخوان به دو شکل حاد و مزمن وجود دارد که درمان نوع حاد به مراتب آسان تر از درمان عفونت های شدید یا مزمن است.

درمان ها از تجویز آنتی بیوتیک و تخلیه چرک ها تا خارج کردن سکستر (استخوان مرده جدا شده از بافت تازه در اثر عفونت) متفاوت است. توجه داشته باشید درمان عفونت استخوان ها نیاز به مهارت بالای پزشک دارد، لذا برای درمان قطعی عفونت استخوان ها و کاهش عوارض احتمالی به بهترین متخصص ارتوپد در شمال تهران مراجعه نمایید.